Beszólj szám

  • 2000. március 16.

Publicisztika

Szájer József, a Fidesz frakcióvezetője szerint Michael Lake, az EU nagykövete (aki a kormánypártokat a médiatörvény megszegésével vádolta) rosszul tudja, hogy miért nem, és miért úgy alkultak meg a médiakuratóriumok, ahogy. Lake-nek fogalma sincs a médiatörvény finomságairól, és amúgy is jobban tenné, ha nem überkedne, az ő hazájában, Angliában a BBC élére a munkáspárti kormány hasonpárti komisszárt nevezett ki. Lake menjen haza, és a Tony Blair előtt húzigassa a hózentrégerét, őtet izélgesse, mi a helyzet a sajtószabadsággal, blerkém.

Szájer, ez az amúgy jóeszű, és ruházkodásában az ízléses extravaganciára hajlamos fiatalember egyetemistaként hosszú hónapokat töltött Angliában, s így pontos fogalmai lehetnek arról, miként állnak a kormány meg a BBC ügyei, hogy a brit kormány nem nevez ki politikai komisszárokat a köztévé élére. Szájer tehát menthetetlen, amiből akár azt a szomorú következtetést is levonhatnánk, hogy hiába minden, a pannon sár előbb-utóbb még a világlátott és mókásan öltözködő fiatalemberek agyát is beborítja, olyannyira, hogy egy idő után még hazudni sem tudnak majd pontosan, tisztességesen, ahogy érdemes. Szájer két "érve" együtt nem tartható: vagy törvényesen alakultak meg a kuratóriumok, vagy az van, hogy a kormányvezérelt köztévé nem kvadrál ugyan néhány hatályos magyar törvénnyel, de elég egy pillantást vetnünk a brit demokrácia irányába, hogy meggyőződhessünk e gyakorlat európai mivoltáról. De a lényeg most nem ez.

Mindezidáig magas sarzsiban lévő kormánypárti politikus nyilvánosan nemigen szólt be ugyancsak magas sarzsiban lévő EU-diplomatának. Szájer persze nem visel állami hivatalt, ergo nem muszáj nagyon diplomatikusnak lennie, és őszintébben mondhatja ki azt, amit állami hivatalt viselő párttársai csak gondolnak. És hogy ők mit forgatnak a fejükben az uniós csatlakozásról, korántsem egyértelmű. Orbán szívesen kérkedik külföldön avval, hogy Magyarország már érett az uniós tagságra, és sürgeti nagy hangon mihamarabbi felvételünket: miközben az EU legutóbbi országjelentése kevés pozitív változást regisztrált a legérzékenyebb területeken (egészségügy, környezetvédelem, romák), sőt, új elemként feddőleg szólt a kormány sajtópolitikájáról. Mintha Orbán a felelősséget a csatlakozás elhúzódásáért már előre az EU nyakába akarná varrni: mi megtettünk mindent, barátkoznánk, mint vidéki munkavállaló a gőzfürdőben, de láthatja mindenki, nem kellünk. Mindez légmentesen simul bele a Fidesz nemzetieskedő, globalizációellenes, a szuverenitásról káráló retorikai és ideológiai hátországába. Nehogy má´ a tudatlan angol mondja meg itt a frankót. Vagy a málé holland, az italos ír, a bankár bankár: kukorékoljanak a saját szemétdombjukon.

Az uniós csatlakozás súlyos társadalmi és politikai konfliktusokkal jár majd, és a magyar választók körében sokan lesznek olyanok, akik az egészet a pokolba kívánnák. Különösen azok között, akik szavazataira már most nagy erőkkel gyúr a legnagyobb kormánypárt. És a csatlakozás elmaradása, vagy kitolása a horizont vonaláig nem csak e választói igények kielégítésével kecsegtet. Hanem avval is, hogy a végén tényleg egyedül marad az ország népe a kormánnyal. Evvel, a következővel, a mindenkorival.

Pedig jobb társaságot is érdemelne.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.