Cigányvadászat

Publicisztika

A rendőrség szerint lehet cigányt ölni. Az interneten, játszásiból.

A rendőrség szerint lehet cigányt ölni. Az interneten, játszásiból.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság ez irányú ténylátása abból a nyomozást megszüntető határozatból világlik ki, melyet az Oláh Action nevű internetes játék ügyében hoztak. "Szervezkednek a rohadékok! Néhány köcsög cigány vajda érkezett ebbe a megyébe! ... Hatástalanítsd őket, és máris nyugodtabban élhetnek az emberek ezen a vidéken is..." - játssza a játék. A képernyőn cigányok mennek az utcán, lőni rájuk a bal egérgombbal lehet, a jobbal tárazni; a lelőtt cigány után mókás piros pacni marad a flaszteren. A cél a Fehér Magyarország.

A határozat nyelvezete olyan, mintha baltával faragták volna, de ez nem baj, egy rendőrségi fogalmazónak nem kell Arany Jánosnak lennie, a jogértelmezés így is megfejthető. A rendőrség szerint - mivel internetes játékról van szó, azaz a felhasználót és a gyűlöletkeltés célpontját szükségszerűen fizikai távolság választja el egymástól - nem állhat fenn a veszély, hogy a gyűlöletkeltés közvetlen erőszakba forduljon: a játék nem meríti ki tehát az uszítás törvényi tényállását, s mert a Btk. csak ezt rendeli büntetni, az eljárás a továbbiakban nem indokolható, slussz.

Miért, hogy a rendőrségnek akár igaza is lehet, s az indoklásuk nem feltétlenül bullshit - mégis hülyén, szomorúan és szégyenkezve állunk most evvel a darab papírral a kezünkben?

Már akkor is jobban éreznénk magunkat, ha a játék üzemeltetőit, a gyáva, névtelen, fasiszta disznókat nem a rendőrség mosta volna tisztára, és a BRFK hagy egy esélyt az ügyészségnek meg a bíróságnak az eljárás végigvitelére. Egy vádemelési javaslatot illett volna összehozni - legalább azért, hogy ne rögtön az jusson az eszünkbe, a rendőrségnek az összes bránere fáj, ha rasszista motivá-ciójú bűncselekmények ügyében kéne intézkednie. És mert ilyen mocsok durva uszítás eddig még nem járt bíróság előtt: ki kellett volna próbálni. Talán még mindig nem késő, hogy egy jobb érzésű kép-viselő e tárgyban interpellálja a belügyminisztert. Sőt: Polt Pétert is kérdőre lehet vonni, miért nem utasítja a rendőrséget a nyomozás folytatására.

Ha az ügy elvergődött volna a bíróságig, a tárgyalás alkalmat adhatott volna, hogy ismét elgondolkodjunk. Vajon helyes-e az a szabályozás, amely a szólásszabadság alkotmányos alapjogának védelmére hivatkozva olyan tényállásokat nem tekint tényállásnak (dr. Tóth Ferenc alezredes szíves szóhasználata a fent említett határozatból), amelyek akár rövid távon is magát a szólásszabadságot számolják fel? Ha ugyanis valakit a nemzeti vagy faji hovatartozása miatt törvényesen és zavartalanul akarhatnak megölni (játszásiból, persze), s a nyilvános akarást is csak akkor bünteti a jog, ha tényleg meg is ölik, s az akarás, illetve a biztatás között szigorú oksági kapcsolat áll fenn, nos, akkor az úgy fogja érezni, hogy jobb, ha befogja a száját, ha menekül; hogy az ő személyes alapjogaival, az emberi méltósághoz valóval meg a félelem nélküli élethez, egyáltalán, az élethez valóval senki nem törődik ebben a hazában, s ezért a haza nem az övé.

Nem igaz, hogy itt alapjogok konfliktusáról lenne szó. Ha Magyarországon az elmúlt hatvan évben számos embert pusztán etnikai hovatartozása miatt különítettek el, fosztottak meg a jogaitól, majd az életétől is, ha Magyarországon a népirtás faji (és nem osztály-) alapon szokott volt történni, s ha az ország közelmúltjában az etnikai alapú politizálás hagyott maga után hullahegyeket, akkor a törvényhozásnak arra kell megtalálnia az eszközt, hogy az ilyen politizálást fojtsa el csírájában. Ez nem fekete mágia: vannak országok, amelyek rá tudták magukat venni erre - anélkül, hogy az államukból valami übercenzort csináltak volna. (Egy kitűnő javaslat olvasható e tárgyban a Fundamentum c. folyórat 2004/4-es számában, Sajó András alkotmányjogász tollából.) A rasszistáknak, azaz a kollektív, etnikai alapú jogfosztást követelőknek nem jár a szólásszabadság, és csak nekik nem; a rasszisták menjenek a picsába. Ezt meg lehet és meg kell fogalmazni néhány okos törvényben: a többi kamu.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.