Dénes Ferenc: Mese az ingyenjegyrõl

  • Dénes Ferenc
  • 2004. június 24.

Publicisztika

Az európai parlamenti választásokra készülõdve a kis állatok munkához láttak. Hû, micsoda sürgés-forgás, micsoda kalapálás, csattogás hallatszott a kesztyûbõl! Ígért itt mindenki mindent: a pocok kátyút az autósoknak, a cinke esélyegyenlõséget az esélyegyenlõtleneknek, a béka olcsó gyógyszert a betegeknek, a szarvasbogár áremelést a nyugdíjasoknak, az öreg, rövidlátó hangya üvegszemet mindenkinek. És volt, aki a 14 éven aluli gyermekek számára ajánlott ingyenbelépést a sportrendezvényekre.

Az európai parlamenti választásokra készülõdve a kis állatok munkához láttak. Hû, micsoda sürgés-forgás, micsoda kalapálás, csattogás hallatszott a kesztyûbõl! Ígért itt mindenki mindent: a pocok kátyút az autósoknak, a cinke esélyegyenlõséget az esélyegyenlõtleneknek, a béka olcsó gyógyszert a betegeknek, a szarvasbogár áremelést a nyugdíjasoknak, az öreg, rövidlátó hangya üvegszemet mindenkinek. És volt, aki a 14 éven aluli gyermekek számára ajánlott ingyenbelépést a sportrendezvényekre.

Kis pénz, kisgyerek.

H

A hivatalos közlés szerint a kezdeményezés célja az, hogy "a jövõbeni sportolók és sport iránt érdeklõdõ fiatalok még több idõt töltsenek el a sportközéletben, még akkor is, ha a fiatalok pusztán nézõként lennének szereplõi a magyar sportnak. A gyermekek és fiatalok ugyanis ebben az életkorban kapják azokat az impulzusokat, amelyek meghatározzák jövõbeli életstílusukat. A kezdeményezés megvalósítása nem okozna komolyabb bevételkiesést a sportszervezeteknek, hiszen a 14 év alatti réteg mint fizetõközönség kiesése nem okozna jelentõs hátrányt sem a kluboknak, sem pedig a szövetségeknek. A gyermek-, ifjúsági és sportminiszter ezért "pluszforrások nélkül is megvalósíthatónak tartja a programot".

A bejelentés elméleti alapja - a politikai deklarációknál persze ilyesmi ritkán van - a fogyasztói képességek elmélete lehetne, ami szerint egy termék piaci jelenlétének elengedhetetlen feltétele, hogy a fogyasztók az adott terméket használni tudják. Mert hát hiába a világ egyik legzseniálisabb játéka az amerikaifutball, ha a nézõ nem tudja, mi az a "punt" vagy a "1&10". (Tessék utánanézni! Megéri!)

Legyen azonban világos: azok a sportrendezvények, ahol belépõdíjat szednek (látványsportok), a szórakoztatóipar részei. A sportrendezvényeken való részvétel ösztönzése valójában azt segítheti elõ, hogy a fiatalok minél nagyobb számban váljanak a szórakoztatóipar elkötelezett fogyasztóivá. Ez a sportpiac kiteljesedésében fontos tényezõ, de kérdés, hogy a döntéshozók valóban ezt akarják-e támogatni. Számos morális dilemma vethetõ fel ezzel kapcsolatban.

H

A politikai deklaráció mögött meghúzódhat egy nyíltan ugyan meg nem fogalmazott, de sejtetni engedett feltételezés, miszerint aki sokat nézi, az majd ûzi is a sportot. Azonban nemhogy kölcsönösen egy-egyértelmû, de még szoros összefüggés sincs aközött, hogy valaki megnéz egy futballmeccset, majd azonnal futballcsukát húz. Ha már az amerikaifutballt említettük, az Amerikai Egyesült Államokban ma már több nõ nézi a döntõt, a Super Bowlt, mint férfi, pedig a hölgyeknek még esélyük sincs nagyon, hogy játszhassák ezt a sportot.

