Bizonyítványosztás

Publicisztika

Immár az MSZP vezetői - Gyurcsány Ferenc és Hiller István - szerint is szükséges a közigazgatási államtitkári poszt visszaállítása. Tavasszal a kormány a közigazgatási reform leglátványosabb részeként szüntette meg ezt a pozíciót. Tizenhárommal (13) lehetett apasztani az állami vezetők és gépkocsijaik számát. Jó reggelt!

Immár az MSZP vezetői - Gyurcsány Ferenc és Hiller István - szerint is szükséges a közigazgatási államtitkári poszt visszaállítása. Tavasszal a kormány a közigazgatási reform leglátványosabb részeként szüntette meg ezt a pozíciót. Tizenhárommal (13) lehetett apasztani az állami vezetők és gépkocsijaik számát.

Jó reggelt!

A közigazgatási államtitkár (továbbiakban: közig) egy személyben volt felelős a minisztériumi apparátus működtetéséért és világnézeti, politikai semlegességéért. Döntései voltak az utolsó, nem politikai döntések. Politikusok csak közigeket utasíthattak, az apparátust nem; a jogállami alkotmány szerint pártok közvetlenül hatalmat nem gyakorolhatnak.

A közigek egy része a politika felől érkezett, és megértőbb volt a miniszteri "kérések" iránt. Másik részük a pártsemleges szakértői körből került ki, és kevésbé volt megértő. Posztjuk a közvetlen politikai befolyásolás és a szakmai munka között világos határt jelentett. A kormány elé csak olyan előterjesztések kerülhettek a minisztériumokból, amelyeket a Közigazgatási Államtitkári Értekezlet tárgyalt és minden szakminisztérium megfelelőnek talált.

A közigekkel együtt számos közigazgatási szervezetet megszüntettek vagy összevontak. Ez ugyan felszámolt felesleges kapacitásokat és csökkentette a bürokráciát, de nem volt világos, hogy az állam mit kezd a feladataikkal. Szervezeti káosz alakult ki.

A közigazgatásban a kormány nem az államhatalom jogállami és piackonform gyakorlásának eszközét látta, hanem (részben megalapozottan, részben nem) a politikai reformok ellensúlyát. Ezért a reformjára vonatkozó törvényjavaslatot májusban - az akkor még hatályos jogalkotási törvényt átlépve - a közigazgatási egyeztetésen kívül tárgyalta és küldte meg az Országgyűlésnek. Nem egyeztették a szakmával, így a titokban készült törvénynek sok hibája volt. Frissen alapított szervezeteket felejtettek ki a megmaradó intézmények listájáról, a közhatalom gyakorlását szabályozó törvények végrehajtásáért felelős szervezetek tűntek el, vagy vonták őket össze találomra. Júniusra a működő közigazgatás, vagyis munkaszervezet nélkül maradt kormány nekifogott a közigazgatáson kívüli területek - az egészségügy, az oktatás, a közlekedés - "reformjának".

Ám puszta szervezeti átalakításokkal az állam reformja nem végezhető el. Az eredmény a jövő évi költségvetés tervezetéből látható: az állam működési költsége csak jelképesen csökken. Ráadásul a mechanizmus "egyszerűsítése" valójában lelassította a folyamatokat; amit korábban 10-20 közignek kellett, azt ma 50-60 szakállamtitkár végzi. A feladatok egymásra torlódtak. A közigazgatásireform-törvényt követő további jogszabály-módosítások egyeztetésével az igazságügyi tárca két hónapos késésbe került, a szakmai hibák száma nőtt. A "gyorsított" reformokat a "gyorsított" hátraarcok követték.

Kisvártatva a kormánypártok szakpolitikusai is követelték a közigek visszatérését.

A "közigazgatási reformot" közben a parlament tovább nyüstöli. Épp sürgősséggel tárgyalja azt a "deregulációs" tervezetet, amely több tucat törvényből veszi ki az átalakítás során megszűnő szervezetekhez és közigazgatási államtitkári posztokhoz kötődő személyi biztosítékok rendszerét. A jövőben így több száz közigazgatási szervezet törvényben rögzített garanciák nélkül, a kormány rendelete szerint működhet.

A kormánypártok képviselői már eljutottak a tévedés beismeréséig. Ám a parlamenti "nem" gombokat egyelőre nem találják.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

Mindent vissza!

A kormányzat immár a bankszektorra is alkalmazná az „árrésstopot”, a sajátjait sem kímélve. Árcsökkentésre kötelezné a részben szintén NER-közelbe került nagy telekommunikációs szolgáltatókat is. Nincs mese, mindent Orbán győzeleméért.