Pauler Tamás

A vég kezdete

Miért fog megbukni Orbán Viktor?

  • Pauler Tamás
  • 2010. december 16.

Publicisztika

A magyar belpolitikában 2010 a Fidesz mindent elsöprő győzelméről szólt: kétharmados választási győzelem, totális diadal az önkormányzati választásokon, a politikai napirend lényegében kizárólagos formálása. Az ellenzéki pártok vagy bénultak, vagy érdektelenek. A civil hang is csak olyan ügyekben hallatszik - és akkor sem túl eredményesen -, mint a médiahatóság felállítása vagy az Alkotmánybíróság hatáskörének szűkítése. Megvalósulni látszik a centrális erőtér, a tartós kormányzásra berendezkedő, domináns pártrendszer. Az alábbiakban amellett érvelek, hogy mindez csak a látszat.

A magyar belpolitikában 2010 a Fidesz mindent elsöprő győzelméről szólt: kétharmados választási győzelem, totális diadal az önkormányzati választásokon, a politikai napirend lényegében kizárólagos formálása. Az ellenzéki pártok vagy bénultak, vagy érdektelenek. A civil hang is csak olyan ügyekben hallatszik - és akkor sem túl eredményesen -, mint a médiahatóság felállítása vagy az Alkotmánybíróság hatáskörének szűkítése. Megvalósulni látszik a centrális erőtér, a tartós kormányzásra berendezkedő, domináns pártrendszer. Az alábbiakban amellett érvelek, hogy mindez csak a látszat.

*

A kormányváltás óta eltelt fél év kormányzati teljesítménye - az adórendszer átalakítását és az ahhoz szükséges fedezet megteremtését leszámítva - kimerült a hatalmi struktúrák újrarendezésében. Az önkormányzati képviselők számának csökkentése, a minisztériumi struktúra átalakítása, az indoklás nélküli felmentést lehetővé tevő kormánytisztviselői törvény elfogadása, a Nemzeti Földalapról szóló új törvény vagy a médiarendszer átalakítása mind-mind az új kormányzat hatalomgyakorlásának technikai feltételeit biztosította csupán. Közpolitikai ügyek alig szerepeltek az elmúlt hónapok jogalkotásában.

A miniszterelnök kormányzásának leghatékonyabb hónapjait kizárólag a hatalmi szerkezet átalakításával töltötte, az adórendszer megváltoztatásán kívül nem volt olyan kormányzati intézkedés, amire a későbbiekben politikát tudna építeni. Mindez azt jelenti, hogy a forradalmi retorika nem csak pózolás. Orbán Viktor minden jel szerint az elmúlt évek politikai szólamait - talán csak az önszuggesztió okán - belső véleménnyé formálta át, és immár maga is szentül hiszi, hogy Magyarország bajainak egyetlen oka a baloldal kormányzati tevékenysége, nyolcévnyi bénázása volt. A problémák ebben a gondolatmenetben egy csapásra, erőfeszítések és különösebb kormányzati cselekvés nélkül megszűnnek, ha kompetens férfiak és nők kerülnek a kormányrúdhoz. Elegendő tehát elfoglalni a hatalmi struktúrákat, onnantól megoldódnak a versenyképesség, a közoktatás vagy az egészségügy gondjai.

Ez a forradalmak kudarcának tipikus oka. A hatalmi szerkezet radikális megváltoztatása nagyritkán valóban megoldás tud lenni egy ország problémáira, de a jellemzőbb az, hogy elmarad az életkörülmények gyökeres javulása. Egy ideig még rá lehet ezt fogni a korábbi hatalomra, de a társadalom a lelkesedés múltával mindenképpen elkezdi számon kérni a forradalmon azt az ígéretét, hogy minden gond és baj varázsütésre eltűnik.

A forradalmárok erre háromféleképpen reagálhatnak: egyrészt fokozhatják a korábbi hatalmi struktúra mind mélyebb és mélyebb, már fizikai lebontását, másrészt megpróbálhatják konszolidálni a hatalomgyakorlásukat, harmadrészt pedig eltűnhetnek a történelem színpadáról. Nincs nagyon más választása a Fidesznek sem.

