Egy hétköznapi lemondás

  • 2002. december 5.

Publicisztika

Hosszú pedzegetés után előttünk a bizonyosság: lemond posztjáról az ORTT elnök asszonya, utódját az ország háza választja meg, s ő aligha Orbán Viktor személyes jó ismerőse lesz.

n Hosszú pedzegetés után előttünk a bizonyosság: lemond posztjáról az ORTT elnök asszonya, utódját az ország háza választja meg, s ő aligha Orbán Viktor személyes jó ismerőse lesz.

Körmendy-Ékes Judit még távozta alkalmából sem felejtette el megjegyezni: szerinte szakmai alapon nem érhette kifogás tevékenységét az elmúlt években. Nos, a távozó elnöknek vagy fogalma sincs a szakmaiságról, vagy épp ellenkezőleg, ő legalább tudja, hogy mi is volt a feladata, és maradéktalanul el is végezte. Mert ha azt bízták rá, hogy folyamatosan visszaéljen az ORTT monopolhatalmi pozíciójával, hogy annak adjon frekvenciát, akinek akar (vagy amit a médiaegyensúly hagymázos gondolata sugall), hogy szabotálja a rendezett médiaviszonyok létrejöttét, akkor tényleg jól csinálta. Utódját sincs miért irigyelni - bár lehet, hogy ő is pont úgy megérdemli majd posztját, mint minden elődje. (Mint Révész T. Mihály - emlékszik még valaki erre a névre?) A titok nyitja persze a szerencsétlen, nyomorult médiatörvény (tudja ezt Körmendy-Ékes is, ezért nem is akarna újat a helyébe), mely olyan hatalmat ad pártdelegáltaknak, hogy döntéseiket a bíróság sem támadhatja meg. Így eshet meg, hogy a rádiófrekvencia-pályázatokon az ORTT - a belső használatra készített eljárási rendjének megfelelően - előbb rendre a győztest választja ki a vélelmezett barátok és a taktikai okokból preferáltak közül, majd a végeredmény ismeretében objektíven értékeli a pályázatokat. Nyilván az is a szakmaiság netovábbja, hogy frekvenciát kaphatott, majd éveken át recseghetett az éterben a Pannon, kart karba öltve a Kossuth hasonszellemű reggeli ébresztőjével, és hogy ez utóbbiban meg a közszolgálati tévében röhögve lehetett uszítani akár kampánycsend alatt is. A Körmendy-Ékes vezette testület indokolt esetben sem élt törvényben garantált (állítólag kevesellt) hatáskörével, inkább különböző röhejes pótcselekvésekkel szórakoztatta saját magát és tisztelt publikumát (lásd a műsorokra kényszerített színes karikákat), állítólagos család- és gyerekvédő buzgalmában pedig eljutott odáig, hogy a médiumok (esp. a kereskedelmiek, melyek ugye az ördögtől valók) számára felállított prűd és stupid erkölcs- és ízléskódexe alapján még a Jókai- és Gárdonyi-adaptációk is kitilthatók lennének a képernyőről. A Fidesz szerint most persze politikai nyomásgyakorlás folyik az ORTT-elnök ellen: ilyen lenne például a jövő évi költségvetés megkurtítása, amit csak helyeselni tudunk (erre minek), továbbá a tavalyi beszámoló visszautasítása, amit szintúgy. A magyarpolgárok szerint ehhez társulnak még a boszorkányüldözés szokásos elemei, úgymint a Körmendy-Ékes család néhány tagjának elmeszelése a független magyar bíróság által, továbbá az a nemtelen rágalom, mely szerint egy egymilliót sem érő izét (valószínűleg egy virágzó veteményeskertet, melyből lépcsőn lehet lejutni egy szebb és jobb világba) passzoltak tovább - vagy ötvenszeres áron - egy állami tulajdonú vállalatnak. Mint tudjuk, Fidesz-káder esetében az sem gyanús, ha az efféle ügyek halmozottan jelentkeznek, hiszen a (jogos) gyanú a fideszes számtanban nem kommutatív természetű: a mi kutyánk kölykei minden egyes esetben addig ártatlanok (és pozícióképesek), amíg harmadfokon be nem bizonyosodik az ellenkezője, az ávós származásúak ellenben génjeikben hordozzák a kapzsisággá szublimált vérszomjat. Az ORTT-t - amelytől korábbi irányítói már megkaptak a hírrádiótól a hírtévéig mindent, amit egyáltalán remélhettek - ezentúl ugyanők teljes erővel fogják támadni a sok mocsok és szemét, pucér segg és fedetlen sörhas miatt, ami a tévékből árad, és amelytől nem menekül senki, nyilván.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.