Az alig érthető frekvencia

  • 2002. május 16.

Publicisztika

A Pannon Rádió abban a formájában, ahogy eddig ismertük, nem lesz többé hallható. A tradicionális magyar fasizmus, a háborodott összeesküvés-elméletek, a nem is annyira szoft irredentizmus, a vad komcsiellenesség, az etnikai gyűlölködés, a halálbüntetés eltörlésének követelése, a csendőr- és Horthy-nosztalgia, a holokauszt-revizionizmusban és egyéb módokon manifesztálódó antiszemitizmus és - az utóbbi időben - a köztársaság alkotmányos rendje elleni nyílt uszítás most elveszti egyik fontos hídfőállását. Ráadásul önmagától, mondhatni - még az új kormány ármánykodására sem volt ehhez szükség.

n A Pannon Rádió abban a formájában, ahogy eddig ismertük, nem lesz többé hallható. A tradicionális magyar fasizmus, a háborodott összeesküvés-elméletek, a nem is annyira szoft irredentizmus, a vad komcsiellenesség, az etnikai gyűlölködés, a halálbüntetés eltörlésének követelése, a csendőr- és Horthy-nosztalgia, a holokauszt-revizionizmusban és egyéb módokon manifesztálódó antiszemitizmus és - az utóbbi időben - a köztársaság alkotmányos rendje elleni nyílt uszítás most elveszti egyik fontos hídfőállását. Ráadásul önmagától, mondhatni - még az új kormány ármánykodására sem volt ehhez szükség.

Ugyanis maga Gidófalvy Attila, a rádió többségi tulajdonosa döntött úgy, hogy kiviszi rádióját a MIÉP kezeléséből (amely a Bocskai Alapítvány révén maga is erős kisebbségi tulajdonos), kiköltözteti a Szabadság téri Hegedűs-rözidanszból egy mindmáig ismeretlen helyre, és az adó ezentúl csak magyar zenéket és elfogulatlan híreket fog sugározni. (Hogy nagyobb legyen a kabaré, a korábbi stáb továbbra is készít és sugároz műsort, így a Pannon jelenleg saját magát zavarja.) Hogy mi lesz a reklámokkal, elvégre ez egy kereskedelmi rádió, még nem tudható - az biztos, hogy az eddigi megrendelők közül kiesik a legerősebb, maga a MIÉP.

E megközelítésben leginkább a pénzről szól a dolog. (A rádió volt hallgatói nyilván árulást és konspirációt emlegetnének, ha lenne hová betelefonálniuk.) A nácizmus az utóbbi időkig befektetésnek sem nézett ki rosszul: egy esetleges MIÉP-Fidesz-koalíció nyilván nem hagyta volna magára hű adóját. Ez a lehetőség április 7-én elúszott. Gidófalvy a stúdióáthelyezési kérelmet a két forduló között nyújtotta be a Hírközlési Felügyelethez, még ha a gyakorlatiasabb lépésekkel gondosan meg is várta a második fordulót, a különböző jobboldali próbálkozások kudarca nyomán kihirdetett végeredményt. Ekkor már számítani kezdtek a milliók (szám szerint vagy hat), amiket az ORTT bírságként a rádiót üzemeltető kft.-re kiszabott az utóbbi hónapokban - az adó fenntartásának költségeiről nem is beszélve.

Hullathatnánk most krokodilkönnyeket a sajtószabadság csonkulásán, meg azon, hogy hazánk egy nem túl népes, de mégiscsak létező populációja ezentúl egy forrással kevesebből olthatja majd szellemi szomját.

De még krokodilkönnyeket sem hullatunk. Jó, hogy a Pannont nem tiltották be, és jó az is, hogy vélhetően nincsenek is olyan törvények Magyarországon, amelyekre hivatkozva ezt meg lehetett volna tenni. De ennél is jobb az, hogy a rádió és mindaz, amit műsorkészítői és betelefonálói képviseltek, nem lesz többé hallható Budapesten.

A politika nyílt anyagi és egyéb segítségét élvező szélsőségeknek ugyanis semmi közük a demokratikus párbeszéd eszközéhez, a sajtószabadsághoz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.