Bauer Tamás: Válság és kiút

  • 1999. november 25.

Publicisztika

Az SZDSZ-ről és a liberális politikáról

Az SZDSZ-ről és a liberális politikáról

Másfél év telt el az SZDSZ 1998. májusi választási veresége óta.

Ebben a másfél évben a Fidesz kormányoz, az MSZP a parlamenti mandátumok egyharmadával az ellenzék vezető pártja, a liberális párt pedig ott van, illetve még mélyebben, ahova 1998 májusában került. A közvélemény-kutatások szerint az egykor a két vezető párt egyikének számító SZDSZ választói támogatottsága a parlamenti küszöb körül ingadozik, és nem éri el a tavaly májusi választási eredményt sem. Az eljelentéktelenedés, amely mint kisebbik kormánypártot az előző ciklusban sújtotta az SZDSZ-t, ellenzékben sem fordult meg. Igazi válsághelyzet: az SZDSZ-t az fenyegeti, hogy - beteljesítve Debreczeni József 1992-es jóslatát - be sem kerül a következő parlamentbe. Mindez egy olyan politikai erőtérben történik, ahol az objektív feltételek az SZDSZ számára kétségtelenül kedvezőek lennének, hiszen a modern ízlésű választók újabb és újabb tízezrei csalódnak a Fideszben, akik - mint azt a bizonytalanok magas részaránya jelzi - nehezen szánnák rá magukat, hogy a szocialistákra szavazzanak, de az SZDSZ-hez mégsem jutnak el.

A párt vezetői a tavalyi választási vereséget az MSZP-vel kötött koalícióval magyarázták. A választások második fordulója után megkönnyebbülve leszögezték: a koalíciónak vége, az SZDSZ az ellenzékben önálló, önmagában álló párt, amely ugyanúgy távolságot tart a szocialistáktól, mint a kormánytól. Minthogy az SZDSZ a politika kérdéseinek egy részében egyet is értett az új kormánnyal (vízlépcső, tb-önkormányzatok, ügyészség státusa), míg más kérdésekben (külpolitika, gazdaságpolitika stb.) az MSZP-hez állt közelebb az álláspontja, minden e középre helyezkedés mellett látszott szólni. Két demokratikus kormányváltás után a stabil magyar demokráciában - akárcsak Nyugat-Európában - a liberális párt sajátos feladata a szabadság minőségéért, a liberális demokrácia kialakult keretei között is megoldatlan szabadságcélokért (női egyenjogúság, abortusz szabadsága, fogyatékosok jogai, életmódbéli kisebbségek elfogadottsága, gyermek- és diákjogok felkarolása, kötelező katonai szolgálat megszüntetése stb.) való harc. Ebben a felfogásban fogalmazódott meg célként a liberális középpártiság, ahol a középpárt egyszerre vonatkozik a párt méretére és a politikai mezőben megcélzott pozícióra. Azzal a tendenciával kívántak szembefordulni, hogy a magyar politika kétpólusúvá váljon, és hogy a jobboldali Fidesz és a baloldali MSZP között ne maradjon tere a liberális pártnak. A politikai stratégia központi eleme tehát: megvédeni, helyreállítani az SZDSZ-nek mint harmadik politikai pólusnak a pozícióját a politikai térben.

Ez a politikai stratégia gyorsan szembekerült azzal a feltételezettől eltérő politikai realitással, amit a Fidesz-kormány hivatalba lépése után szinte néhány nappal megteremtett és azóta is fenntart, és amit "egész pályás letámadásként" szoktak a politikai sajtóban jellemezni. Minthogy a Fidesz ezzel éppen a szabadság alapvető kereteit - a parlamentarizmust, a sajtószabadságot és az emberi jogok garanciáit (lásd a bűnözéssel összefüggő törvényalkotást) - vette célba, a liberális párt fő politikai feladata sem az lett, amit korábban feltételeztek. Anélkül, hogy ezt a pártvezetés tudatosította volna magában, és végiggondolta volna ennek következményeit, a párt parlamenti és sajtóbéli politizálásának egyik fő területe éppen a szabadság alapjainak védelme lett a Fidesz-kormánnyal szemben. Ezekben a kérdésekben az SZDSZ egyre harcosabban lép fel, de nem veszi észre, hogy ezek után tarthatatlanná vált az a választások után meghirdetett elképzelés, miszerint alapjában véve a szabadság minőségéről kell a középre helyezkedő SZDSZ politizálásának szólnia.

