Dénes Ferenc: Mese az ingyenjegyrõl

  • Dénes Ferenc
  • 2004. június 24.

Publicisztika

Az európai parlamenti választásokra készülõdve a kis állatok munkához láttak. Hû, micsoda sürgés-forgás, micsoda kalapálás, csattogás hallatszott a kesztyûbõl! Ígért itt mindenki mindent: a pocok kátyút az autósoknak, a cinke esélyegyenlõséget az esélyegyenlõtleneknek, a béka olcsó gyógyszert a betegeknek, a szarvasbogár áremelést a nyugdíjasoknak, az öreg, rövidlátó hangya üvegszemet mindenkinek. És volt, aki a 14 éven aluli gyermekek számára ajánlott ingyenbelépést a sportrendezvényekre.

Az európai parlamenti választásokra készülõdve a kis állatok munkához láttak. Hû, micsoda sürgés-forgás, micsoda kalapálás, csattogás hallatszott a kesztyûbõl! Ígért itt mindenki mindent: a pocok kátyút az autósoknak, a cinke esélyegyenlõséget az esélyegyenlõtleneknek, a béka olcsó gyógyszert a betegeknek, a szarvasbogár áremelést a nyugdíjasoknak, az öreg, rövidlátó hangya üvegszemet mindenkinek. És volt, aki a 14 éven aluli gyermekek számára ajánlott ingyenbelépést a sportrendezvényekre.

Kis pénz, kisgyerek.

H

A hivatalos közlés szerint a kezdeményezés célja az, hogy "a jövõbeni sportolók és sport iránt érdeklõdõ fiatalok még több idõt töltsenek el a sportközéletben, még akkor is, ha a fiatalok pusztán nézõként lennének szereplõi a magyar sportnak. A gyermekek és fiatalok ugyanis ebben az életkorban kapják azokat az impulzusokat, amelyek meghatározzák jövõbeli életstílusukat. A kezdeményezés megvalósítása nem okozna komolyabb bevételkiesést a sportszervezeteknek, hiszen a 14 év alatti réteg mint fizetõközönség kiesése nem okozna jelentõs hátrányt sem a kluboknak, sem pedig a szövetségeknek. A gyermek-, ifjúsági és sportminiszter ezért "pluszforrások nélkül is megvalósíthatónak tartja a programot".

A bejelentés elméleti alapja - a politikai deklarációknál persze ilyesmi ritkán van - a fogyasztói képességek elmélete lehetne, ami szerint egy termék piaci jelenlétének elengedhetetlen feltétele, hogy a fogyasztók az adott terméket használni tudják. Mert hát hiába a világ egyik legzseniálisabb játéka az amerikaifutball, ha a nézõ nem tudja, mi az a "punt" vagy a "1&10". (Tessék utánanézni! Megéri!)

Legyen azonban világos: azok a sportrendezvények, ahol belépõdíjat szednek (látványsportok), a szórakoztatóipar részei. A sportrendezvényeken való részvétel ösztönzése valójában azt segítheti elõ, hogy a fiatalok minél nagyobb számban váljanak a szórakoztatóipar elkötelezett fogyasztóivá. Ez a sportpiac kiteljesedésében fontos tényezõ, de kérdés, hogy a döntéshozók valóban ezt akarják-e támogatni. Számos morális dilemma vethetõ fel ezzel kapcsolatban.

H

A politikai deklaráció mögött meghúzódhat egy nyíltan ugyan meg nem fogalmazott, de sejtetni engedett feltételezés, miszerint aki sokat nézi, az majd ûzi is a sportot. Azonban nemhogy kölcsönösen egy-egyértelmû, de még szoros összefüggés sincs aközött, hogy valaki megnéz egy futballmeccset, majd azonnal futballcsukát húz. Ha már az amerikaifutballt említettük, az Amerikai Egyesült Államokban ma már több nõ nézi a döntõt, a Super Bowlt, mint férfi, pedig a hölgyeknek még esélyük sincs nagyon, hogy játszhassák ezt a sportot.

