Asszonyok a polcon - Hogyan bánik a nőkkel az Orbán-kormány?

  • Dósa Mariann
  • 2010. augusztus 19.

Publicisztika

A nemek társadalmi egyenlőségének képviselete terén már a kormány megalakulása előtt sem reméltem túlságosan sokat ettől a kurzustól, ám a Fidesz-KDNP-frakciószövetség mintha szántszándékkal próbálná alulmúlni minden várakozásomat.

A nemek társadalmi egyenlőségének képviselete terén már a kormány megalakulása előtt sem reméltem túlságosan sokat ettől a kurzustól, ám a Fidesz-KDNP-frakciószövetség mintha szántszándékkal próbálná alulmúlni minden várakozásomat.

*

A kormány összetétele önmagában is sokatmondó - egyetlen nő sincs benne. Persze mit is várnánk egy olyan pártszövetségtől, aminek 262 fős képviselőcsoportjában mindössze 20 nő ül - nem mintha úgy gondolnám, hogy a nőket érintő kérdéseket feltétlenül nőknek kellene képviselniük.

A nők parlamenti részvétele ugyanis nem biztosítéka a nemek társadalmi egyenlőségének, hanem indikátora az igazságosság, egyenlőség és szolidaritás alapelvein nyugvó politikai kultúrának, illetve társadalmi működésmódnak. A skandináv államok bebizonyították, hogy a döntéshozatal minden fórumán alapelvként érvényre jutó egalitarizmus, ami tekintetbe veszi a különböző társadalmi csoportok eltérő helyzetét és lehetőségeit, általában igazságosabb elosztást eredményez, mert kompenzálja a kezdeti egyenlőtlenségeket, és mindenkinek lehetőséget nyújt érdekei érvényesítésére. A magyar kormány összetétele láttán efelől erős kétségeink támadnak. Elfogadhatatlan és az Európai Unió tagjaként kifejezetten kínos, hogy a 21. század Magyarországának kormányzó testületében csupán az egyik nem képviselői hoznak - az ország és minden állampolgára jövőjét alapvetően meghatározó - politikai döntéseket. Ez itthon nem vert fel nagy port, nemzetközi szinten azonban visszatetszést keltett. Az Európa Tanács esélyegyenlőségi bizottságának elnöke komoly visszalépésnek nevezte a magyarországi helyzetet, de ami igazán kínos, hazánkat példaként használta arra, hogy rámutasson, miért nem lehet Európában feladni a nemek egyenlőségéért folytatott küzdelmet. Mi lettünk tehát az elrettentő példa, az elmaradott tagállam, ahol a felvilágosodás még várat magára, és a jelek szerint nemzetközi nyomást igényel. Ráadásul elég nehéz vitatkozni az állítással.

De sajnos nem is a kormány összetétele az egyetlen probléma a nők társadalmi pozíciójának jövőbeli alakulásával kapcsolatban. A kormány programja sem hemzseg a nőket érintő kérdésektől és a rájuk adandó válaszoktól. Egyetlen szó sem esik benne a családon belüli erőszakról (noha számos szakértő mutatott rá a tavaly év végén kiizzadt távoltartási törvény elégtelenségére), a szexuális önrendelkezés kérdéseiről (miközben hazánkban európai összehasonlításban kiugróan magas az abortuszok száma - ha a nők valóban szabadon rendelkeznének testük és szexualitásuk felett, akkor feltehetőleg nem kellene ennyi embernek ehhez a szélsőséges eszközhöz nyúlnia), ugyanígy nem esik szó a médiát elárasztó szexista tartalmak szabályozásáról, sem pedig a közoktatásban megjelenő nemi sztereotípiák visszaszorításáról.