A politika másik fő témája természetesen a gazdaság és a jövedelemelosztás: kormány és ellenzéke között éles viták folynak a költségvetés, az adók, a bérek, a nyugdíjak és a családi támogatások körül. E vitákban az SZDSZ többnyire az MSZP-vel azonos álláspontot foglal el: a szűken vett gazdasági kérdések egy részében - akárcsak kormányon - az MSZP is liberális, a nyugdíjak, a közalkalmazotti-köztisztviselői bérek, az adószerkezet és a családi támogatások ügyében pedig az SZDSZ is szociáldemokrata. Így a két párt párhuzamosan támadja a kormányt. Azok a különbségek, amelyek az agrárpolitika, a privatizáció, a tb és az egészségügy kérdésében lehetnének köztük, a mezőgazdasági támogatásokat kivéve mindeddig nem váltak a politika fontos kérdéseivé. A helyzet paradox: az SZDSZ görcsösen kerüli az együttműködést az MSZP-vel, és közben a politika legfontosabb kérdéseiben - nem csupán gazdasági kérdésekben, de a demokratikus intézmények védelmében is - ugyanazt képviseli.

A válsághelyzet abban áll, hogy az SZDSZ ma már nem képes észrevehetően jelen lenni a politikában. A folyamatos akciózás ellenére nincsenek olyan fellépései, amelyek fontos kérdésekben sajátos mondanivalót hordoznának, s amelyek a politika többi szereplőjét reagálásra kényszerítenék.

*

A választási vereség közhelyszerű magyarázata az SZDSZ-ben így hangzik: azért veszítettünk, mert összeálltunk a szocialistákkal, és az SZDSZ-es választók emiatt elmentek a Fideszhez. Ez a magyarázat figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy 1994-ben a koalíció megkötése, a kormány megalakulása után néhány hónapig nem csökkent, hanem tovább nőtt az SZDSZ támogatottsága, és azután 1995-96 folyamán fokozatosan, lépésről lépésre csökkent (akárcsak az MSZP-é). A különbség az, hogy az 1996-os mélypont után az MSZP vissza tudta szerezni az elvesztett támogatás nagy részét, az SZDSZ pedig nem. Az 1994-es szabaddemokrata szavazók nagyobb részét tehát nem annyira a koalíció ténye, mint inkább az SZDSZ koalíciós szerepvállalásának mikéntje fordította el a párttól. Nem kerülhető meg ezért a négyéves koalíciós részvétel elemzése.

Az MSZP-SZDSZ-koalíciónak rendkívül fontos dolgokat köszönhet az ország: a gazdasági stabilizációt és privatizációt, amivel az ország bekerült a fejlett országok klubjába, az alapszerződéseket és a NATO-csatlakozást, ami kül- és biztonságpolitikai oldalról járult ehhez hozzá, továbbá igen fontos liberális reformtörvényeket, mint a nyugdíjreform, az igazságügyi reform, az egészségügyi törvény, a nemzeti alaptanterv és az egy százalék. A liberális szemmel fontos törvények többségét paradox módon MSZP-s minisztériumok dolgozták ki, s az SZDSZ-es minisztériumok közül csak az MKM-nek sikerült emlékezetes (bár a jelek szerint sajnos kevéssé maradandó) eredményeket felmutatnia.

Ugyanakkor az SZDSZ a koalícióban - távol tartva magát a kockázatosnak ítélt gazdaságpolitikai ügyek intézésétől - néhány kiemelkedően fontos kérdésben stratégiai engedményeket is tett Horn Gyulának. A legismertebb ezek közül egyfelől a vatikáni megállapodás tudomásulvétele, másfelől a vízlépcső ügyében tanúsított puha magatartás. Az 1998-as választások időpontjára mindennek következtében elmosódott az SZDSZ kormányzati szerepvállalásának értelme, funkciója. A bizonytalanság és az engedmények kihúzták a talajt az alól a valójában sok tekintetben helytálló érvelés alól, hogy az SZDSZ részvétele tette képessé a kormányt a fontos eredmények elérésére. Az SZDSZ 1998 tavaszára olyan pártként jelent meg a választók előtt, amelynek sem arra nincs ereje, hogy valami számára fontosat kikényszerítsen, sem arra, hogy valamit, amit hívei károsnak tartanak, megakadályozzon.

