Forrai Éva: A pokol pribékjei (A prostitúció és a magyar demokrácia csõdje)

  • Forrai Éva
  • 2004. június 24.

Publicisztika

Miután a "jogállamiság forradalmával" a magyar értelmiség megváltotta a rendszert, most egy - a világon egyedül Svédországban érvényes - törvény bevezetésével a kurvákat is megváltaná egy kis létszámú, de befolyásos "mozgalom", mely a prostitúciót a magyar demokrácia csõdjeként emlegeti. Errõl tartottak konferenciát május 28-án. De valóban gyökeres változásokat lehetne-e elérni egy ilyenfajta jogátvétellel?

A prostitúció és a magyar demokrácia csõdje

Miután a "jogállamiság forradalmával" a magyar értelmiség megváltotta a rendszert, most egy - a világon egyedül Svédországban érvényes - törvény bevezetésével a kurvákat is megváltaná egy kis létszámú, de befolyásos "mozgalom", mely a prostitúciót a magyar demokrácia csõdjeként emlegeti. Errõl tartottak konferenciát május 28-án. De valóban gyökeres változásokat lehetne-e elérni egy ilyenfajta jogátvétellel?

H

A dublini reptéren hatalmas plakátok hirdetik az óvatlan utazónak Magyarország elõnyeit: a képen a magyar Miss Europa küld csábos mosolyt, nadrágzsebbe dugott kéz, cipzáros felsõ, felsejlõ dekoltázs. A hétköznapi kislány nincs híján európai faji jellegzetességeknek: szõke, kék szemû, tejbõrû, stramm. Mágikus magyar tájakat villant elénk. Mogyoródra utaló magatartás luxuskivetelben.

Ferihegy-1 fapados várójában is fiatal nõt ábrázoló óriásplakát díszeleg, barna haja, megtört alakja, vertre maszkírozott arca másmilyen üzenetet hordoz: ne menjetek idegenbe dolgozni, balga honleányok, mert bepaliznak a rossz csávók, oszt' eladnak prostinak.

Ezek vagyunk mi, magyar nõk, akár magukat kelletõ felbujtók, akár áldozatok: a prostitúció megtestesítõi, fizetett üzenethordozók, tárgyak és eszközök. A fapados közönségnek szóló reklám megrendelõje a Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM), a NANE közremûködésével. A nagy testvér ránk szól, nekünk ajánlja: ne éljünk a szabad mozgáshoz való jogunkkal, nem vagyunk mi még arra elég emancipáltak, nem tudjuk a jó embert a rossztól megkülönböztetni, maradjunk csak a tutiban, ahol vagyunk. De minek is utaznánk mi, amikor a strici bácsi, az állam, gondoskodik arról, hogy a vendég helybe jöjjön? Persze ami az én gender-éles szememmel összjátéknak tûnhet, tudjuk, nem az, csak bénázás. A magyar demokrácia csõdje. Nyilván nem futotta az IOM szûkös büdzséjébõl, se erkölcsi tekintélyébõl, hogy a potenciális kliensnek adjon atyai tanácsokat a kurvázás elembertelenítõ és súlyos, esetleg életveszélyes egészségügyi kockázatokkal járó mivoltáról. A mi riogatásunkra még tellett.

H

A vörös csillagtól a vörös lámpáig nagyon rövid volt az út. A legolcsóbb, utcai prostitúció tömeges elterjedése szinte a rendszerváltás, azaz a munkanélküliség tömegessé válásának és a bérek elértéktele-nedésének másnapján megtörtént. De a vállalkozói szellem fetisizálása az elszegényedett középosztály leányaira is hatott. A munkaerõpiac összeszûkülése sokkal nagyobb mértékben érintette a nõket, mint a férfiakat, közülük több mint kétszer annyian szorultak ki a munka hivatalos világából (ez az arány máig is keveset változott). Mivel a nõk legális munkához való jogának érvényesítése megroggyant, az összes olyan szociális és gazdasági joguk is gyengült vagy érvényesíthetetlenné vált, mint a nyugdíj, a táppénz, a szülési szabadság, a gyed. A hivatalos munkaerõpiacon kívül dolgozók lakhatáshoz, családi élethez, tisztes öregkorhoz való joga is gyakran ellehetetlenül. Ez, ha alkohol- és/vagy kábítószer-használattal, betegséggel, erõszakkal, megbélyegzettséggel párosul, nem véletlenül vezet korai halálhoz. Ahol errõl statisztikát vezetnek, ott az derül ki: aránytalanul nagy a valószínûsége annak, hogy a prostituáltak nem érik el a várható nõi átlagéletkort.

