Balavány György kiátkozásáról

  • Vári György
  • 2012. október 23.

Publicisztika

Balavány György az utóbbi években sokat írt és beszélt arról, miért hagyta ott a Magyar Nemzetet, hírlapíró-publicista múltjának mely részével vállal folytonosságot, és mellyel nem. Világos jelzés volt az a blogbejegyzése is, amelyet az idei Pride elé írt. A poszt nem pusztán a szexuális kisebbségeket védte, de magát a felvonulást is. Nem a szokásos „mérsékelt” megoldást választotta, nem arról beszélt, hogy az „igazi” melegek-leszbikusok decensek és visszafogottak, hogy ők maguk is elutasítják az önmutogatást és az „ízléstelenséget”. Szembefordult azoknak a nézeteivel, akik csak úgymond otthon, a négy fal között engednék meg embertársaiknak, hogy szeressék egymást, nyilvános mutatkozásukat pedig megtorolnák. Szembefordult továbbá saját keresztény-keresztyén társadalmi közegének egy részével is, „jámbor” homofóbiájukat penetráns álszentségként leplezve le: „Nem értem, hogyan tarthatja az átlagkeresztény kevésbé problémásnak a heteroszexuális hűtlenséget, a prostituáltak igénybevételét, valamint a gyűlölködő (pl. buzizó) beszédmódot, mint a homoszexuális kapcsolatot. Könyörgök, olyan világban élünk, ahol a három legjövedelmezőbb iparág a fegyverekkel, a droggal és a gyereklányokkal való kereskedés! Csakugyan a kb. ötszázaléknyi homoszexuális ellen kell küzdenünk? Jézus nagyon szereti őket. Ki vagy te, hogy utálkozol? Ne utálj, hogy ne utáltass!” Írásának az eddigiekből elkerülhetetlenül következő konklúziója pedig így hangzik: „Nagyon zavar, amikor a keresztény testvéreim gúnyolódnak rajtuk és mutogatnak rájuk. Én ezt nem teszem többé.” Nos, akinek van szeme az olvasásra, annak világos kell legyen, hogy amennyiben a szerző nem teszi többé, úgy eddig alkalomadtán tette, és az is, hogy azért nem teszi többé, mert arra a meggyőződésre jutott, hogy kisebbségi szexuális identitásáért vagy annak felvállalásáért bántani valakit mélyen keresztényietlen disznóság.

Negyedévvel később Balavány közzéteszi blogjában sokadik szenvedélyesen antirasszista blogbejegyzését is, amelynek kapcsán eszébe jut a mandiner.hu-nak, hogy miket mondott némelykor még a Magyar Nemzet publicistájaként. Balavány válaszul nyilvánosan szégyenkezett akkori mondataiért. Ekkor látta elérkezettnek az időt Kállai Ákos, hogy számon kérje rajta: homofób mondataival még nem számolt el, azokat semmiféle „önreflexióval” nem „távolította el magától”. Mindebből egyenesen az következik a számára, hogy Balavány nem szégyelli homofóbiáját, vagyis lényegében büszke homofób. Ki-ki döntse el a fentebbi idézetek fényében, hogy valóban így van-e.

Kállai cikke zárlatában lényegében a Milla-tüntetés felszólalóinak erkölcsi kötelességévé teszi, hogy határolódjanak el Balavány személyétől. Nem elég elmondania, mit gondol ma a kérdésről, nem elég jeleznie, hogy többé nem azt, amit addig. Nem csak ahhoz nem elég, hogy becsüljük Balaványt, de még ahhoz sem, hogy némi őszinte jó szándékot feltételezzünk róla, s hogy ne tekintsük erkölcsi alapkövetelménynek, hogy a többi szónok kifejezze vele szemben érzett mélységes morális megvetését. Ha például „Lovas Nagy Anna leszbikus írónő” ezt esetleg elmulasztaná, akkor nyilván ő is a homofóbok cinkosává válna.

A magyar közbeszéd egyik legsúlyosabb problémája az az erkölcsi megbélyegzésre irányuló, leküzdhetetlennek látszó késztetés, amelynek hordozói mereven elzárkóznak minden megértéstől és türelemtől, a bocsánatkérésre pedig habozás nélkül stigmatizálással válaszolnak. Kállai Ákos írása típuspéldája ennek. Balavány György sok dolgot átértékelt a múltjából, míg sok más tekintetben az maradt, aki volt: ha jól értem, úgy látja, nem elhagyta, hanem éppen elmélyítette, igazabbá tette keresztény-konzervatív meggyőződését az utóbbi években. Nem „átállt”, más és mélyebb változáson ment át, és ez a változás a megélhetését is kockára tette, amint azt maga mesélte el a Narancsnak. Azzal, hogy elfogadta a Milla meghívását, épp a különböző világnézetű, de közös alapértékeket valló állampolgárok „összefogásra” irányuló erőfeszítéséhez csatlakozott. Éppen ahhoz, amit olyan fontosnak tartunk, amiről éjt nappallá téve beszélünk mostanában. Világossá tette, hogy teljes szívével osztozik a mindenkit megillető, elidegeníthetetlen emberi méltósággal kapcsolatos meggyőződésünkben; keresztény emberként, olyanként, aki hiszi, hogy a Jóisten saját képére és hasonlatosságára teremtette az embert, nem is igen tehetne mást. Valóban az ő kiátkozása volna a legfontosabb és legsürgetőbb morális teendő?

Kállai Ákosnak erre az írásra való reagálását lásd itt - a szerk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.