Holott ez nem volt magától értetődő. A ciklus első felében - amikor egyfelől az SZDSZ még világosan tudta, és küldöttgyűlésein meg is fogalmazta, hogy mit akar elérni a kormányban, másfelől a koalíció kockáztatásával is vállalta, hogy érvényesíti akaratát - a koalícióban már-már az SZDSZ diktált, együttműködve azokkal a szocialistákkal, akikkel fontos kérdésekben egyetértett. Így született meg a privatizációs törvény, az összeférhetetlenségi törvény és az egy- százalékos törvény, így döntött az Országgyűlés arról, hogy adósságtörlesztésre használják a privatizációs bevételeket. (Ekkoriban bosszantotta a jobboldal azzal a szocialistákat, hogy a farok csóválja a kutyát.) A ciklus második felére viszont az SZDSZ elvesztette kezdeményezőkészségét, átengedte a terepet Horn Gyulának. A párt egész viselkedésével azt érzékeltette, hogy bármit meg lehet vele tenni. Nem a koalíció 1994-es vállalása, hanem az tette az SZDSZ-t jelentéktelen, választói támogatásra nem érdemes párttá, hogy a koalíción belül elveit, politikai céljait fontos kérdésekben feladva viselkedett.

*

Mindez nemcsak a politika tartalmát illetően volt igaz. A hatalomgyakorlás mikéntjében sem sikerült érvényesíteni azokat a morális normákat, amelyek körül 1988-89-ben az SZDSZ megszerveződött. Az a gyakran hallható állítás, hogy az SZDSZ nem tudott hatékonyan ellenállni az MSZP-s klientúraépítésnek, féligazság. Neki magának sem sikerült eltalálnia azt a mértéket, amikor az MDF-es káderek leváltása és felkészült szakemberekkel való pótlása még összhangban van a gazdaság és politika elválasztására vonatkozó liberális normákkal. A párt így szinte óhatatlanul sodródott bele a Tocsik-ügybe.

Márpedig a rendszerváltás utáni magyar politika két legfontosabb kérdése a gazdaság, vagyis a megélhetés, illetve a közélet tisztasága volt. A gazdasági nehézségek és a közéleti hitelvesztés volt az, amibe 1994-ben belebukott az MDF-kormány, és ellenzéki pártként a közéleti hitelvesztésbe bukott bele 1994-ben a Fidesz is. Életszínvonal-növekedést és tisztességes közéletet ígért a győztes MSZP. A gazdaságpolitika, a megélhetés volt az 1998-as kampány egyik, a politikai tisztesség pedig a másik alapkérdése, s az SZDSZ-nek egyik kérdésben sem volt (a politikai tisztesség terén az elmondottak miatt nem lehetett) meggyőző önálló mondanivalója. Az SZDSZ politikája nemcsak a kampányban, de a ciklus egész második felében arra irányult, hogy általa kiválasztott, általa fontosnak tartott, az SZDSZ-es minisztériumokhoz kapcsolódó néhány kérdésben fogalmazzon meg sajátos és vonzó politikai üzenetet, mindenekelőtt az oktatási rendszerrel és az informatikával kapcsolatban. Hiába volt kedvező ezeknek az üzeneteknek a fogadtatása, ha ezek politikailag mellékes ügyek maradtak, amelyeknek nem volt hatása a választói döntésekre. Mindennek együttes következménye volt az, hogy 1998 tavaszán egyszerűen nem volt miért az SZDSZ-re szavazni. Ráadásul a "...hogy tartsuk a jó irányt" jelszóval az SZDSZ látványosan azonosult minden rosszal is, ami a négy év alatt történt. Ez az elhibázott politika - és nem önmagában a koalíció - okozta a választási katasztrófát.

*

Az SZDSZ másfél éves ellenzéki politizálása egyenes folytatása a kormányon töltött időszak második felének. Mint ahogy a kormányon levő SZDSZ kihúzódott a kockázatosnak tekintett gazdaságpolitikából, nem vállalta sem a liberális privatizációs politika, sem a liberális költségvetési politika, sem a liberális agrárpolitika markáns képviseletét, és óvakodott a határozott fellépéstől olyan kérdésekben, mint a földkérdés, az egyházügy, a cigánykérdés, a rendőrségi erőszak stb., az ellenzéki SZDSZ is óvakodik az ilyesmitől. Amikor a Hit Gyülekezete miatt megtámadják, ellenállás helyett látványosan meghátrál. Ezzel szemben olyan ötletekkel, az Országgyűlésben napirendre sem kerülő törvényjavaslatokkal lép fel, amelyek a politikai élet egésze szempontjából periferikusak, el sem érik a közvélemény ingerküszöbét (pl. a hadkötelezettség megszüntetése, az információs társadalom). Ugyanakkor időnként kérdésessé teszi a párt hitelét, amikor népszerűségre számot tartó, többnyire költségvetési többletkiadással (bevételkieséssel) járó javaslatokkal áll elő, melyekkel kapcsolatban igencsak kérdéses, hogy kormányra kerülve az SZDSZ megvalósíthatná-e azokat.

