Bárka vagy Titanic?

  • Csáki Judit
  • 2005. december 15.

Publicisztika

Ezen az oldalon interjú lenne Csányi Jánossal, a Bárka Színház volt igazgatójával - de Csányival alighanem vagy Csányi, vagy csak a színházi világban teljesen járatlan újszülött tud interjút készíteni.

*

Csányi fölmondott a Bárka Színházban, mert a színház anyagi helyzete úgy ellehetetlenült, hogy egyrészt gátolta őt saját koncepciója megvalósításában, másrészt a színház egy ideje a hanyatlás jeleit mutatja. A kialakult helyzetért Csányi a VIII. kerületi önkormányzatot hibáztatja, amelynek "a színház nem prioritás". A direktor és az önkormányzat egyes vezetőinek viszonya az utóbbi időben meglehetősen eljegesedett. Másfél évvel ezelőtt Csányi még megpróbált előremenekülni: az épület bővítésével növelni a közhasznú társaság formájában működő intézmény bevételeit. Az építkezésre - amelyet a színház bankhitelből finanszírozott volna - az önkormányzat rábólintott; Csányi tehát elkészíttette a terveket, harmincmillió forintért (!). Kiderült azonban, hogy a bankhitelhez az önkormányzatnak kell készfizető kezességet vállalnia, amit ha megtesz, további hiteleket nem vehet föl - ezért az önkormányzat leállíttatta a bővítést, majd kifizette a harmincmillió forintot.

Felmondólevelében Csányi a teátrumot "az ország egyik legjelentősebb színházi műhelyének" nevezi, hozzátéve, hogy az - szakmailag és látogatottság szempontjából - talán a legsikeresebb korszakában van. A levél végén - hivatkozással színházalapító tevékenységére és e tevékenység egyedülálló voltára az utóbbi időben - közös megegyezéssel történő válást, egyévi fizetést, valamint a kht. tulajdonjogából egy százalékot kér. Az önkormányzat - tekintet nélkül arra, hogy a szerződést egyoldalúan Csányi mondta föl - félévi járandóságot fizet ki neki a színház szűkös költségvetéséből, ez a járulékokkal együtt 2,4 millió forint.

A kínálkozó kérdések egyik csoportjára Csányi az interjú alkalmával nem kívánt válaszolni, mondván: nem akar rosszat mondani az önkormányzatra, mert védi a színházat. A kérdések másik csoportját - amely az elmúlt tíz évben föltűnően nagy "népvándorlásra" vonatkozott - a tárgyhoz nem tartozónak minősítette, az általa fölvett végkielégítés fölemlegetését kisstílűnek.

"Ténykérdés" - ez volt Csányi kedvenc szava, valahányszor a kérdésben véleményt fogalmaztam meg. Ténykérdés, mondom most én, hogy Csányi ügyesen levezényelte a Bárka fölépítését, megalapította a színházat, majd nekifogott a társulatépítésnek. A színészként végzett direktor a Szentivánéji álom című nagyszerű előadásból kovácsolta azt a szellemi és erkölcsi tőkét, amely őt direktorrá tette. Ebből az előadásból verbuválódott a színház kezdőcsapatának magva is - a színészek élén Udvaros Dorottyával, akinek a neve, szakmai rangja és népszerűsége adu ászként működött az önkormányzat előtt is. A színház indulásától kezdve bírta a kritika erőteljes pártfogását. Színes, színvonalas kultúrházprogramot vitt - a markáns színházi műhely megteremtése volt csak hátra. Eddig a "ténykérdés".

*

Végignézve a színház műsorát, szembetűnik, hogy igen sokan láttak fantáziát benne; az első évadokban rendezett ott Novák Eszter, Simon Balázs, Bagossy László, Kiss Csaba, Keszég László, Mohácsi János, Schilling Árpád - egyikükből sem lett sem művészeti vezető, sem meghatározó rendező, de még csak visszatérő rendező sem. A megalapítás után Novák Eszterrel távozott az első nemzedék - eltűnt a Bárkából például Kárpáti Péter író és dramaturg, az első nagy sikerű produkció szerzője, valamint Tasnádi István író, dramaturg és mások is. De előtte még létrehoztak néhány jó előadást: a Díszelőadáson kívül a Cseresznyéskertet, a Tótferit, Schilling pedig a viharos és közönséget toborzó Nexxtet.