A hivatásos sportok és a fiatalok sportolása közötti összefüggés sokkal inkább kapcsolódik a példaképekhez és a sikerhez. A szegedi kajak-kenu világbajnokságon nyert szekérnyi arany (Kolonics, Kõbán), az öt-tusa-vb margitszigeti eufóriája (Balogh, Vörös) valóban - ha nem is tömegesen, de - mérhetõ módon ösztönözte a gyermekeket az adott sportágak ûzésére; ám a sportarénában hasonlóan kiválóan rendezett, de magyar szempontból meglehetõsen szerény eredménnyel zárult fedettpályás atlétikai vb után már korántsem tolongtak a tinédzserek az atlétikai szakosztályok ajtói elõtt.

Ha elfogadjuk, hogy ösztönözni kell a látványsport piaci elfogadottságát, akkor vajon hatékony eszköz-e az ingyenes belépés?

Korántsem.

Ha szórakoztatóipari fogyasztókat akarunk nevelni (brrrrrr!), akkor sokkal inkább az oktatási rendszerbe kell illeszteni ezt, megismertetni a játékszabályokat, bemutatni a sztárokat, elmesélni a játék történetét, amire egyébként voltak is próbálkozások az elmúlt évek oktatási reformjaiban.

A sztárok (példaképek) felépítésében pedig tessék tanulni a labdarúgó RTL Klubtól, amelynek sikerült egy kevéssé alkalmas anyagból is ostort fonnia, és bizony éppen most pattogtat vele. A sportolásra ösztönzésben - ami valóban elsõrendû feladata a sportkormányzatnak - szintén az iskolákra, illetve a példaképekre kell támaszkodni. Ebben fontos szerepe van a társadalmi kommunikációnak, amire lehet és kell is közpénzeket költeni, megfontolásra ajánlva, hogy a családon belüli erõszak megpofozott gyerekeinek bemutatása mellett esetleg sportolók sikereit lehetne államilag finanszírozva bemutatni.

Az pedig egyszerû cinizmus, hogy a politikai deklaráció olyasmirõl rendelkezik, amibe a központi kormányzatnak nincs beleszólása; ugyanis a sportesemények rendezési jogának alapvetõen nem az állam a tulajdonosa (még akkor sem, ha adott esetben jelentõsen támogatja a rendezést). A normálisan mûködõ sportpiacon a közönségbevétel kiemelt része a sporttevékenységek finanszírozásának, ezért is szednek belépõjegyet a rendezõk. A magyar sport átalakulásának fontos pozitív eleme az, hogy több olyan sporteseményt rendeztek Magyarországon az elmúlt hónapokban, amelynek elsõrendû célja a szórakoztatáson keresztüli forrásgyûjtés volt, s amely események valóban látványosak, szórakoztatóak és sikeresek voltak - függetlenül az események sportszakmai értékétõl (Magyarország-Egyesült Államok a nõi kosárlabdában, -Kanada jégkorongban, -Brazília labdarúgásban). Ha ingyen van, nem túlzó a feltételezés, hogy akár tízezer gyerek jelentkezett volna a magyar-brazil megtekintésére. Ki fizette volna meg az MLSZ-nek a kiesõ 50-70 millió forintot? Csak nem úgy gondolja a minisztérium "pluszforrások nélkül is megvalósíthatónak a programot", hogy mások majd kifizetik a számlát? Én húzatom a zenét, te fizetsz?

Az elképzelés megvalósítására kár sok szót vesztegetni. A közönség számára érdektelen rendezvényekre most is ingyen mehetnek be a gyerekek, a többit meg úgyis elszabotálja a magyar sport (jó szo-kása ez neki). A tanulság is csak annyi, hogy kicsit komolyabban kellene venni ezt a sportügyet, mivel a szórakoztatóipar, benne húzóágazatként a látványsport, a világ gazdaságának egyik legdinamikusabban fejlõdõ részpiaca. Ha pénzügyminiszterként valaki egy ebéden vicceset mond, csak úgy barátilag, délután forintválság van. A sport területén is hasonló folyamatok játszódnak le, csak a visszahatások idõben elnyújtva, közvetetten jelentkeznek, de emiatt sokkal ártalmasabbak is. Nem kellene szórakozni - a sport ennél többet érdemel.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.