Éppen ezért annyira sikertelen az elmúlt időszakban az SZDSZ politizálása. Ha ugyanis egy magát liberálisnak mondó és a közönség által is liberálisnak tekintett párt populista elemeket sző politizálásába, és csak fölöttébb óvatosan, a konfliktusokat kerülve képviseli a liberális elveket, akkor az ilyen politika nem hiteles, és az üzenetek nem találnak célba. A kormány bírálatának és a saját javaslatok bemutatásának részelemei nem illeszkednek átfogó, a kormány törekvéseivel szembeszegezett ellenzéki vízióba, s ezért politikailag erőtlenek maradnak, nincs mozgósító hatásuk. Így például az SZDSZ esetében a Fidesz anyagi üzelmeinek (legutóbb a Postabank-Mahir ügycsoportnak) a leleplezése nem illeszkedik a Fidesz-kormány átfogó, koncepcionális bírálatába. Emlékezetes: a Tocsik-ügy fideszes megtámadása nem önmagában állt, hanem ékes példáként szolgált az országot úgymond kifosztó, tönkretevő MSZP-SZDSZ-kormányról szóló kritikához. Az SZDSZ fellépése viszont eseti támadás, és ezért a közönség szemében a kölcsönös sárdobálás egyik eleme marad; nem nyer igazi politikai jelentőséget. Összességében ugyanoda jutunk, ahol a választások előtt voltunk: a választópolgár nem látja, hogy miért is kellene éppen az SZDSZ-re szavaznia.

Tévedésnek bizonyult a középre helyezkedés politikája is. A tényleges helyzet egészen más, mint amit másfél éve feltételeztek: a politikai élet egyik fő kérdése éppen az, hogy a Fidesz-kormány a magyar demokrácia alapintézményeit kérdőjelezi meg, és az ellenzéknek - mely szabaddemokratákból és szocialistákból áll - ezzel szemben kell az alkotmányos rendet védenie. A mai hidegháborús politikai közegben a középre helyezkedés ugyanúgy nem működik, mint ahogy nem működött 1993-94-ben a Fidesz, 1997-98-ban az MDNP esetében. Aki középre helyezkedik, arra az sem szavazna, aki kormányváltást szeretne, és az sem, aki kitart a hivatalban levő kormány mellett.

*

Az október elején kiszivárogtatott új stratégia a súlyos betegség félrekezelése. Az eljelentéktelenedés valódi okai helyett csak az MSZP-hez képest elfoglalt alárendelt pozíciót veszi észre, és - görcsösen ragaszkodva a másfél évvel korábbi, téves helyzetértékelésre épülő koncepcióhoz - az MSZP-től való elhatárolódástól reméli a politikai jelentőség visszanyerését. Márpedig ez a politika légüres térbe helyezi az SZDSZ-t, és erkölcsileg is hiteltelenné tesz egy olyan pártvezetést, amely másfél éve még azzal kampányolt, hogy a polgároknak két koalíció között kell választaniuk. A párt vezető politikusai olyan képtelen állításokra ragadtatják magukat, mint hogy az MSZP a múlt, semmilyen alapvető kérdésben sem értünk egyet az MSZP-vel, nincs különbség Orbán és Paszternák, a Fidesz és az MSZP között. Ezzel bizony saját koalíciós múltjuk (a fővárosban jelenük) hitelét teszik kérdésessé. Tegyük hozzá: vajon a közös kormány gazdaságpolitikájával, jogpolitikájával, külpolitikájával nem az MSZP-vel együtt alapozta meg az SZDSZ az ország jövőjét? A "semmiben sem értünk egyet" éppen az olyan vádakat igazolná, miszerint a hatalomra ácsingózó SZDSZ elveit feladva lépett koalícióra a szocialistákkal.