*

A forradalmi retorika és cselekvés fokozása egy demokratikus jogállamban egy ponton korlátokba ütközik. Mindaddig, amíg Magyarország megmarad az euroatlanti integráció útján, a kormányzati hatalom korábbi birtokosaival szembeni fellépésnek - az elszámoltatásnak, ahogyan mostanság mondani szokás - határai vannak. Lehet, hogy az ügyészség végül beadja a derekát, és vádat emel Gyurcsány Ferenccel szemben. Még az sem kizárt, hogy lesz olyan bíró, aki egy nyilvánvalóan konstruált vád alapján hajlandó elítélni a volt miniszterelnököt. De az Európai Unió tagjaként tömegesen nem lehet forradalmi eszközökkel kikapcsolni a közéletből a politikai ellenfeleket. Már csak azért sem, mert egy ponton a választó elveszíti érdeklődését az elszámoltatás/leszámolás iránt, és akkor kiderül, hogy a forradalom nem oldott meg semmilyen valós problémát. Ha tehát nem akarja a kormányfő, hogy totális kudarcba fulladjon a kormányzása, kénytelen lesz konszolidálni hatalomgyakorlását, vagyis a rendelkezésre álló költségvetési kereteken belül olyan politikát folytatni, amelynek végrehajtása a siker érzetét kelti a választókban. Kérdés, hogy ennek a feltételei megteremthetők-e.

*

A Költségvetési Tanács legutóbb publikált elemzése szerint - döntően a már törvénybe iktatott adócsökkentés, valamint a kiadások visszavágásának elmaradása miatt - a magánnyugdíjpénztárak teljes államosítása esetén is mintegy ötszázmilliárd forintos lyuk lesz a 2012-es költségvetésen. Még akkor is, ha az unió szervei engedik folyó kiadások fedezetéül elszámolni a visszalépő tagok felhalmozásaiból a 2011-re szóló költségvetési törvényben szereplő 540 milliárd forintot. 2013-ra kifutnak a jelenlegi válságadók, amelyek meghosszabbítása ugyan lehetséges, de komoly konfliktusokkal jár. Természetesen történhetnek csodák, és a magyar gazdaság elkezdhet holnaptól minden előzmény és különösebb ok nélkül a kínaihoz hasonló ütemben bővülni, ami teljesen más költségvetési pályát rajzolna az ország számára. Ennek ugyanakkor körülbelül akkora a valószínűsége, mint hogy a csodálatos kenyérszaporítást képes lesz megismételni a kormányzat. Ha maradunk a világ immanens értelmezési keretén belül, akkor azzal kell számolnunk, hogy a következő három év mindegyikében jelentős kockázata van a Bajnai-kormányéhoz hasonló mértékű költségvetési kiigazítás kényszerének. Ez pedig katasztrofális következményekkel járna az Orbán-kormány társadalmi elfogadottságára.

A miniszterelnöknek elemi érdeke lett volna, hogy a választási győzelme után, de legkésőbb az önkormányzati voksolást követően elkezdje lehűteni a fájdalommentes virágkor iránti vágyakozást. Kétségtelen, hogy ezért jelentős politikai árat kellett volna fizetnie, hiszen kétharmados diadalát éppen e vágyakozás fűtésének köszönhette. De még mindig sokkal kisebb lett volna a vesztesége, mint ha ugyanerre 2012-ben, vagy pláne 2013-ban kényszerül rá. Most még hivatkozhatott volna a nehéz örökségre, továbbá egy bénult ellenzékkel kellett volna csak szembenéznie. A későbbiekben ezt a korrekciót nem tudja már végrehajtani anélkül, hogy azt a választók legalább részben ne tekintsék a saját kudarcának. Nem beszélve arról, hogy az önkormányzati választásokon minden bizonnyal a zenitjére hágott a társadalmi támogatottsága, vagyis innentől az ellenzéki hangulat már csak erősödni tud.

*

A sikeres kormányzáshoz világos közpolitikai célkitűzések kellenek, ezekhez olyan eszközöket kell rendelni, amelyek alkalmasak a cél elérésére, majd biztosítani kell a végrehajtásukat. Mindezt pedig az ország olyan sikereként kell eladni, amihez a kormányzat segítette hozzá a polgárokat.

