Az alig érthető frekvencia

  • 2002. május 16.

Publicisztika

A Pannon Rádió abban a formájában, ahogy eddig ismertük, nem lesz többé hallható. A tradicionális magyar fasizmus, a háborodott összeesküvés-elméletek, a nem is annyira szoft irredentizmus, a vad komcsiellenesség, az etnikai gyűlölködés, a halálbüntetés eltörlésének követelése, a csendőr- és Horthy-nosztalgia, a holokauszt-revizionizmusban és egyéb módokon manifesztálódó antiszemitizmus és - az utóbbi időben - a köztársaság alkotmányos rendje elleni nyílt uszítás most elveszti egyik fontos hídfőállását. Ráadásul önmagától, mondhatni - még az új kormány ármánykodására sem volt ehhez szükség.

n A Pannon Rádió abban a formájában, ahogy eddig ismertük, nem lesz többé hallható. A tradicionális magyar fasizmus, a háborodott összeesküvés-elméletek, a nem is annyira szoft irredentizmus, a vad komcsiellenesség, az etnikai gyűlölködés, a halálbüntetés eltörlésének követelése, a csendőr- és Horthy-nosztalgia, a holokauszt-revizionizmusban és egyéb módokon manifesztálódó antiszemitizmus és - az utóbbi időben - a köztársaság alkotmányos rendje elleni nyílt uszítás most elveszti egyik fontos hídfőállását. Ráadásul önmagától, mondhatni - még az új kormány ármánykodására sem volt ehhez szükség.

Ugyanis maga Gidófalvy Attila, a rádió többségi tulajdonosa döntött úgy, hogy kiviszi rádióját a MIÉP kezeléséből (amely a Bocskai Alapítvány révén maga is erős kisebbségi tulajdonos), kiköltözteti a Szabadság téri Hegedűs-rözidanszból egy mindmáig ismeretlen helyre, és az adó ezentúl csak magyar zenéket és elfogulatlan híreket fog sugározni. (Hogy nagyobb legyen a kabaré, a korábbi stáb továbbra is készít és sugároz műsort, így a Pannon jelenleg saját magát zavarja.) Hogy mi lesz a reklámokkal, elvégre ez egy kereskedelmi rádió, még nem tudható - az biztos, hogy az eddigi megrendelők közül kiesik a legerősebb, maga a MIÉP.

E megközelítésben leginkább a pénzről szól a dolog. (A rádió volt hallgatói nyilván árulást és konspirációt emlegetnének, ha lenne hová betelefonálniuk.) A nácizmus az utóbbi időkig befektetésnek sem nézett ki rosszul: egy esetleges MIÉP-Fidesz-koalíció nyilván nem hagyta volna magára hű adóját. Ez a lehetőség április 7-én elúszott. Gidófalvy a stúdióáthelyezési kérelmet a két forduló között nyújtotta be a Hírközlési Felügyelethez, még ha a gyakorlatiasabb lépésekkel gondosan meg is várta a második fordulót, a különböző jobboldali próbálkozások kudarca nyomán kihirdetett végeredményt. Ekkor már számítani kezdtek a milliók (szám szerint vagy hat), amiket az ORTT bírságként a rádiót üzemeltető kft.-re kiszabott az utóbbi hónapokban - az adó fenntartásának költségeiről nem is beszélve.

Hullathatnánk most krokodilkönnyeket a sajtószabadság csonkulásán, meg azon, hogy hazánk egy nem túl népes, de mégiscsak létező populációja ezentúl egy forrással kevesebből olthatja majd szellemi szomját.

De még krokodilkönnyeket sem hullatunk. Jó, hogy a Pannont nem tiltották be, és jó az is, hogy vélhetően nincsenek is olyan törvények Magyarországon, amelyekre hivatkozva ezt meg lehetett volna tenni. De ennél is jobb az, hogy a rádió és mindaz, amit műsorkészítői és betelefonálói képviseltek, nem lesz többé hallható Budapesten.

A politika nyílt anyagi és egyéb segítségét élvező szélsőségeknek ugyanis semmi közük a demokratikus párbeszéd eszközéhez, a sajtószabadsághoz.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.