Pauler Tamás

A vég kezdete

Miért fog megbukni Orbán Viktor?

  • Pauler Tamás
  • 2010. december 16.

Publicisztika

A magyar belpolitikában 2010 a Fidesz mindent elsöprő győzelméről szólt: kétharmados választási győzelem, totális diadal az önkormányzati választásokon, a politikai napirend lényegében kizárólagos formálása. Az ellenzéki pártok vagy bénultak, vagy érdektelenek. A civil hang is csak olyan ügyekben hallatszik - és akkor sem túl eredményesen -, mint a médiahatóság felállítása vagy az Alkotmánybíróság hatáskörének szűkítése. Megvalósulni látszik a centrális erőtér, a tartós kormányzásra berendezkedő, domináns pártrendszer. Az alábbiakban amellett érvelek, hogy mindez csak a látszat.

A magyar belpolitikában 2010 a Fidesz mindent elsöprő győzelméről szólt: kétharmados választási győzelem, totális diadal az önkormányzati választásokon, a politikai napirend lényegében kizárólagos formálása. Az ellenzéki pártok vagy bénultak, vagy érdektelenek. A civil hang is csak olyan ügyekben hallatszik - és akkor sem túl eredményesen -, mint a médiahatóság felállítása vagy az Alkotmánybíróság hatáskörének szűkítése. Megvalósulni látszik a centrális erőtér, a tartós kormányzásra berendezkedő, domináns pártrendszer. Az alábbiakban amellett érvelek, hogy mindez csak a látszat.

*

A kormányváltás óta eltelt fél év kormányzati teljesítménye - az adórendszer átalakítását és az ahhoz szükséges fedezet megteremtését leszámítva - kimerült a hatalmi struktúrák újrarendezésében. Az önkormányzati képviselők számának csökkentése, a minisztériumi struktúra átalakítása, az indoklás nélküli felmentést lehetővé tevő kormánytisztviselői törvény elfogadása, a Nemzeti Földalapról szóló új törvény vagy a médiarendszer átalakítása mind-mind az új kormányzat hatalomgyakorlásának technikai feltételeit biztosította csupán. Közpolitikai ügyek alig szerepeltek az elmúlt hónapok jogalkotásában.

A miniszterelnök kormányzásának leghatékonyabb hónapjait kizárólag a hatalmi szerkezet átalakításával töltötte, az adórendszer megváltoztatásán kívül nem volt olyan kormányzati intézkedés, amire a későbbiekben politikát tudna építeni. Mindez azt jelenti, hogy a forradalmi retorika nem csak pózolás. Orbán Viktor minden jel szerint az elmúlt évek politikai szólamait - talán csak az önszuggesztió okán - belső véleménnyé formálta át, és immár maga is szentül hiszi, hogy Magyarország bajainak egyetlen oka a baloldal kormányzati tevékenysége, nyolcévnyi bénázása volt. A problémák ebben a gondolatmenetben egy csapásra, erőfeszítések és különösebb kormányzati cselekvés nélkül megszűnnek, ha kompetens férfiak és nők kerülnek a kormányrúdhoz. Elegendő tehát elfoglalni a hatalmi struktúrákat, onnantól megoldódnak a versenyképesség, a közoktatás vagy az egészségügy gondjai.

Ez a forradalmak kudarcának tipikus oka. A hatalmi szerkezet radikális megváltoztatása nagyritkán valóban megoldás tud lenni egy ország problémáira, de a jellemzőbb az, hogy elmarad az életkörülmények gyökeres javulása. Egy ideig még rá lehet ezt fogni a korábbi hatalomra, de a társadalom a lelkesedés múltával mindenképpen elkezdi számon kérni a forradalmon azt az ígéretét, hogy minden gond és baj varázsütésre eltűnik.

A forradalmárok erre háromféleképpen reagálhatnak: egyrészt fokozhatják a korábbi hatalmi struktúra mind mélyebb és mélyebb, már fizikai lebontását, másrészt megpróbálhatják konszolidálni a hatalomgyakorlásukat, harmadrészt pedig eltűnhetnek a történelem színpadáról. Nincs nagyon más választása a Fidesznek sem.