Ebből a szempontból elképesztően készületlenül érte a Fideszt a kormányzati győzelem. Annak érdekében, hogy a roppant széles választói tábort egyben tudja tartani, nem jelölt ki prioritásokat a saját kormányzása számára, ezzel pedig minden érdekcsoportnak azt üzente, hogy kiemelten fontosnak fogja tekinteni mindegyikük szempontjait. Márpedig a közhatalmi döntéshozatal éppen a véges erőforrások különböző kedvezményezettek közötti elosztásáról szól. Mivel a választási kampány nyomán mindenki azt gondolta, hogy az ő problémáit is kiemelten fogja kezelni a kormányzat, nagyon nehéz utólag, a konszolidáció keretében kijelölni azokat a nyerteseket, akikre a kormány a tartós népszerűségét kívánja alapozni.

A kormányzati eszközöknek a közpolitikai célokhoz való hozzárendelésében az elemi racionalitást is nélkülözi a kormány cselekvése. Tíz év alatt egymillió, négy év alatt négyszázezer új munkahelyről mint célról beszél a gazdasági miniszter. A munkaügyi statisztikákból világosan látszik, hogy mi okozza a foglalkoztatottság alacsony voltát: az alacsony képzettségűek, a megváltozott munkaképességűek és a gyermeket nevelő nők esetében marad el Magyarország az unió átlagától. Ehhez képest az adórendszer átalakítása semmilyen formában nem preferálja az alacsony képzettségűek munkába állását, hiszen az egykulcsos jövedelemadó a nagy arányban ma is dolgozó felső középosztálynak kedvez. A kormányzat megszünteti a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására ösztönző rehabilitációs járulékot, valamint nehezíti az anyáknak a jelenleginél korábbi visszatérését a munkaerőpiacra.

*

A konszolidációt nehezíti az is, hogy a létrehozott igazgatási struktúra nehezen alkalmas a kormányzati akarat végrehajtására. A minisztériumok számának csökkentése irányíthatatlanul nagy tárcákat eredményezett, amiket sem a miniszterek, sem a közigazgatási államtitkárok nem képesek sem összefogni, sem igazából munkára sarkallni. Márpedig egyvalamit nagyon tudnak az apparátusok: hosszasan és kitartóan dolgozni azon, hogy ne változzon semmi. Ehhez pedig kiválóan tudnak lavírozni a sok politikus államtitkár és a gyenge közigazgatási államtitkárok között. Az összkormányzati koordináció nem egyértelmű felelősségi viszonyai a bizánci császári udvart idézik, ami tudvalevőleg nem a gyors és hatékony állami működés szinonimája.

Igazi állatorvosi lova a jelenlegi kormányzati működésnek a dereguláció, az állami működés egyszerűsítése. A minisztériumi apparátusok szépen, lopakodva akadályozzák meg a kormányzati akarat érvényesülését. Egyablakos ügyintézésről beszél a közigazgatási miniszter, miközben a nemzeti erőforrások minisztere törvényjavaslatot nyújt be arról, hogy az egyéni vállalkozók egyablakos bejelentési kötelezettsége szűnjön meg. Az eljárások elektronizálását ígéri a kormányprogram, ugyanakkor a parlament sorra halasztja el az idevágó törvények hatálybalépését. A kormány a maga brutalitásával lépett fel a kormányzati igazgatás ellen, de a kirúgások százai nem munkafegyelmet, hanem dermedtséget váltottak ki. Ez pedig a későbbi politikai korrekció végrehajtását igencsak meg fogja nehezíteni.

Pusztán a forradalmi hévből az idő múlásával a választóknak elegük lesz. Nem látszik ugyanakkor, hogy milyen költségvetési forrásokból, milyen közpolitikai prioritások mellett és milyen kormányzati cselekvéssel tudná konszolidálni a hatalomgyakorlását Orbán Viktor. A választási kampány és az elmúlt fél év egy olyan kényszerpályára terelte a kormányzati ciklust, amiből bajosan lehet 2014-re sikeres politikát csinálni.

2002 decemberében a politikai pillanatfelvételen egy népszerűségi rekordokat döntő miniszterelnök, a sikerben fürdő kormánypárt és egy bénult ellenzék szerepelt. Mégis, már akkor kudarcra volt ítélve Medgyessy Péter, mivel a sikerei, a politikája nem volt fenntartható egy cikluson át. Még nem látszott, de már elindult a bukás felé vezető úton.

 

A szerző joghallgató.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”