Csak jobbra

  • 2003. november 20.

Publicisztika

Brüsszel aggódik, a demokratikus Szerbia meglepetést színlel. Nemcsak az elnökválasztás fulladt harmadszor is kudarcba (nem járult az urnák elé a választópolgárok ötven százaléka), de élre tört Tomislav Nikolic, a Szerb Radikális Párt jelöltje. A Seselj-utód (45 százalék) fölényesen verte a demokratikus blokk jelöltjét, Dragoljub Micunovicot (37 százalék). A liberális szerb nacionalisták nem tudnak magukhoz térni: erre nem számítottak.

n

Pedig az adatok mögött Szerbia valósága rejtezik, még akkor is, ha kevesen akartak róla tudomást venni. A jelenlegi kormányzati elit az elnökválasztáson csúfosan megbukott, a december 28-i parlamenti választások végleg meg fogják pecsételni a sorsát. Másodrendű formációvá lesz, amely legfeljebb belekotnyeleskedik a hatalomba. A kormányzat sikeresen megbuktatta önmagát.

2000. október 5-e után Európa fellélegzett. Sikerült kiütni a nyeregből Slobodan Milosevicet, sőt, a diktátort kiszolgáltatták a hágai bíróságnak. Röviddel utána Seselj is bejelentkezett a törvényszéken. Belgrád látványos tömeggyűlésen, az állami televízió megható felvételekkel búcsúztatta a radikális vezért, aki gyermekeit és feleségét átölelve, mosolyogva integetett a tévékamerába. Tomislav Nikolic állt mellette, a hű barát. ` is mosolygott, talán mert megértette azt, amit a demokraták nem akartak tudomásul venni: nem egy-két személyen múlik, hogy merre tart Szerbia.

Zoran Djindjic talán tisztában volt ezzel. Ravaszul alkalmazkodni próbált a szerbiai valósághoz, úgy gondolta, hogy apró alkukkal, a volt rendszer híveinek tett engedményekkel csillapítja a szerbiai jobboldali viszályt. Demokratizálni akarta a nacionalizmust. Az életével fizetett ezért, saját kompromisszumainak áldozata lett. Halála után nyilvánvalóvá vált, e kompromisszumokat nem lehet folytatni. A kormánynak még arra sem volt ereje, hogy pontosan megmondja, miért ölték meg Djindjicet. Azt ugyan kiderítették, hogy ki húzta meg a ravaszt, de arról visszafogottan beszéltek, hogy milyen eszmék nevében ölték meg.

Djindjic meggyilkolása után a közvélemény a kormánnyal együtt mindinkább jobbratolódott. A privatizációban egyre nagyobb hatalomhoz jutottak Milosevic hívei, a háborús újgazdagok. Nem hoztak meg életbevágóan fontos törvényeket: szóba sem került az összeférhetetlenségi törvény, a kormánytagok még a vagyonukat sem hozták nyilvánosságra, és súlyos korrupciós ügyekbe keveredtek. A kormányzat azzal áltatta magát, hogy világos és egyértelmű politikai program nélkül, pragmatikus lépésekkel becsempészheti a társadalomba a reformokat. Egyensúlyozni akart. Ám a gazdasági reformok megfeneklettek. A kormányzati eliten belül elkeseredett kamarillaharc kezdődött, a vita arról folyt, hogy ki lopott többet. A mérsékelt jobboldal kompromisszumai a szélsőbaloldal malmára hajtották a vizet.

Ebben a környezetben Tomislav Nikolic előretörése logikus és elkerülhetetlen. Az eddig Seselj árnyékában szereplő politikus kevésbé látványos személyiség, mint példaképe, de annál célratörőbb. 1998-ban, Milosevic idején a szerb kormány alelnöke volt. Miután nem fogadta el Milosevic "kapitulációját" a NATO előtt, kilépett a kormányból, ám nyomban a szövetségi kormány alelnöke lett. Tudja, hogy meddig mehet el, s azt is, hogy az érvénytelen elnökválasztáson csak szimbolikus győzelmet aratott. A rendkívüli parlamenti választásokon sem győzhet: Kostunica, a "demokratikus nacionalista" viszi majd el a pálmát. De Nikolic a sarkában lesz, és jobbra fogja tolni, mindig csak jobbra.

Milosevic és Seselj a hágai tömlöcben elégedetten bólinthat.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.