*

A forradalmi retorika és cselekvés fokozása egy demokratikus jogállamban egy ponton korlátokba ütközik. Mindaddig, amíg Magyarország megmarad az euroatlanti integráció útján, a kormányzati hatalom korábbi birtokosaival szembeni fellépésnek - az elszámoltatásnak, ahogyan mostanság mondani szokás - határai vannak. Lehet, hogy az ügyészség végül beadja a derekát, és vádat emel Gyurcsány Ferenccel szemben. Még az sem kizárt, hogy lesz olyan bíró, aki egy nyilvánvalóan konstruált vád alapján hajlandó elítélni a volt miniszterelnököt. De az Európai Unió tagjaként tömegesen nem lehet forradalmi eszközökkel kikapcsolni a közéletből a politikai ellenfeleket. Már csak azért sem, mert egy ponton a választó elveszíti érdeklődését az elszámoltatás/leszámolás iránt, és akkor kiderül, hogy a forradalom nem oldott meg semmilyen valós problémát. Ha tehát nem akarja a kormányfő, hogy totális kudarcba fulladjon a kormányzása, kénytelen lesz konszolidálni hatalomgyakorlását, vagyis a rendelkezésre álló költségvetési kereteken belül olyan politikát folytatni, amelynek végrehajtása a siker érzetét kelti a választókban. Kérdés, hogy ennek a feltételei megteremthetők-e.

*

A Költségvetési Tanács legutóbb publikált elemzése szerint - döntően a már törvénybe iktatott adócsökkentés, valamint a kiadások visszavágásának elmaradása miatt - a magánnyugdíjpénztárak teljes államosítása esetén is mintegy ötszázmilliárd forintos lyuk lesz a 2012-es költségvetésen. Még akkor is, ha az unió szervei engedik folyó kiadások fedezetéül elszámolni a visszalépő tagok felhalmozásaiból a 2011-re szóló költségvetési törvényben szereplő 540 milliárd forintot. 2013-ra kifutnak a jelenlegi válságadók, amelyek meghosszabbítása ugyan lehetséges, de komoly konfliktusokkal jár. Természetesen történhetnek csodák, és a magyar gazdaság elkezdhet holnaptól minden előzmény és különösebb ok nélkül a kínaihoz hasonló ütemben bővülni, ami teljesen más költségvetési pályát rajzolna az ország számára. Ennek ugyanakkor körülbelül akkora a valószínűsége, mint hogy a csodálatos kenyérszaporítást képes lesz megismételni a kormányzat. Ha maradunk a világ immanens értelmezési keretén belül, akkor azzal kell számolnunk, hogy a következő három év mindegyikében jelentős kockázata van a Bajnai-kormányéhoz hasonló mértékű költségvetési kiigazítás kényszerének. Ez pedig katasztrofális következményekkel járna az Orbán-kormány társadalmi elfogadottságára.

A miniszterelnöknek elemi érdeke lett volna, hogy a választási győzelme után, de legkésőbb az önkormányzati voksolást követően elkezdje lehűteni a fájdalommentes virágkor iránti vágyakozást. Kétségtelen, hogy ezért jelentős politikai árat kellett volna fizetnie, hiszen kétharmados diadalát éppen e vágyakozás fűtésének köszönhette. De még mindig sokkal kisebb lett volna a vesztesége, mint ha ugyanerre 2012-ben, vagy pláne 2013-ban kényszerül rá. Most még hivatkozhatott volna a nehéz örökségre, továbbá egy bénult ellenzékkel kellett volna csak szembenéznie. A későbbiekben ezt a korrekciót nem tudja már végrehajtani anélkül, hogy azt a választók legalább részben ne tekintsék a saját kudarcának. Nem beszélve arról, hogy az önkormányzati választásokon minden bizonnyal a zenitjére hágott a társadalmi támogatottsága, vagyis innentől az ellenzéki hangulat már csak erősödni tud.

*

A sikeres kormányzáshoz világos közpolitikai célkitűzések kellenek, ezekhez olyan eszközöket kell rendelni, amelyek alkalmasak a cél elérésére, majd biztosítani kell a végrehajtásukat. Mindezt pedig az ország olyan sikereként kell eladni, amihez a kormányzat segítette hozzá a polgárokat.

