Csak jobbra

  • 2003. november 20.

Publicisztika

Brüsszel aggódik, a demokratikus Szerbia meglepetést színlel. Nemcsak az elnökválasztás fulladt harmadszor is kudarcba (nem járult az urnák elé a választópolgárok ötven százaléka), de élre tört Tomislav Nikolic, a Szerb Radikális Párt jelöltje. A Seselj-utód (45 százalék) fölényesen verte a demokratikus blokk jelöltjét, Dragoljub Micunovicot (37 százalék). A liberális szerb nacionalisták nem tudnak magukhoz térni: erre nem számítottak.

n

Pedig az adatok mögött Szerbia valósága rejtezik, még akkor is, ha kevesen akartak róla tudomást venni. A jelenlegi kormányzati elit az elnökválasztáson csúfosan megbukott, a december 28-i parlamenti választások végleg meg fogják pecsételni a sorsát. Másodrendű formációvá lesz, amely legfeljebb belekotnyeleskedik a hatalomba. A kormányzat sikeresen megbuktatta önmagát.

2000. október 5-e után Európa fellélegzett. Sikerült kiütni a nyeregből Slobodan Milosevicet, sőt, a diktátort kiszolgáltatták a hágai bíróságnak. Röviddel utána Seselj is bejelentkezett a törvényszéken. Belgrád látványos tömeggyűlésen, az állami televízió megható felvételekkel búcsúztatta a radikális vezért, aki gyermekeit és feleségét átölelve, mosolyogva integetett a tévékamerába. Tomislav Nikolic állt mellette, a hű barát. ` is mosolygott, talán mert megértette azt, amit a demokraták nem akartak tudomásul venni: nem egy-két személyen múlik, hogy merre tart Szerbia.

Zoran Djindjic talán tisztában volt ezzel. Ravaszul alkalmazkodni próbált a szerbiai valósághoz, úgy gondolta, hogy apró alkukkal, a volt rendszer híveinek tett engedményekkel csillapítja a szerbiai jobboldali viszályt. Demokratizálni akarta a nacionalizmust. Az életével fizetett ezért, saját kompromisszumainak áldozata lett. Halála után nyilvánvalóvá vált, e kompromisszumokat nem lehet folytatni. A kormánynak még arra sem volt ereje, hogy pontosan megmondja, miért ölték meg Djindjicet. Azt ugyan kiderítették, hogy ki húzta meg a ravaszt, de arról visszafogottan beszéltek, hogy milyen eszmék nevében ölték meg.

Djindjic meggyilkolása után a közvélemény a kormánnyal együtt mindinkább jobbratolódott. A privatizációban egyre nagyobb hatalomhoz jutottak Milosevic hívei, a háborús újgazdagok. Nem hoztak meg életbevágóan fontos törvényeket: szóba sem került az összeférhetetlenségi törvény, a kormánytagok még a vagyonukat sem hozták nyilvánosságra, és súlyos korrupciós ügyekbe keveredtek. A kormányzat azzal áltatta magát, hogy világos és egyértelmű politikai program nélkül, pragmatikus lépésekkel becsempészheti a társadalomba a reformokat. Egyensúlyozni akart. Ám a gazdasági reformok megfeneklettek. A kormányzati eliten belül elkeseredett kamarillaharc kezdődött, a vita arról folyt, hogy ki lopott többet. A mérsékelt jobboldal kompromisszumai a szélsőbaloldal malmára hajtották a vizet.

Ebben a környezetben Tomislav Nikolic előretörése logikus és elkerülhetetlen. Az eddig Seselj árnyékában szereplő politikus kevésbé látványos személyiség, mint példaképe, de annál célratörőbb. 1998-ban, Milosevic idején a szerb kormány alelnöke volt. Miután nem fogadta el Milosevic "kapitulációját" a NATO előtt, kilépett a kormányból, ám nyomban a szövetségi kormány alelnöke lett. Tudja, hogy meddig mehet el, s azt is, hogy az érvénytelen elnökválasztáson csak szimbolikus győzelmet aratott. A rendkívüli parlamenti választásokon sem győzhet: Kostunica, a "demokratikus nacionalista" viszi majd el a pálmát. De Nikolic a sarkában lesz, és jobbra fogja tolni, mindig csak jobbra.

Milosevic és Seselj a hágai tömlöcben elégedetten bólinthat.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.