Amíg az átkos rétegzetten integrálta a nõket és a hátrányos helyzetû kisebbségeket, addig e rétegek legelesettebb csoportjait a vadkapitalizmus szinte teljes társadalmi kirekesztéssel sújtotta. A nemi és faji megkülönböztetés eddig minden modern társadalomban munkaerõpiaci rendezõelvként is mûködött, azaz bizonyos rétegeket "tartalékosként" kezel: a növekedés idõszakaiban aktívan toboroz a nõk és kisebbségek köreibõl, majd krízishelyzetekben a domináns csoportokhoz képest aránytalanul zárja be elõttük a legális munkaszerzés lehetõségét. Ma Magyarországon a roma nõk aktivitási rátáját 6-18 százalék közöttire becsülik, a roma férfiakét 30 százalékra. A magyar demokrácia csõdje itt kezdõdik.

Ennek már csak természetes következménye a kirekesztett csoportok - átlagnál jóval nagyobb - marginalizálódása. Van, akinek bûn az élet. Se kurvának, se stricinek, se emberkereskedõnek, se bérgyilkosnak, se béranyának nem jó dolgában megy el az ember. Az sem véletlen, hogy a hátrányos helyzetû etnikai csoporton belüli bûnelkövetés - amibe a strici-kurva viszony is beletartozik - magasabb a nagy többség kárára elkövetettnél.

A jelenlegi magyar törvények és szabályozások szerint a prostituált nem élvez törvény elõtti egyenlõséget kliensével, mert csak õt lehet szabálysértés miatt felelõsségre vonni. Bár a törvény szigorúan büntethetné futtatóját is, utóbbinak telik védelmi pénzre, és nincs is annyira szem elõtt, úgyhogy a végrehajtással is komoly problémák vannak. Általában a lányokat állítják elõ, gyakran el is zárják õket, néha aránytalanul és embertelenül hosszú idõre.

H

Május elseje óta magyar prostit már nem utasíthat ki uniós ország, mint eddig tette, ha tudta. Valami új, lehetõleg humánus megoldást kellett itthon tartására és a bûnüldözõ szervekkel való együttmûködésére találni. És lõn.

Svédországban 1999 óta van érvényben az a törvény, amely a prostituáltak klienseit bünteti. Már a bevezetése elõtt léteztek mind a prostik, mind klienseik számára rehabilitációs intézmények. Az egészségügyi ellátás alanyi jogon ingyenes, a megélhetési "szociális minimum" állampolgári jogon jár. Az állam kiemelkedõ fontosságot tulajdonít a lakosság munkaerõ-piaci helyzetének. A törvény célcsoportja a balti államokból Svédországba csempészett fiatal, utcán dolgozó lányok szolgáltatásait igénybe vevõ klientúra. Látszólag nagy hatásfokkal mûködik ugyan, mert a prostik 90 százaléka eltûnt az utcákról, de két, ennek ellentmondó adatot is említenék. Az egyik, hogy eddig összesen négy ügy került bíróság elé, mivel a lányok nem vallanak a kliensre, hisz nem kifizetõdõ. A másik pedig, hogy a rehabilitációra járó kliensek száma sem emelkedett. Dánia egyes vélemények szerint azért nem vette át a törvényt, mert nem találta elég hatékonynak. Pedig az is valószínûsíthetõ, hogy a svéd pályát a dán kedvéért hagyta el sok lány. Így az utcán dolgozó nõk létszámának növekedése lépéskényszerbe hozta a dán törvényhozást.

A Prostitúció Nélküli Magyarországért Mozgalom véleménye szerint át kellene vennünk a törvényt. Büntetnünk kellene a klienst, a szolgáltatót pedig áldozatként rehabilitálni.

A tranzitológia szakirodalma megkülönbözteti egymástól az idegen törvény vagy politika honosítását és a "mimikri" politikát. Az utóbbira az jellemzõ, hogy senki soha nem gondolt a megvalósítására (legalábbis nem sokan és nem gyakran). Aztán persze van, amikor szeretnénk, de nem megy: hiányoznak a társadalmi, intézményi eszközök. Egy-egy jogi eszköz normateremtõ ereje lehet jelentõs, de ehhez megfelelõ táptalaj kell, hogy legyen mit katalizálnia.

Mennyiben hasonlít a magyar helyzet a svédhez? Beszélhetünk-e reális honosításról?

Magyarország sokkal jelentõsebb számú szolgáltatóval rendelkezik (a Svédországban dolgozó megcélzott lánycsoport létszáma száz alatt volt). A szolgáltatók újratermelõdését elõsegítõ szegénységgel és tár-sadalmi konfliktusokkal küzdünk, a nõk szociális helyzetének hirtelen javulására számítani nincs okunk. A vendégek jelentõs hányada nem magyar állampolgár, ami az eljárást jelentõsen megnehezítheti, nem is beszélve a rehabilitációs programról. A nyomás megint a lányokra nehezedne, hogy valljanak a kliens ellen.