Az "új stratégia" másik eleme, a "polgár" szóért indított kommunikációs harc, igazi öngól. Olyasmiért készül az SZDSZ a jobboldallal megküzdeni, aminek a lejáratódás, nevetségessé válás miatt már nincs értéke, s ezzel olyan látszatot kelt önmagáról, mint aki, amikor szavakat keres, identitást is keres.

Az "új stratégiával" - mely korántsem új, hanem annak folytatása, ami másfél éve folyik - az a fő baj, hogy a valódi teendőkről tereli el a figyelmet: arról, hogy az SZDSZ másfél év után kidolgozza végre a maga sajátosan liberális válaszait általában az ezredforduló Magyarországának kérdéseire, illetve konkrétan a Fidesz-kormányzás által felvetett kérdésekre.

Holott épp ez ígérhet kiutat az SZDSZ válságából. A Fidesz-kormány tekintélyelvű, rendpárti kormány, amelynek épp a liberális párt lehet az igazi ellenpólusa. Hiszen a Fidesz-kormány minden téren az államhatalom erősítésén, terjeszkedésén fáradozik, míg a liberálisok az állami szerep szűkítését és az államhatalom ellenőrzését szeretnék elérni. A Fidesz-kormány nem csökkenti, hanem növeli az adókat, és leállította a privatizációt, míg a liberális pártnak a privatizáció folytatását és az adók csökkentését kell képviselnie. A Fidesz-kormány szűkíti, a szabaddemokraták bővítenék az önkormányzatok autonómiáját s azok pénzügyi alapjait. A Fidesz-kormány maga alá gyűrné a médiát, és eljelentékteleníti a parlamentet, a liberálisok viszont erősítenék a demokrácia eme alapintézményeit. A Fidesz-kormány állama elfogult a hit, a műveltség, az ízlés, az életformák dolgaiban, míg a liberálisok az állam semlegességéért küzdenek. A Fidesz-kormány a középosztályt preferáló jövedelem-újraelosztás híve, míg a liberálisok a leszakadás megakadályozását, minden polgár méltóságának tiszteletét kívánják elérni. A Fidesz-kormány kriminalizálja az államhatalmat, a szabaddemokraták a Tocsik-ügyig a tiszta közélet letéteményesei voltak, s ismét azzá kell lenniük. Folytathatnánk a felsorolást, de ennyiből is világos: a magyar liberálisoknak nem valahol középen van a helyük a jobboldal és a szocialisták között, hanem a Fidesz-kormány radikális - a szocialistáknál következetesebb - ellenzékeként kell megfogalmazniuk politikájukat.

Ha a liberális párt eleget tesz annak a feladatának, hogy periferikus ügyek helyett a magyar politika fő kérdéseiben fogalmazza meg álláspontját a Fidesz-kormánnyal szemben, akkor potenciális hívei meghallják tőle azt a politikai üzenetet, melyet másnál hiába keresnek. Hiszen csak a liberális párt lehet következetes az állami tulajdon és állami újraelosztás visszaszorításában: a szocialisták olykor a kisgazdákat követik az ígérgetésben. Csak a liberális párt lehet következetes az állam semlegességének követelésében - a szocialisták belementek a vatikáni megállapodásba. Csak a liberálisok utasítják el következetesen a jogállami garanciáknak a bűnözés elleni harcra hivatkozó gyengítését - a szocialisták készek ebben engedni. A Fidesz-kormány ugyanúgy fölébe helyezi az állami kiegyenlítést az önkormányzati autonómiának, mint a szocialisták - csak a liberálisok védhetik meg az önkormányzatiságot. A szocialisták között is vannak hívei a gazdasági és kulturális protekcionizmusnak, csak a liberálisok vállalják egyértelműen azt, amit manapság globalizációnak szoktak nevezni.

Nincs tehát a szabaddemokratáknak okuk arra, hogy a szocialistákkal szemben fogalmazzák meg a maguk identitását - saját programjuk alapján, a tekintélyelvű, rendpárti jobboldallal szemben tehetik meg ezt, amint lesz megint saját programjuk. S ahogy az ország modernizálódik, ahogy előrehalad integrálódásunk Európa gazdasági és kulturális közösségébe, azok köre is évről évre bővül, akik magukévá tudják tenni a liberális felfogást, ha találnak valakit, aki képviseli. S aki ezt kész képviselni, az nem szorul rá arra, hogy liberalizmusát valamiféle polgáriságban oldja fel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.