Léderer Sándor

Állampapírért bűnbocsánat – A Stabilitás Megtakarítási Számláról

  • Léderer Sándor
  • 2014. február 16.

Publicisztika

Egyesek állami pénzmosodaként emlegetik, míg a kormány adósságrendezési eszköznek nevezi a Stabilitás Megtakarítási Számlát. Ezek létesítésének lehetőségéről tavaly nyáron döntött az Országgyűlés, de csak decemberben született meg az a rendelet, amely a gyakorlatban is lehetővé teszi, hogy megjelenjen a bankok kínálatában.

A Stabilitás Megtakarítási Számla (SMSZ) lényege, hogy amennyiben természetes személyek legalább 5 millió forintot elhelyeznek ilyen számlán, akkor az összeg a befizetés időpontjában megszerzett jövedelemnek minősül, tehát később nem nagyon nézik, honnan van a pénz. A befizetéssel személyi jövedelemadó-fizetési kötelezettség is keletkezik, az adóalap mértékét a befizetés és a pénz felvétele közt eltelt idő határozza meg, ami a felvett összeg duplájától (3 éven belüli felvét) nulla forintig (5 év után) terjedhet. Ha tehát az ügyfél befizet a számlára 100 millió forintot (ne akarjuk tudni, honnan származik), akkor másnap 200 millió forint utáni szja befizetésével kiveheti a pénzt, és igazolást kap arról, hogy a jövedelmére legálisan tett szert. Ez a termék "pénzmosós" része. Ha van öt éve parkoltatni a pénzt - épp ennyi az adócsalás elévülési ideje -, akkor már adót sem kell fizetnie. A számlavezető intézmény ugyan rögzíti a befizető adatait, de az adót a bank utalja át és vallja be a NAV-nak - a személyes adatok továbbítása nélkül. A konstrukció védelmezői szerint a számlával való visszaélés mindezek ellenére kizárható, hiszen a számla megnyitásakor a bankoknak ügyfél-átvilágítást kell végezniük, így kiszűrhetők azok, akik pénzmosási céllal nyitnának számlát. Mivel azonban a bankok nem nyomozóhivatalok, kétséges, hogy mennyire lesznek képesek kiszűrni a fekete jövedelmeket mozgató ügyfeleket.

Miért jó ez az államnak, mitől rendeződik az államadósság? Az SMSZ valójában egy pénz- és egy értékpapírszámlából áll, utóbbira csak forintban jegyzett, magyarországi vagy EGT-államkötvényeket lehet vásárolni. Mivel a pénzszámla nem kamatozik, jövedelemre csak állampapírok vásárlásával lehet szert tenni. A hivatalos indoklás szerint a törvényhozó így szeretné rávenni az adózatlan vagyonnal rendelkező magánszemélyeket, hogy vegyenek forintban jegyzett állampapírokat, és szálljanak be az államadóság finanszírozásába, ezzel csökkentve az ország magas devizaadósságát. A devizaadóssággal ugyanis az árfolyamok változása miatt nehéz tervezni, s folyamatos kockázatot jelent az államháztartás számára. Az állam cserébe nem egyszeri, hanem korlátlan adóamnesztiát is hirdet, hiszen nincs határideje a terméknek, és bár egy számlára csupán egyszer lehet pénzt utalni, a törvény nem korlátozza az egy személy által nyitható számlák számát.

A konstrukció több sebből vérzik. Adóamnesztiát hirdetni már önmagában sem szép dolog, hisz rossz üzenete van a becsületesen adót fizetők felé. Baleknak érezheti magát mindenki, aki tisztességesen számlát ad, bejelenti alkalmazottait és nem rejtegeti megtakarítását külföldi bankokban. Erkölcsileg tehát semmiképp sem védhető a pénzért megvásárolható bűnbocsánat.

Természetesen vannak helyzetek, amikor gazdasági érvekkel megmagyarázható egy ilyen lépés. Például amikor egy állam úgy ítéli meg, hogy állampolgárainak olyan jelentős vagyona került az országhatáron kívülre, ami aránytalanul nagy adókiesést vagy forráshiányt jelent. Ebben az esetben az adóamnesztia akár hatékony eszköze lehet az adóbevételek növelésének. Ez persze leginkább olyan országokban működik, ahol kiszámítható a gazdasági és jogi környezet, és bízhatnak benne az adócsalók, hogy vagyonuk hazahozatalát követően tényleg békén hagyják őket. Egy adóamnesztiát időnként le lehet nyomni az állampolgárok torkán, de rendszeres alkalmazása nem lehet eredményes (hiszen az adócsalók nem érzik kihagyhatatlan lehetőségnek), és a becsületes adófizetők körében is érthető feszültséget kelt. Ahhoz, hogy az adóamnesztia ne váljon a feketegazdaság állandó pénzmosodájává, fontos, hogy lehetőleg rövid ideig tartson, és ne tegye lehetővé a szervezett bűnözéssel és korrupcióval keresett pénzek kifehérítését.

Az elvi problémákon kívül számos jogi és gyakorlati érv is kérdéseket vet fel. Az EU-s pénzmosási szabályokkal való ütközésen kívül az is nehezen értelmezhető, hogy miként válhatott az SMSZ éppen annak a törvénynek a részévé, amely tiltja az adóamnesztiát. Ez jól mutatja a kormány kétarcúságát a témában. Szóban és egyes jogszabályokkal hadat üzen az offshore-ozásnak, de közben hatalmas kiskaput nyit az adócsalóknak, pénzmosóknak. Egyébként 2012-ben ért véget a legutóbbi adóamnesztia Magyarországon, két év alatt akkor nagyjából 100 milliárd forintot sikerült hazacsábítani. Ez nem különösebben jelentős összeg, ha arra gondolunk, hogy egyes becslések szerint több mint 2000 milliárd forintnyi vagyon lehet külföldön. Mitől működne most jobban? Aligha lett azóta kiszámíthatóbb a magyar gazdaság vagy a jogrendszer, és az adóhatóság iránti bizalom is mélyponton van. Nem látszik, hogy mi hatna ösztönzően azok számára, akik elvben akár hajlandók lennének hazahozni külföldi vagyonukat vagy annak egy részét.

Kérdés, hogy mi a kormány valódi célja a Stabilitás Megtakarítási Számlával. Valóban csak az adósságrendezésre tett erősen vitatható kísérlet, vagy lesz, aki azért jól jár ezzel a termékkel? A gazdasági és jogi környezet kiszámíthatatlansága miatt ugyanis csak azoknak érheti meg ennek a pénzfehérítési csatornának a használata, akik maguk mögött tudhatják a törvényt és a törvényhozókat. Ilyen üzleti körök tudjuk, hogy léteznek. Ebben az esetben ugyanis nem kell attól tartaniuk, hogy egy adott pillanatban egy jogszabály hirtelen megváltozik, más értelmezést nyer, vagy a cégét adóellenőrök lepik el. Az pedig, hogy személyekre, cégekre szabnak törvényeket, nem ismeretlen jelenség Magyarországon.

A szerző a közpénzek elköltésének folyamatos nyomon követésével és a korrupció elleni küzdelemmel foglalkozó K-Monitor Közhasznú Egyesület munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.