Magyarán: ami az utcai munkát illeti, Magyarország elsõsorban szállító/szolgáltató állam, míg Svédország szinte kizárólag felvevõpiac. Ugyanazt a szabályozást két, szinte ellentétes helyzetre alkalmazni - már eleve magában rejti a kettõs mérce veszélyét.

H

Ha meglátogatjuk a mozgalom honlapját, a prostitucio.hu-t, az ott található tanulmányokból elég világos képet nyerünk arról, hogy ocsmány dolog a prostitúció, minden résztvevõt lealjasít, elidegenít, brutalizál. Többször feltûnik az a kijelentés, hogy a mért adatok csak a jéghegy csúcsát jelentik. Ennek ellenére az egyik tanulmányban az áll, hogy csak az utcai, napi több vendéget fogadó nõt tekintik kurvának, ami egybeesik a svéd törvény célcsoportjával. E csoport használóinak büntetésével viszont a férfitársadalom egészének hozzáállását célozza megváltoztatni a mozgalom. Más szóval: a jéghegy csúcsának lerobbantásától a jéghegy majd összeomlik. Messze álljon tõlem, hogy a jéghegyológus szerepében tetszelegjek, de a valós élet nem ilyen. A jéghegy újra kinöveszti a csúcsát, amíg jéghegy, és amilyen ez a jéghegy, olyan csúcsot fog növeszteni.

A McKinnon-féle "radikális" feminizmus alappillére, hogy a nemünk ellen - családon belül és kívül - elkövetett erõszak teremti meg a férfiak dominanciáját a társadalomban. A prostitúció egyrészt erõszak per se, másrészt (és ennélfogva) nem csupán eklatáns, szélsõséges példája a nõi alávetettségnek, hanem forrása. Az erõszak nem eszköze, hanem megteremtõje a nemek közti hierarchiának. Szóval én azért dolgozom éhbérért mint óvónõ egy nemileg teljesen szegregált munkakörben, és végzek otthon háromszor annyi háztartási munkát, mint apu, mert a harmadikon Béla pofozza Icut, és két kerülettel arrébb strichelés folyik. Tiszta sor. A terror légköre magába szippant, tehetetlen vagyok a félelemtõl, hogy engem is elvisznek a cigányok és eladnak. Ezért elemi kötelességem, hogy beszálljak a "mozgalomba", mert ha ezeket a gonosz, elvetemült, perverz alakokat és a pribékjeiket, akik pokollá teszik nemtársaim tíz százalékának életét, rács mögé zárjuk, én is egybõl az egyenlõ jogérvényesítés Kánaánjában találom magam.

H

Az ok-okozati összefüggés ilyen megfordításának több hátulütõje is van.

Egyrészt "ideális" körülmények között sem oldaná meg a problémát, mert a kevésbé durva, de sokkal beágyazottabb társadalmi diszkrimináció mindig kitermeli szélsõséges, brutális megnyilvánulásait, amit egyébként még azok is nagy hangon és önvédelembõl elítélnek, akik a legkiváltságosabb helyzetben vannak, és akiknek a dominancia fenntartása leginkább érdekük. Másrészt a szélsõséges tíz százalék kriminalizálása bûnbakot prezentál. 'k a kór terjesztõi, kivágjuk a televényt, tisztogatunk, és minden rendben lesz. A problémát nem az egész társadalom szerkezeti felépítése gerjeszti, hanem a gonosz eme tengelye. Arra meg lecsapunk, mint tudjuk.

A perverz, a pokol pribékje is ember, tanítanák nekünk az emberi jogok alapelvei. Döbbenten olvastam, hogy ez az aprócska mozgalom a többség nevében követeli egy kisebbség kirekesztését és megbélyegzését. Nem lenne talán jobb a megelõzést, a társadalmi környezet és vélemény átalakítását tûzni ki célul? Egy szót nem hallottam a brutális, perverz állatok rehabilitációjáról, a lelki tanácsadásról. A súlyos bírság vagy börtön nem mindig hat ösztönzõként a dehumanizáló magatartásformák feladására. Hol vannak az értelmes, tartalmas életforma-alternatívák kialakításáról szóló tervek a kliensek, a stricik és a kurvák számára? Róluk csak annyit, hogy egy töredék számára átképzést biztosítani valami, de csak csepp a tengerben ahhoz a felhozatalhoz képest, amit a dehumanizáló nyomor feneketlen pokla biztosít, amelynek a létezéséért egész társadalmunk felelõs. Még kényesebb az a téma, hogy az áldozatok és stricik számottevõ százaléka valószínûsíthetõ etnikai és/vagy szociális hátránnyal küzd, a kliensek egy jelentõs százaléka pedig külföldi.

Talán nem lenne muszáj régiónk legxenofóbabb többségével összejátszani. A pokol mi magunk vagyunk, mondja Sartre. Feministaként ne legyünk a pribékek pribékjei. Méltatlannak vélném.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."