Meszerics Tamás

Barátok nélkül

A magyar külpolitika kívánatos irányáról

  • Meszerics Tamás
  • 2015. április 12.

Publicisztika

Itt lett volna a lehetőség. Ha a magyar kormánynak szerencséje van, jól előkészíti a tárgyalásokat és ügyesen kezeli a nemzetközi médiát, akkor a Merkel-látogatás, a Putyin-vizit és Orbán varsói útja kimozdíthatta volna a magyar külpolitikát a tehetetlen sodródásból. Nem ez történt. Az igazi gond az, hogy nem olyasmi ­miatt, ami fölött a kormánynak vagy a kormányfőnek ne lett volna hatalma. Nem a szerencsével volt baj, hanem a belátás hiányával.

Az érdekember

Magyarország külországi megítélése most elsősorban az ukrán válságban tanúsított viselkedésen, a nehezen formálódó egységes európai fellépés támogatásán vagy szabotálásán múlik. A gazdasági diplomácia fontos terület, de jelentős geopolitikai irányváltások esetén gyorsan másodlagossá válik – és a lényeg máshol van. Európa egy évtizedes ke­leti szomszédságpolitikája és két évtizedes oroszpolitikája egyik pillanatról a másikra érvényét és értelmét vesztette 2014 késő tavaszán.

Már nem csak a szélsőjobb és a kormány mérsékelt szimpatizánsai beszélnek új hidegháborúról, az Egyesült Államok és Oroszország újra felsistergő konfliktusáról, ami új keretbe helyezi a 21. század nemzetközi rendjét. A történet szerint ebben a konfliktusban Európa felsejlő megosztottsága maga is következmény, a két nagyhatalom centripetális ereje határozza meg, hogy ki hova sodródik. Mivel senkinek sem adatik több a kontinensen a sodródásnál, az oldal megválasztása taktikai, technikai kérdés. Újra előállt a kényelmesen ismerős magyar végzet: két pogány közt, Kállay-kettős és egyebek.

Ám az így elbeszélt történet nem csak hamis, de erősen szivárog belőle az erkölcsi önfelmentés savanykás illata is. Nézzük, mi az, ami nem stimmel a mesében.

Nem stimmel először is a hidegháborús történelmi párhuzam. Oroszország erőszakos érdekérvényesítése a határai mentén aggasztó, hiszen Moszkva gond nélkül lépi át a nemzetközi jog előírásait, és nem riad vissza az ezres áldozatokkal járó katonai konfliktustól, a közvetlen megszállástól sem. Ezenközben minden lehetséges módon növelni igyekszik a politikai megosztottságot Európában. Az eszközök valóban sokban hasonlítanak a klasszikus hidegháború politikai hadviseléséhez. Készpénzzel támogatott szélsőséges pártok a kontinens minden égtáján, közvetlenül vagy közvetve megvásárolt befolyásközvetítők, gazdasági kedvezményekkel és energiamegvonással csábítgatott és fenyegetett kormányok.

De a különbségek legalább ennyire fontosak. A konfliktusnak nincs a hidegháborús konfrontációhoz hasonló általános ideológiai háttere. A magát univerzálisnak tételező kommunista ideológia hiánya nem egyszerű történelmi részletkérdés. Közvetlen politikai következménye, hogy az Európában felvásárolt szélsőséges pártok csak érdekházasságra léptek Moszkva hatalmi igényeivel. Politikai reakciójukat nem lehet úgy irányítani a felismert történelmi szükségszerűség hatalmi-ideológiai központjából, ahogy Szuszlov tette fénykorában. A katonai erőviszonyok sem hasonlít­hatók a háború utáni évtizedek világához. Oroszország katonai képessége jócskán lecsökkent. Szomszédságában, a néhai „közel külföldön” persze bármit megtehet a vereség tényleges kockázata nélkül. Változatlanul atomnagyhatalom. De már régen nem egyenrangú fél a világ minden pontján az Egyesült Államokkal. Néhol már Kínával sem. A gazdasági teljesítmény terén pedig a különbség gigantikus – nemcsak az Egyesült Államok, de Európa viszonylatában is. Az orosz GDP némely számítások szerint talán már éppen utol­éri Olaszországét. A viszonylag mérsékelt szankciók és az alacsony olajárak komoly terhet rónak az orosz gazdaságra. Ahogy a pár napja meggyilkolt Borisz Nyemcov megjegyezte: Jelcin rendszere három évet is kibírt 18 dolláros olajárral, mennyit bírna ki Putyin elnöké?