A kormány programja szerint a nők elsősorban a családban, azon belül is a gyermekek mellett játszanak szerepet a társadalomban. A rugalmas, atipikus foglalkoztatás kapcsán a program elsődleges célcsoportként emeli ki a szülés után lévő nőket; szabályozást és munkaügyi ellenőrzést ígérnek a gyermeket nevelő nők diszkriminációjának megszüntetése érdekében; a család, a gyermeknevelés és a munka összeegyeztetését foglalkoztatáspolitikai és munkajogi eszközökkel kívánják elősegíteni. Ezek mindegyike rendkívül fontos, régóta sürgető feladat, a kormány ez irányú jelzései mindenképp üdvözlendők. Két probléma azonban mégis adódik. Egyrészről a program rendkívül általánosan fogalmaz, semmilyen konkrét intézkedést nem említ e feladatok megoldása kapcsán, és a kormány hivatalba lépése óta nem is történt semmilyen előrelépés e téren. Még annyi sem, hogy a "nemzeti együttműködés" keretében egyeztetésre hívják e témák szakértőit, a civil társadalom képviselőit. Másrészről azáltal, hogy a program kizárólag a család kontextusában ábrázolja a nőket, egyértelműen kijelöli helyüket és szerepüket a társadalomban, azokat a nőket pedig, akik más szerepek megélésére (is) vágynak, teljességgel figyelmen kívül hagyja.

*

Orbán Viktor már miniszterelnöki expozéjában világosan kijelöli ezt az irányt, amikor leszögezi, hogy "mindenekelőtt a nőknek a családban betöltött szerepét kell újra jóval magasabb polcra helyeznünk". Ezt az alapvetést a frakciószövetség más tagjai rendre megerősítik, amire kiváló példa Soltész Miklósnak, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium államtitkárának egy nemrégiben beterjesztett interpellációra adott válasza. Ugyan az interpelláció számos fontos témát érintett a nők politikai szerepvállalásától a családon belüli erőszakon, illetve a gyermekvállalással kapcsolatos nehézségeken át a hátrányos munkaerő-piaci megkülönböztetésig, az államtitkár mintha csupán a gyermekvállalással kapcsolatos kérdéseket hallotta volna. A válasz felidézi a kormánytisztviselőkről szóló törvény kismamák védelméről szóló passzusait, hangsúlyozza a nők édesanya szerepét, illetve kioktatja az interpelláló képviselőnőt ennek biológiai meghatározottságáról (!), majd kitér a családi pótlék rendszerének átalakítására, ami Soltész szerint "azt jelzi, hogy az édesanyákat nemcsak arra kell, hogy használják (sic!), hogy megszüljék a gyermekeket, hanem igenis a támogatást is megkapják, igenis megkapják a felneveléshez való támogatást is a társadalomtól, mindenkitől", majd hozzáfűzi, hogy mindez "elég nagy lépés volt, és előremutató volt".

Az államtitkár meglehetősen furcsán értelmezi az előremutató fogalmát. Előremutató ugyanis az lenne, ha a kormány olyan intézkedéseket hozna, amelyek elősegítik, horribile dictu ösztönzik a családon, illetve háztartáson belüli egalitárius munkamegosztást, amelyek minden nő (és nem csak a gyermekes anyukák) számára biztosítják az egyenlő és diszkriminációmentes munkaerő-piaci részvételt, és a nők részvételét a társadalom minden szférájában - úgy a parlamentben, mint a csúcsvezetői állásokban vagy a játszótereken. Az államtitkár azonban, ha elvétve meg is említi a nők családon kívüli szerepvállalását, ott is csupán a család, a gyermeknevelés melletti szerepvállalásról beszél - még a parlamentben dolgozó képviselőnőkkel példálódzva is a gyermekeik számáról (a férfi parlamenti képviselők nyilván mind gyermektelenek). Ez pedig a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető előremutatónak.

