Egy új projekt a városban: már körvonalazódik a kelenföldi Hengermalom jövője

Publicisztika

„Volt egyszer egy hangos gyár, ami a város kenyerét adta. Mára egy rejtélyes építménnyé vált, ami Kelenföld, a város és a folyó múltjáról mesél. A hatalmas betontömbök között most egy új történet kezdődik.”

Ezzel a bevezetővel csalogat részvételre a Város és Folyó Egyesület (Valyo) a Hengermalom projekt honlapján. A hajdani iparterületen újfajta szemléletű építészet próbál gyökeret ereszteni: a terület jövőjét a befektető, a leendő használók és a moderátori szerepet betöltő építészek és szakemberek közösen igyekeznek kialakítani.

A Hengermalom-projekt arra tesz kísérletet, hogy amikor a körülmények lehetővé teszik, valóban értékteremtő, értékmentő beruházás valósuljon meg az ingatlanfejlesztés farvizén.

Dilemmák

A XI. kerület külső, Duna menti sávjának beépítése rohamtempóban zajlik. A zászlóshajó a Kopaszi-gát környékének beépítése volt, de ettől kifelé is meglepően sok új, főleg lakóépület bújik ki a földből. A hagyományosan ipari zóna a rendszerváltás után vált az ingatlanfejlesztés kedvelt terepévé. A városiasodás azonban nem követi hasonló ütemben a lakások és irodák épülését, szemben például a sokat szidott szocialista lakótelepekkel, ahol mindig ügyeltek a lakókat kiszolgáló szolgáltatások megteremtésére. A térség hiába válik lakózónává, szedett-vedett külvárosi karaktere mit sem változott, dacára a lehetőségeknek, például a Duna-part közelségének. Nem véletlen, hogy olyan félinformális funkciók találtak itt otthonra, mint például a Dürer Kert. Ennek közvetlen szomszédságában állnak az utcának is nevet adó hajdani Hengermalom épületei, jelenleg funkció nélkül.

A kábelgyár területeivel körülvett teleknek a környék egyik befektető-vállalkozója, a BELTEX Ingatlan a tulajdonosa, amely harminc éve ipari területek fejlesztésével foglalkozik, és mivel a vállalkozás a Hengermalom körül épült fel, érzelmi szálak is fűzik az épületekhez. A hasznosításuk azonban – dacára annak, hogy nagyon izgalmas terekről van szó – korántsem egyszerű feladat.

Az elképzelés egyértelműen az, hogy a helyben lakókat szolgáló közösségi központ jöjjön létre, és esetleg távolabbról is idecsalogassanak érdeklődőket. A hasonló projektek általában a finanszírozáson tudnak elvérezni, a cél tehát olyan közösségi funkció meghonosítása, amely hosszú távon eltartja önmagát, és nem pusztán pénznyelőként működik. Jó példákért nem is kell messzire menni: a pozsonyi Nova Cvernovka egy volt vegyipari iskola épületében kialakított közösségi és kulturális tér, Belgrádban pedig egy régi siló épülete szolgál egyedülálló térként művészek, kreatív szakemberek és a helyi közösség találkozására a fenntartható turizmus és a helyi közösségépítés jegyében. Vannak tehát követendő példák világszerte a levitézlett ipari épületek életre keltésére, de a minimum önfenntartó működés kitalálása speciális tapasztalatot és szakértelmet igényel.

A Hengermalom múltja

A tulajdonos nem bízta a véletlenre a dolgot: a progresszív szemléletű Építész Stúdió tervezőivel programtervet készíttetett, melyben az építészet- és kultúrtörténeti kutatás, állapotfelmérés, a szabályozási környezet vizsgálata után a hasznosítási lehetőségekre kért javaslatot. Ám a történet itt nem állt meg. Szükség volt egy olyan szereplőre, akinek van tapasztalata a városi közterek kreatív közösségi birtokba vétele terén. Itt lépett képbe a Valyo, amely lassan másfél évtizede dolgozik azon, hogy összehozza Budapest és a Duna frigyét, és már nevében is jelzi – Város és Folyó –, hogy bensőséges kapcsolatot ápol a vízzel. Márpedig a helyszín Budapest egyik még kihasználatlan, jó adottságú Duna-partja.

