Céltáblabírók

  • 1999. március 11.

Publicisztika

Céltáblabírók

Egyszer Katona Klárinak volt egy akciója a Margitszigeten, amikor arra hívta fel a gyermekek figyelmét, hogy ha leadják nála a játékpuskáikat, darabonként egy palacsintát kapnak értük. Tök siker volt, a puskák (300-3000 HUF) dõltek befelé, a palacsinták (25 HUF) pedig fogytak. Aztán a lelkes apukák másnap vehettek megint puskákat (500-5000 HUF), a pszichológus pedig elmagyarázta nekik, hogy az ember gyerekének úgy kell egy kis agresszió, mint Koncz Zsuzsának az Emerton-díj, és ha leadatják velük a játékfegyvereket, akkor fognak egy botot, vagy a mutatóujjukkal kitámasztanak, és azt mondják: durr, durr.

A méltán népszerû, ám szellemileg leárnyékolt popzenésznõ kissé bugyuta kezdeményezését most állami szintre emelte a rend és a nem láttam Clodót kormánya, és arra szólította fel a polgárokat: amennyiben illegálisan tartanak fegyvert, szolgáltassák be, cserébe mindössze annyit kér tõlük a rend és a megszûntek a robbantások kormánya, hogy adják meg adataikat, amit kicsit nyilvántartásba vesznek majd. Azért, hogy korábbi bûntények el nem kapott elkövetõit lõfegyver-azonosítás útján elkaphassák.

Az ötlet már-már zseniális.

A bérgyilkosok nyilván kapva kapnak az alkalmon, hogy végre megszabaduljanak fegyvereiktõl: - Jó napot kívánok, tudom, hogy butaság volt lemészárolni Prisztás Józsefet, de most megbántam, itt a cucc, kérek elismervényt, anyám neve Kürti Mária, lakcímem Balatonöszöd, Kossuth Lajos sétány három, köszönöm. Mire a szemfüles összekötõ a füle mögé tolja a pennát, és felnéz szúrósan: - Részünkrõl rendben is lenne a dolog, de itt van a kollégám az APEH-tõl, aki kérdezné tisztelettel, hogy van-e a mészárlásról áfás számla, nincs, lehet fáradni a hármas ablakhoz, te büdös csaló.

Persze, ha tank van a háztájiban, az sokkal egyszerûbb. Oda lehet parkírozni vele az objektum elé éjjel, aztán otthagyni sutyiban, mint inkubátorban az újszülöttet. Kloss kapitány már izzít.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.