Ahogyan az sem, hogy a másik kitüntetett hely, ami a nőknek jut a kormányzati kommunikációban, az a fentiek inverze, vagyis a "fogy a magyar" diskurzus. Való igaz, a magyar lakosságszám megállíthatatlanul csökken, ami valóban nagyon súlyos kérdéseket vet fel a társadalom és a gazdaság fenntarthatóságával kapcsolatban, miközben empirikus kutatások bizonyítják, hogy a magyar nők és férfiak átlagosan két gyermeket vállalnának, ha úgy éreznék, ehhez minden szükséges feltétel adott, illetve elérhető számukra. Csakhogy a jelen intézményi keretben nem érzik úgy. A kormány válasza minderre az, hogy a nőket minden eszközzel megpróbálják szülésre ösztönözni. Eltekintve attól, hogy a gyermekvállalás kontextusában meglehetősen visszatetsző az ösztönzés fogalmának használata, a vágyak és a realitás jelenlegi diszkrepanciájából világosan látszik, hogy nem ösztönzésre van szükség, hanem jól átgondolt, széles körű társadalmi egyeztetés során kimunkált, a nők, a férfiak és a születendő gyermekek igényeit és érdekeit egyaránt figyelembe vevő szakpolitikák kidolgozására. Ráadásul még csak a spanyolviaszt sem kellene a kormánynak feltalálnia, a nemzetközi demográfiai irodalom egyértelműen jelzi, hogy kétféle strukturális keretben születik sok gyermek: ha a hagyományos nemi szerepek kiterjedt pénzügyi ellátással párosulnak, illetve ha a nemek közötti egyenlőségre épülő társadalomban megfelelő napközbeni gyermekellátó intézményrendszer áll a családok rendelkezésére - e tényezők bármely más kombinációja esetén csökken a termékenység. A kormányzat kommunikációja az elmúlt hónapok során sajnos egyértelművé tette, hogy az előbbi, vagyis az antiemancipatorikus (és hosszú távon is nagyon költséges) politika mellett kötelezte el magát, pedig a másik forgatókönyv mellett nemcsak a termékenység, hanem a nők foglalkoztatottsága is megnő, vagyis az egyszerre biztosítja a női emancipációt és az össztársadalmi jólét növekedését. Csak aztán nehogy a magyar nők is "szülési sztrájkba" kezdjenek, ahogy tették ezt dél-európai társaik, akik megelégelve a hangzatos ösztönzőkkel körülbástyázott hagyományos szerepleosztást, egyszerűen nem szülnek gyerekeket.