 
Látogatók a Hengermalomban
Fotó: A szerző felvétele
 

A Hengermalom sem véletlenül települt ide az 1900-as évek elején, mintegy 10 ezer négyzetméternyi alapterületen. A 19. században a rohamosan fejlődő nagyvárosban a hajómalmokat felváltották a gőzmalmok, melyek hatékonyabban tudták előállítani a szükséges mennyiségű lisztet. A Pesti Hengermalom Társaság első malmának megépüléséhez gróf Széchenyi István teremtette meg a feltételeket, aki külföldi tanulmányútjain győződött meg az új technológia előnyeiről. Az első fecske, a József malom mai szemmel nézve meglepő helyen, az akkor még ipari zónának számító mai belváros kellős közepén, a Honvéd utca környékén épült meg 1841-ben. A század végére Budapest gabonaipari nagyhatalommá vált. Az ipari fellendülés meghozta a város terjeszkedését, az első malmot körbevették az újonnan épült bérpaloták, és bár működéséhez a korábbi vízimalmokkal szemben már nem volt szükség a Dunára, a szállítás szempontjából hátrányt jelentett a távolság, így a gyár költözni kényszerült. 1910-ben kapott engedélyt a Pesti Hengermalom társaság egy új, budai hengermalom építésére Kelenföldön, az újonnan épült Kopaszi-zátony végének a vonalában. A területnek akkor még nem voltak állandó lakosai, viszont megfelelő közlekedési és területi adottságokkal rendelkezett.

Az új malom tervezője a hazai vasbeton építés mestere, Zielinski Szilárd volt – többek között a margitszigeti víztorony építője –, aki itt is az új, francia technológiát alkalmazta. Ez volt Budapest második vasbeton szerkezetű épülete. A búza tárolására hatalmas siló készült, az egymás mellé sorolt óriási hengerekből gigantikus vasbeton tölcséreken át jutott a gabona az alul kialakított gyönyörű vasbeton csarnoktérbe. Egy másik épületbe került maga a malom, melyet a Dunával hidak és „elevátorházak” kötötték össze az áruszállítás megkönnyítése érdekében. Később a szállítás a vasútra terelődött, ennek az emléke a Dürer Kert által használt vasúti „pajta” épület. A Budai Hengermalmot 1948-ban Budai Malom néven államosították Kelenföld, Albertfalva és Újbuda többi gyárával együtt. Az 1990-es években, a rendszerváltás utáni privatizáció során a Budai Malomból Budai Malomipari Kft. lett, amely évről évre nagyobb adósságot halmozott fel, így a malmot végleg bezárták. Bár az eredeti épületek közül azóta több is megsemmisült vagy funkciót váltott, a Budai Hengermalom egészen 2005-ig termelt. Ez volt a főváros egyik legtovább üzemelő malma.

A Valyo malmai

Jelenleg két épület áll épségben a telepen, a többi az idők során elpusztult. A Valyo projektjében MALOM-nak nevezett épület eredetileg lisztraktárként kezdte a pályafutását. A II. világháborút követően alakították át malommá, kihasználva az épségben maradt nagy alapterületű és teherbírású vasbeton szerkezetet. A MALOM belső terei varázslatos hangulatúak, a födémeket változatos méretű kerek nyílások törik át, ahol hajdan színes csövek kígyóztak. A különleges vasbeton szerkezeti rendszernek, a 4 méteres pillértávolságoknak és a minden irányba megnyitott homlokzatoknak köszönhetően a tágas belső tér hat plusz két szinten számtalan lehetőséget rejt magában, mihelyt sikerül biztonságossá tenni. Egyelőre csak kellő óvatosággal illik bukdácsolni a meredek lépcsőkön, egész fel a lapostetőig, ahonnan páratlan kilátás nyílik a környékre, a naplemente vöröslő fényében a Nemzeti Atlétikai Stadion felett felbukkanó óriás teliholdra.

 
A MALOM
Fotó: Soós Bertalan
 

A másik épület a HENGER nevet kapta. Semmiképp sem alaptalanul, hiszen jól láthatóan sok-sok óriási henger sorakozik feszesen egymás mellett. Ám naivitás lenne azt hinni, hogy a hengermalom eme hengerekről kapta a nevét, bármennyire könnyű is megtalálni az épületet az ismeretlen terepen, hengerek után kutatva. A „hengermalom” elnevezés a szerkezet működésére utal: az évszázadokon át alkalmazott malomkövek helyett itt már forgó, rovátkolt vashengerekkel, illetve ezek továbbfejlesztett változatával, úgynevezett „hengerszékekkel” őrölték meg a kenyérsütéshez való gabonát. A hengerek hajtását mechanikus energia helyett gőzgép végezte. A HENGER ikonikus épülete ezzel szemben a Hengermalom gabonatároló silója volt, amely az 1912-es építése óta a mai napig változatlan formában áll. Nem csak kívülről impozáns – a Dürer Kert esténként vetít a felületére –, belül egészen sci-fibe illő látványt nyújt. A tágas térbe, mint hatalmas emlők, lógnak be a silók kivezető vasbeton tölcsérei a fejünk felett. A kétszintes, felső szintjéről bevilágított alagsor fantasztikus tér, gyönyörűen formált vasbeton szerkezetekkel. A felső szinti panorámás tetőtérről két oldalon teraszok nyílnak, ahonnan az egész környék belátható. A tetőtér az egyik hengerben lévő csigalépcsőn keresztül közelíthető meg. Bármennyire lenyűgöző is a díszlet, ennek az épületnek a hasznosítása komoly fejtörést jelent, de ha sikerül kitalálni a tutit, az óriási átmérőjű csövek kedvéért komoly távolságokról is bizton ide fognak vándorolni az urbexrajongók.

