Csak jobbra

  • 2003. november 20.

Publicisztika

Brüsszel aggódik, a demokratikus Szerbia meglepetést színlel. Nemcsak az elnökválasztás fulladt harmadszor is kudarcba (nem járult az urnák elé a választópolgárok ötven százaléka), de élre tört Tomislav Nikolic, a Szerb Radikális Párt jelöltje. A Seselj-utód (45 százalék) fölényesen verte a demokratikus blokk jelöltjét, Dragoljub Micunovicot (37 százalék). A liberális szerb nacionalisták nem tudnak magukhoz térni: erre nem számítottak.

n

Pedig az adatok mögött Szerbia valósága rejtezik, még akkor is, ha kevesen akartak róla tudomást venni. A jelenlegi kormányzati elit az elnökválasztáson csúfosan megbukott, a december 28-i parlamenti választások végleg meg fogják pecsételni a sorsát. Másodrendű formációvá lesz, amely legfeljebb belekotnyeleskedik a hatalomba. A kormányzat sikeresen megbuktatta önmagát.

2000. október 5-e után Európa fellélegzett. Sikerült kiütni a nyeregből Slobodan Milosevicet, sőt, a diktátort kiszolgáltatták a hágai bíróságnak. Röviddel utána Seselj is bejelentkezett a törvényszéken. Belgrád látványos tömeggyűlésen, az állami televízió megható felvételekkel búcsúztatta a radikális vezért, aki gyermekeit és feleségét átölelve, mosolyogva integetett a tévékamerába. Tomislav Nikolic állt mellette, a hű barát. ` is mosolygott, talán mert megértette azt, amit a demokraták nem akartak tudomásul venni: nem egy-két személyen múlik, hogy merre tart Szerbia.

Zoran Djindjic talán tisztában volt ezzel. Ravaszul alkalmazkodni próbált a szerbiai valósághoz, úgy gondolta, hogy apró alkukkal, a volt rendszer híveinek tett engedményekkel csillapítja a szerbiai jobboldali viszályt. Demokratizálni akarta a nacionalizmust. Az életével fizetett ezért, saját kompromisszumainak áldozata lett. Halála után nyilvánvalóvá vált, e kompromisszumokat nem lehet folytatni. A kormánynak még arra sem volt ereje, hogy pontosan megmondja, miért ölték meg Djindjicet. Azt ugyan kiderítették, hogy ki húzta meg a ravaszt, de arról visszafogottan beszéltek, hogy milyen eszmék nevében ölték meg.

Djindjic meggyilkolása után a közvélemény a kormánnyal együtt mindinkább jobbratolódott. A privatizációban egyre nagyobb hatalomhoz jutottak Milosevic hívei, a háborús újgazdagok. Nem hoztak meg életbevágóan fontos törvényeket: szóba sem került az összeférhetetlenségi törvény, a kormánytagok még a vagyonukat sem hozták nyilvánosságra, és súlyos korrupciós ügyekbe keveredtek. A kormányzat azzal áltatta magát, hogy világos és egyértelmű politikai program nélkül, pragmatikus lépésekkel becsempészheti a társadalomba a reformokat. Egyensúlyozni akart. Ám a gazdasági reformok megfeneklettek. A kormányzati eliten belül elkeseredett kamarillaharc kezdődött, a vita arról folyt, hogy ki lopott többet. A mérsékelt jobboldal kompromisszumai a szélsőbaloldal malmára hajtották a vizet.

Ebben a környezetben Tomislav Nikolic előretörése logikus és elkerülhetetlen. Az eddig Seselj árnyékában szereplő politikus kevésbé látványos személyiség, mint példaképe, de annál célratörőbb. 1998-ban, Milosevic idején a szerb kormány alelnöke volt. Miután nem fogadta el Milosevic "kapitulációját" a NATO előtt, kilépett a kormányból, ám nyomban a szövetségi kormány alelnöke lett. Tudja, hogy meddig mehet el, s azt is, hogy az érvénytelen elnökválasztáson csak szimbolikus győzelmet aratott. A rendkívüli parlamenti választásokon sem győzhet: Kostunica, a "demokratikus nacionalista" viszi majd el a pálmát. De Nikolic a sarkában lesz, és jobbra fogja tolni, mindig csak jobbra.

Milosevic és Seselj a hágai tömlöcben elégedetten bólinthat.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.