A közvetlen munkatársai szerint is csőlátású, végletesen elszánt, nehezen meggyőzhető, emberi kapcsolataiban meglehetősen szangvinikus, rosszul kommunikáló igazgató sokakkal próbálkozott, de nemigen talált markáns művész-vezetőt maga mellé. Csányi azt mondja, a szakma nemhogy nem fogadta be őt, de egyenesen megakadályozta, hogy bizonyos, nagynevű rendezők dolgozzanak nála. Schilling és csapata a Nexxt után méltatlan körülmények közt kényszerült a színház elhagyására - még futó darabjuk továbbjátszását is megnehezítették.

A színészek egy része egyszer összefogott és föllázadt az igazgató "szakmai és emberi alkalmatlansága" ellen; Csányi a puccsot erős kézzel, gyorsan leverte. Sokan elmentek: Udvaros Dorottya, Gyabronka József, Mucsi Zoltán, Murányi Tünde, Tóth József, Vasvári Emese és mások, később Scherer Péter. Újabb garnitúra jött, Nyíregyházáról - és hamarosan távozott: Csoma Judit, Szabó Márta, Gazsó György. Még előbb történt, hogy igazgatói kinevezésének lejártakor Csányi újra pályázott - és az önkormányzat Gáspár Máté és Schilling Árpád pályázatával szemben, akkoriban nagy sajtófelháborodást kiváltva, ismét bizalmat szavazott neki. "Legyőztem őket, és ezt nem tudják lenyelni", kommentálja Csányi. A Bárkában és a Krétakörben azóta eltelt időszak ismeretében e kijelentés több mint bizarr.

Megítélése szerint ettől kezdve még jobb lett a színház: rengeteg díjat kaptak. Kétségtelen, hogy belépett a rendezők közé Czajlik József - nemrégiben távozott a társulatból -, és folyamatosan rendezett Bérczes László. A Bárka befogadta Balázs Zoltánt és a Maladype csapatát, majd leszerződtette a határon túlról többek között Szorcsik Krisztát és Ollé Eriket. Mindazonáltal a bemutatók kritikai visszhangja és közönségfogadtatása egyre kevésbé lelkes - olykori kivételek akadnak, például a Zsótér rendezte Stuart Mária -, és egyre szélesebb körben adnak hangot véleményüknek a direktor emberi és szakmai képességeit megkérdőjelezők. Csányi János körül tényleg szakmai vákuum van - ez azonban nem utolsósorban neki magának köszönhető. A Bárkában momentán gyér a látogatottság, a néhány színész nem társulat, meghatározó rendezők kerestetnek. A Titanic jéghegynek ütközött, mondta valaki.

Csányi mindezt másképp látja. Egy nemrégiben adott interjúban tízéves sikertörténetet vázol föl, és a mi kudarcos interjúnk alkalmával meggyőződtem róla, hogy komolyan is gondolja. A tények markáns csoportosítása és minősítése révén mintha egy fájdalmas emberi dráma lenne ez, melynek hőse dicstelenül és méltatlanul kényszerül odahagyni egy fantasztikus életművet. Mellesleg: egy másik színház igazgatói székével szeretne vigasztalódni, csak azután persze, hogy mindenben segíteni fogja utódját, még abban is, amit ő maga nem akar tovább csinálni.

A Bárka Színház színészei e pillanatban Alföldi Róbertet szeretnék vezetőjüknek.

Csányi János - Vidnyánszky Attila rendezővel (aki a Bárkában nem rendezett) - az egyetlen pályázatot nyújtotta be a debreceni színház igazgatói székére; mire lapunk megjelenik, az önkormányzatnak már alighanem sikerül meghoznia e nehéz döntést. Határozottan megkönnyíti azért, hogy akadt jelölt, akit "jó szándékúan" - és a városvezetés eltökélt szándékának ismeretében - lebeszéltek a verseny- és vesszőfutásról. Név és cím a szerkesztőségben.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.