A Valyo szerepe éppen ez –

saját tapasztalataik és külföldi példák tanulmányozása nyomán megtalálni a módját annak, hogyan lehet a magántelket közterületté formálni úgy, hogy mind a tulajdonos, mind a közösség jól járjon.

Októberben tíz napig tesztüzemet tartottak, Kelesztés címmel szerveztek programokat a két életre kelteni kívánt épületben. A szokásos épületbejárásokon, betonworkshopokon, előadásokon és bulikon túl levetítették például Fritz Lang Metropoliszát, aminek keresve se lehetett volna jobb helyet találni a silók alatti derengő disztópiánál. Mindennek a tetejébe – értsük ezt szó szerint – a Légvonal SE sportolói kötélen sétáltak a két épület között a tetőteraszok magasságában. Vélhetően azért nem ez lesz a későbbi hasznosítást megalapozó tevékenység, de az extrém sportok biztosan kitűnő helyet találhatnak a komplexum területén.

 
A HENGER
Fotó: Valyo
 

És hogy még mi más? Az év végére a Valyo elkészíti azt a programcsomagot, amely vázolja a lehetőségeket a következő 5-10 évre. A működőképes funkciókat a lakosságot bevonva, igényeiket felmérve igyekeztek megtalálni, a Kelesztés figyelemfelhívó programja is ezt a csírát volt hivatott elültetni a formálódó anyagba. Az irány egyértelmű: a lakóövezetté fejlődött területnek szüksége van egy városias központra, ezt a megkérdezett helybeliek egyértelműen visszaigazolták. A Valyo folyamatosan várta és várja az ötleteket, a szokásos vendéglátás, közösségi iroda, kreatív műtermek, stúdiók mellett mindenre nyitottak, ami egy inkluzív közösségi térben megtalálja a helyét. Az első időszakban értelemszerűen elsősorban a földszinti tereket és az udvart szeretnék belakni.

Ebben a periódusban a hely használata taktikus urbanisztikai eszközökkel, az átmeneti térhasználat technikáival folytatódhat, miközben az épületekhez csak a minimális használhatóság szintjéig nyúlnának hozzá. A könnyen elérhető belső terek mellett elsősorban az udvar és a Hengermalomtól délre eső partszakasz kerülhet fókuszba, amit a Valyo korábbi projektjeihez hasonlóan a helyszínre tervezett, egyedi berendezések és a használókkal közösen alkotott programok kelthetnek életre. A látogatók mellett olyan kulturális és kreatívipari szereplők bevonzása a cél, akik értékteremtő tevékenységükkel formálják a hely arculatát – a meghirdetett előzetes felhívás után már több, mint száz ilyen jelentkező vár a lehetőségre. Az ezt követő időszakban a MALOM épület fejlesztése következhet, itt állandó bérlőkkel működő közösségi alkotótér, városalakító hub jönne létre, ami folyamatos életet hozhat az egyelőre még csak esténként feléledő környékre. A valyósok hisznek abban, hogy egy ilyen tudatosan felépített folyamattal a felesleges költségeket is lehet mérsékelni, és hogy a bérlői mix tudatos összeállításával létre lehet hozni egy mindenkit befogadó, mégis finanszírozható projektet.

A hasznosítási stratégia azonban csak a lisztkeverék, amelyhez az élesztőn túl rengeteg munka is szükséges, míg kisül belőle valami. Ahogy nagyanyáink mondták, addig kell dagasztani, míg az eresz nem csorog – vagyis nem gyöngyözik a homlokunk az izzadságtól. A szándék él, az előkészületek zajlanak, a próbaüzem várhatóan 2025-ben elindul. Az épületek fokozatos belakása, az infrastruktúra folyamatos fejlesztése, a bérlői, látogatói kör kiépítése a környék fejlődésével párhuzamosan remélhetőleg meghozza a kívánt eredményt, és a Kopaszi-gát környékét többé nem az ott meredező egy szem toronyház miatt fogjuk emlegetni, hanem különleges kulturális vonzereje miatt.

Hengermalom projekt a ros és Folyó Egyesület és az Építész Stúdió együttműködésében valósul meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.