A hivatásos sportok és a fiatalok sportolása közötti összefüggés sokkal inkább kapcsolódik a példaképekhez és a sikerhez. A szegedi kajak-kenu világbajnokságon nyert szekérnyi arany (Kolonics, Kõbán), az öt-tusa-vb margitszigeti eufóriája (Balogh, Vörös) valóban - ha nem is tömegesen, de - mérhetõ módon ösztönözte a gyermekeket az adott sportágak ûzésére; ám a sportarénában hasonlóan kiválóan rendezett, de magyar szempontból meglehetõsen szerény eredménnyel zárult fedettpályás atlétikai vb után már korántsem tolongtak a tinédzserek az atlétikai szakosztályok ajtói elõtt.

Ha elfogadjuk, hogy ösztönözni kell a látványsport piaci elfogadottságát, akkor vajon hatékony eszköz-e az ingyenes belépés?

Korántsem.

Ha szórakoztatóipari fogyasztókat akarunk nevelni (brrrrrr!), akkor sokkal inkább az oktatási rendszerbe kell illeszteni ezt, megismertetni a játékszabályokat, bemutatni a sztárokat, elmesélni a játék történetét, amire egyébként voltak is próbálkozások az elmúlt évek oktatási reformjaiban.

A sztárok (példaképek) felépítésében pedig tessék tanulni a labdarúgó RTL Klubtól, amelynek sikerült egy kevéssé alkalmas anyagból is ostort fonnia, és bizony éppen most pattogtat vele. A sportolásra ösztönzésben - ami valóban elsõrendû feladata a sportkormányzatnak - szintén az iskolákra, illetve a példaképekre kell támaszkodni. Ebben fontos szerepe van a társadalmi kommunikációnak, amire lehet és kell is közpénzeket költeni, megfontolásra ajánlva, hogy a családon belüli erõszak megpofozott gyerekeinek bemutatása mellett esetleg sportolók sikereit lehetne államilag finanszírozva bemutatni.

Az pedig egyszerû cinizmus, hogy a politikai deklaráció olyasmirõl rendelkezik, amibe a központi kormányzatnak nincs beleszólása; ugyanis a sportesemények rendezési jogának alapvetõen nem az állam a tulajdonosa (még akkor sem, ha adott esetben jelentõsen támogatja a rendezést). A normálisan mûködõ sportpiacon a közönségbevétel kiemelt része a sporttevékenységek finanszírozásának, ezért is szednek belépõjegyet a rendezõk. A magyar sport átalakulásának fontos pozitív eleme az, hogy több olyan sporteseményt rendeztek Magyarországon az elmúlt hónapokban, amelynek elsõrendû célja a szórakoztatáson keresztüli forrásgyûjtés volt, s amely események valóban látványosak, szórakoztatóak és sikeresek voltak - függetlenül az események sportszakmai értékétõl (Magyarország-Egyesült Államok a nõi kosárlabdában, -Kanada jégkorongban, -Brazília labdarúgásban). Ha ingyen van, nem túlzó a feltételezés, hogy akár tízezer gyerek jelentkezett volna a magyar-brazil megtekintésére. Ki fizette volna meg az MLSZ-nek a kiesõ 50-70 millió forintot? Csak nem úgy gondolja a minisztérium "pluszforrások nélkül is megvalósíthatónak a programot", hogy mások majd kifizetik a számlát? Én húzatom a zenét, te fizetsz?

Az elképzelés megvalósítására kár sok szót vesztegetni. A közönség számára érdektelen rendezvényekre most is ingyen mehetnek be a gyerekek, a többit meg úgyis elszabotálja a magyar sport (jó szo-kása ez neki). A tanulság is csak annyi, hogy kicsit komolyabban kellene venni ezt a sportügyet, mivel a szórakoztatóipar, benne húzóágazatként a látványsport, a világ gazdaságának egyik legdinamikusabban fejlõdõ részpiaca. Ha pénzügyminiszterként valaki egy ebéden vicceset mond, csak úgy barátilag, délután forintválság van. A sport területén is hasonló folyamatok játszódnak le, csak a visszahatások idõben elnyújtva, közvetetten jelentkeznek, de emiatt sokkal ártalmasabbak is. Nem kellene szórakozni - a sport ennél többet érdemel.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”