A frakciószövetség azon túl, hogy a gyermeknevelés szinte kizárólagos szerepét rendeli a nőkhöz, aktív szerepet játszik a kiszolgáltatottságuk megerősítésében. A kormánytisztviselők indoklás nélküli elbocsátását lehetővé tévő, illetve felmondási idejüket két hónapra csökkentő szabályozás is aránytalanul sújtja a nőket, lévén e munkakörökben a nők általában felülreprezentáltak. Ezt követi a cselédtörvényként híressé lett kezdeményezés, ami gyakorlatilag mindenféle társadalombiztosítás nélkül ismeri el munkavégzésként a háztartási és ház körüli munkákat, ami éppen az eleve legvédtelenebb társadalmi csoportok kiszolgáltatottságát fogja bebetonozni, hiszen ezeket a munkákat tipikusan alacsonyan képzett, hosszú évek óta munkanélküli emberek végzik, akiknek nincs lehetőségük más, nagyobb társadalmi megbecsüléssel és biztos jövedelemmel járó tevékenység folytatására - közöttük ugyancsak nagyon nagy arányban találunk nőket. Ahelyett, hogy a jogalkotó megfelelő védelmet és megélhetést biztosítana ezeknek az embereknek (nőknek), ezzel az intézkedéssel csak a kiszolgáltatottságukat törvényesíti. Végül a képet a kurzus cigány nőkkel kapcsolatos árulkodó megnyilvánulása teszi teljessé, amiben egyszerre jelenik meg a nő-, cigány- és szegényellenesség. Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője újabb határt lépett át a szegénységben élő cigány nők démonizálása terén, amikor egy interjúban a tartósan munkanélküli, segélyezett, alacsonyan képzett nők megélhetési gyerekvállalásáról beszélt. (Természetesen explicite nem utal a szóban forgó nők etnikumára, az azonban tény, hogy az általa körülhatárolt társadalmi csoportban erősen felülreprezentáltak a cigány nők.) Kifejti, hogy míg az értelmiségi párok "tudatosan vállalták és gondosan nevelik gyermekeiket", addig a fenti csoport számára életformává vált a gyerekszülés. Harrach szerint "a családi pótlék kizárólagossá tétele és a munkajövedelemhez kötött támogatások visszaszorítása" hatására ez a réteg készséggel elfogadja a segélyezett munkanélküli státuszát, és a havonta érkező családi pótlék fejében sorra szüli a gyerekeket, akikkel azután nem törődik - legalábbis ezt sejteti a kormányzat egyik legelső törvénymódosítása, ami a családi pótlék teljes összegének megvonásával szankcionálja a gyermek 50 nap feletti igazolatlan iskolai hiányzását, miközben meg sem kísérli kezelni a hiányzások okául szolgáló problémákat (mint például a gyerekek fontos családi bevételt jelentő alkalmi munkavállalása, az iskolai felszerelések és a megfelelő ruházat hiánya, vagy a színvonaltalan és gyakran diszkriminatív oktatás miatti motivációhiány). Tekintsünk el attól, hogy mennyire undorító, embertelen és lealacsonyító a "megélhetési gyerekvállalás" elgondolása, és vessünk egy pillantást a tényekre! Az elmúlt években számos kutatás mutatott rá, hogy három vagy annál több gyermek vállalása a szegénységi kockázatot leginkább növelő tényezők közé tartozik, és ennek egyenes következményeként a gyermekes háztartások szegénységi rátája lényegesen nagyobb, mint a gyermekteleneké, és az egy főre jutó átlagjövedelem a gyermekek számának növekedésével folyamatosan csökken. Tehát egyszerűen nem éri meg pusztán a gyermekek után járó ellátásokért szülni! Az valóban empirikusan igazolható tény, hogy a mélyszegénységben élő családok összjövedelmében nagymértékben megnőtt a gyermekek utáni pénzbeli ellátások aránya, ez azonban nem a gyermekvállalási szokások adaptálásával, hanem a jövedelemszerkezet átalakulásával, közelebbről az egyéb (pl. munka)jövedelmek arányának drasztikus csökkenésével, vagyis elsősorban az érintett családokat sújtó munkanélküliséggel magyarázható. Abban talán igaza van Harrach Péternek, hogy az érintettek elfogadják ezeket a strukturális adottságokat, de kíváncsi lennék, a frakcióvezető szerint mit kellene tenniük ezeknek a végletekig kiszolgáltatott embereknek akkor, amikor a rendszerváltás óta eltelt húsz év összes politikusa együttvéve sem tudott változtatni a legszegényebb állampolgárok és különösen a nők munkaerőpiacról és minőségi közszolgáltatásokból (mindenekelőtt a színvonalas oktatásból) való kirekesztettségén.

*

A fentiekből kirajzolódik, hogy a kormány nőkkel kapcsolatos álláspontja, illetve intézkedései nálunk fejlettebb országokban már rég meghaladott szerepekbe kényszerítik a magyar nőket (ami alatt természetesen nem magát a gyermeknevelést értem, csupán annak kizárólagosságát), és aránytalan nehézségekkel szembesítik a nők legkülönbözőbb csoportjait - életkoruktól, etnikai hovatartozásuktól és társadalmi státuszuktól függetlenül. Ez pedig azonnali és nagyon határozott fellépést kíván mind az ellenzéki pártok, mind a civil társadalom képviselői, nők és férfiak részéről, mielőtt még a miniszter urak forradalmi hevületükben esetleg a megszült gyermekek számához kötnék a nők évszázadok alatt kivívott állampolgári jogait.

A szerző szociológus, a Lehet Más a Politika genderműhelyének tagja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.