Az utolsó csatlakozás

  • 1999. március 11.

Publicisztika

Az utolsó csatlakozás

Március 12-én, a csatlakozási iratok brüsszeli letétbe helyezésével megpecsételõdik Magyarország NATO-tagsága. Most már ne csináljunk belõle titkot: nem kis kockázatot vállal a nyugati világ akkor, amikor ezt a három országot beengedi maga közé. Nemcsak azért, mert nyilván sebezhetõbbé válik általunk a szervezet katonai értelemben (mostantól a magyar légierõ lesz a NATO elõretolt helyõrsége: mi a helyükben ettõl nyugtalanok lennénk kissé), nem azért, mert ez felingerli majd az oroszokat; és nem azért, mert a volt szovjet katonai akadémiákon kiképzett magyar, cseh és lengyel fõtisztek majd mindent jól befújnak egykori pedagógusaiknak. Oroszország mint nagyhatalom elhanyagolható tényezõ, quantité négligeable, és amúgy is, abba, hogy mi megpattanunk, már réges-régen belenyugodott. Viszont. A mostani csatlakozás egy hosszú, többéves folyamat eredménye, melynek nyugati alapfeltevése az volt, hogy a rendszerváltással ezek az országok egy mesterséges állapotból, az idegenek általi elnyomatás állapotából visszatértek normális állapotukba, a nemzeti függetlenség és - ami evvel szükségszerûen együtt jár - a szabadság, a demokrácia és a béke állapotába. (Hiszen a térség országainak egymás közötti történelmi konfliktusaiért is a mindenkori nagyhatalmak voltak igazából a felelõsek.) A nyilvánvalónak tûnõ stratégiai célkitûzéseken (ruszkik, coki) túl valamiféle erkölcsi megfontolás, ha épp nem a rossz lelkiismeret is vezethette a NATO-csatlakozásunkat lehetõvé tevõ atlanti döntéshozókat (legelsõsorban a Clinton-kormányzatot): jóravaló, derék országok ezek, és épp eleget szívtak ahhoz mások miatt, hogy most az egyszer ne hagyjuk szarban õket. Ez nemes gondolat, és biztos igaz is. Ahhoz mindenesetre elég volt, hogy a három ország jelenlegi nyilvánvaló katonai alkalmatlansága ellenére bevegyenek minket a tutiba. És ez így helyes.

A kérdés csak az, hogy mi van akkor, ha maga az alapfeltevés volt hibás, és az derül ki, hogy ezek a jóravaló, derék kis országok saját hatáskörben, nemzetileg abszolúte függetlenül is képesek virtigli kis fél-diktatúrákká, a szomszédokkal való konfrontációra ácsingózó nemzetközi bajkeverõkké zülleni. Egyes kormánykörök egy idõ óta teli szájjal arról öblögetnek, hogy a NATO-tagságra a nemzeti érdekek hathatósabb képviselete érdekében van szükség - ami rendben is lenne, ha ennek közvetlen folyománya történetesen nem a környezõ országokkal való legmagasabb szintû überkedés meg a regionális kishatalmi szereprõl szõtt álmok lennének. Márpedig a NATO nem erre szerzõdött velünk. Hanem az ellenkezõjére. Emlékezzünk: a csatlakozásunk épp a magyar-román alapszerzõdés aláírása után vált kézzelfogható lehetõséggé.

Persze a NATO megnyerte a hidegháborút, és valószínûtlennek tûnik, hogy ezek után épp a tesztoszteron-túltengéses fideszes külpolitika vagy a Honvédelmi Minisztériumot vezetõ debilek zilálják majd szét. Valamint: NATO-tagságunk nem három és fél évre vagy fél órára szól; NATO-tagságunk túl fogja élni ezt a kormányt.

Bár azt azért érdekes lenne tudni, mi kell ahhoz, hogy valakit kivágjanak a szervezetbõl.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.