Mindebből elsősorban az következik, hogy az Egyesült Államok és Oroszország közötti hatalmi harcban ide-oda rángatózó Európa képe alapvetően hamis. Az Egyesült Államokat sokkal kevésbé foglalkoztatja az ukrajnai konfliktus, mint ahogy az új hidegháború propagandistái felfestik. Ráadásul komoly politikai együttműködés is van a két hatalom között mind Szíriában, mind az iráni atomprogram kérdésében. Ukrajna elsődlegesen Európa ügye. Azé az Európáé, amelynek egyszerre kell a válság diplomáciai kezelésének legbiztosabb módját megtalálnia és kialakítania új keleti szomszédságpolitikáját és új orosz politikáját. Mindezt ráadásul összehangoltan, a ­balti rettegés és lengyel félelmek folyamatos csillapítása mellett. Nem csoda, hogy a kevésbé drámai kérdések kezelésére kitalált közös külpolitikai intézményrendszer recseg-ropog a feladat súlya alatt.

 

Nem beszél

Talán nem érthetetlen, mégis több mint hiba, hogy az Orbán-kormány eltévedt ebben a konstellációban. Azt hitte, szorosan követi a német külpolitikát, és nem vette észre, hogy tavaly júniustól a Merkel–Putyin-viszony is alapvetően megváltozott. Most pedig azt nem képes belátni, hogy az európai külpolitikában befolyásra esélye már csak akkor lehet, ha a formálódó közös álláspontot próbálja világra segíteni. Persze ha a magyar miniszterelnök szemében az „értékkérdés nem kerülhet minden külpolitikai ügy középpontjába”, akkor nyilván nem lehet könnyű megérteni, hogy a mindenkori lengyel kormány számára gazda­sági megfontolásokat felülíró elvi kérdés, hogy mit tehet meg Oroszország Kelet-Európában és mit nem. Még a kormány mérsékelt kritikusai is az érdekelvű külpolitika védelmében szokták idézni Palmerston híres mondatát az állandó barátokról és állandó érdekekről. Csakhogy az a Magyarország, amelynek nincsenek tartós barátai, csak tartós érdekei, az nem lesz olyan sikeres a 21. században, mint Nagy-Britannia a 19.-ben. Az a Magyarország egyszerűen elveszett.

A pusztán érdekelvű külpolitika hangoztatása nem valamiféle intellektuális bátorság jele az állítólag korrektségi komplexusoktól gyötört Európában. Csupán fantáziátlan és kártékony délibáb – és annak is látszik. Az érdekek mindenhatóságát Magyarország miniszter­elnöke képtelen lesz elfogadtatni lengyel kollégájával, és a német hallgatóság sem fogja belátni, hogy a liberális demokrácia valójában azt jelenti, hogy valamiféle „liberális erőközpontok” nyílt vagy burkolt, de mindenképpen kártékony befolyást gyakorolnak a mindenkori kormányzatra. Ezek nemhogy nem „bátor és új gondolatok”, de beszélni sem akar róluk Orbánnal senki.

Nem sok lehetősége maradt a magyar kormánynak, hogy valamit visszaszerezzen az ­elvesztegetett presztízsből. Ennek legelső és leg­elemibb feltétele, hogy az Európai Tanács soron következő  ülésén, március 19–20-án Ma­gyarország miniszterelnöke támogassa a közösen kialakítható álláspontot Ukrajna ügyében. Ennek nyilván a minimuma lesz a második minszki fegyverszünet maradéktalan végrehajtása. Hogy további szankciók szóba jönnek-e, az még nem dőlt el. De ha Orbán Viktor most sem tudja megállni, hogy akár a tárgyaláson, akár később a sajtóban különvéleményt nyújtson be, akkor az ország nem számíthat arra, hogy bárki tényezőnek tekinti majd az ukrán válság vagy az orosz politika kérdéseiben.

Ha mégis sikerülne fanyalgástól mentesen támogatni a közösen kialakított álláspontot, akkor a magyar diplomácia később arra is kísérletet tehet, hogy megpróbálja közös nevező felé terelni az ebben a kérdésben most még széttartó visegrádi négyeket, esetleg a balti államok bevonásával. Magyarországnak érdeke a visegrádi együttműködés fennmaradása, mert érdekérvényesítő képességét ez a csoport változatlanul képes lehet megsokszorozni. Magyarországnak szüksége van Visegrádra, és Visegrádnak szüksége lenne az integratív szándékú Magyarországra.

Mindezt nehéz elképzelni a külpolitikai stratégia újragondolása nélkül. Szükség van a politikai megosztottságon átívelő minimális konszenzusra Magyarország helyéről a világban. Erről kellene beszélgetést kezdeni minél több olyan körben, ahol világnézeti különbségek ellenére képesek szóba állni egymással olyan tájékozott szakemberek, akik felfogják a kormányzati felelősség súlyát, ismerik a külpolitika intézményi feltételeinek részleteit, és tudják, hogy e minimális konszenzus nélkül az ország nem lehet képes kitörni az elszigeteltségből. A külügyminiszter frakcióközi egyeztető fóruma nyilvánvalóan nem ilyen kör. A megoldást máshol kell keresni.

A szerző történész, az LMP európai parlamenti képviselője.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.