Ebből a szempontból elképesztően készületlenül érte a Fideszt a kormányzati győzelem. Annak érdekében, hogy a roppant széles választói tábort egyben tudja tartani, nem jelölt ki prioritásokat a saját kormányzása számára, ezzel pedig minden érdekcsoportnak azt üzente, hogy kiemelten fontosnak fogja tekinteni mindegyikük szempontjait. Márpedig a közhatalmi döntéshozatal éppen a véges erőforrások különböző kedvezményezettek közötti elosztásáról szól. Mivel a választási kampány nyomán mindenki azt gondolta, hogy az ő problémáit is kiemelten fogja kezelni a kormányzat, nagyon nehéz utólag, a konszolidáció keretében kijelölni azokat a nyerteseket, akikre a kormány a tartós népszerűségét kívánja alapozni.

A kormányzati eszközöknek a közpolitikai célokhoz való hozzárendelésében az elemi racionalitást is nélkülözi a kormány cselekvése. Tíz év alatt egymillió, négy év alatt négyszázezer új munkahelyről mint célról beszél a gazdasági miniszter. A munkaügyi statisztikákból világosan látszik, hogy mi okozza a foglalkoztatottság alacsony voltát: az alacsony képzettségűek, a megváltozott munkaképességűek és a gyermeket nevelő nők esetében marad el Magyarország az unió átlagától. Ehhez képest az adórendszer átalakítása semmilyen formában nem preferálja az alacsony képzettségűek munkába állását, hiszen az egykulcsos jövedelemadó a nagy arányban ma is dolgozó felső középosztálynak kedvez. A kormányzat megszünteti a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására ösztönző rehabilitációs járulékot, valamint nehezíti az anyáknak a jelenleginél korábbi visszatérését a munkaerőpiacra.

*

A konszolidációt nehezíti az is, hogy a létrehozott igazgatási struktúra nehezen alkalmas a kormányzati akarat végrehajtására. A minisztériumok számának csökkentése irányíthatatlanul nagy tárcákat eredményezett, amiket sem a miniszterek, sem a közigazgatási államtitkárok nem képesek sem összefogni, sem igazából munkára sarkallni. Márpedig egyvalamit nagyon tudnak az apparátusok: hosszasan és kitartóan dolgozni azon, hogy ne változzon semmi. Ehhez pedig kiválóan tudnak lavírozni a sok politikus államtitkár és a gyenge közigazgatási államtitkárok között. Az összkormányzati koordináció nem egyértelmű felelősségi viszonyai a bizánci császári udvart idézik, ami tudvalevőleg nem a gyors és hatékony állami működés szinonimája.

Igazi állatorvosi lova a jelenlegi kormányzati működésnek a dereguláció, az állami működés egyszerűsítése. A minisztériumi apparátusok szépen, lopakodva akadályozzák meg a kormányzati akarat érvényesülését. Egyablakos ügyintézésről beszél a közigazgatási miniszter, miközben a nemzeti erőforrások minisztere törvényjavaslatot nyújt be arról, hogy az egyéni vállalkozók egyablakos bejelentési kötelezettsége szűnjön meg. Az eljárások elektronizálását ígéri a kormányprogram, ugyanakkor a parlament sorra halasztja el az idevágó törvények hatálybalépését. A kormány a maga brutalitásával lépett fel a kormányzati igazgatás ellen, de a kirúgások százai nem munkafegyelmet, hanem dermedtséget váltottak ki. Ez pedig a későbbi politikai korrekció végrehajtását igencsak meg fogja nehezíteni.

Pusztán a forradalmi hévből az idő múlásával a választóknak elegük lesz. Nem látszik ugyanakkor, hogy milyen költségvetési forrásokból, milyen közpolitikai prioritások mellett és milyen kormányzati cselekvéssel tudná konszolidálni a hatalomgyakorlását Orbán Viktor. A választási kampány és az elmúlt fél év egy olyan kényszerpályára terelte a kormányzati ciklust, amiből bajosan lehet 2014-re sikeres politikát csinálni.

2002 decemberében a politikai pillanatfelvételen egy népszerűségi rekordokat döntő miniszterelnök, a sikerben fürdő kormánypárt és egy bénult ellenzék szerepelt. Mégis, már akkor kudarcra volt ítélve Medgyessy Péter, mivel a sikerei, a politikája nem volt fenntartható egy cikluson át. Még nem látszott, de már elindult a bukás felé vezető úton.

 

A szerző joghallgató.

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.