Egyperces

Publicisztika

Van egy jelenet a nyolcvanas évek emlékezetes műalkotásában, a Mad Max 2-ben, mikor az olajért küzdenek a sivatag posztapokaliptikus hordái. Az egyik banda (a rossz) leláncolva, szájkosárban tartja a tagság valamelyik különösen randa, vérben forgó tekintetű, punkfrizurás egyedét, hogy majd csak akkor eresztik el, ha már dúl a harc, addig még megmarna valakit közülük. Megítélésünk szerint a Jobbik messze nem ilyen veszélyes, és különben is, a jó Max semmi perc alatt filézte ki a végül szabadjára eresztett fenevadat. Mégis az a helyzet, hogy az európai parlamenti választások óta nem is egy, de három képviselőjükről vétetett le (a haza akaratából) a szájkosár. És azóta be nem áll a szájuk.

Van egy jelenet a nyolcvanas évek emlékezetes műalkotásában, a Mad Max 2-ben, mikor az olajért küzdenek a sivatag posztapokaliptikus hordái. Az egyik banda (a rossz) leláncolva, szájkosárban tartja a tagság valamelyik különösen randa, vérben forgó tekintetű, punkfrizurás egyedét, hogy majd csak akkor eresztik el, ha már dúl a harc, addig még megmarna valakit közülük. Megítélésünk szerint a Jobbik messze nem ilyen veszélyes, és különben is, a jó Max semmi perc alatt filézte ki a végül szabadjára eresztett fenevadat. Mégis az a helyzet, hogy az európai parlamenti választások óta nem is egy, de három képviselőjükről vétetett le (a haza akaratából) a szájkosár. És azóta be nem áll a szájuk.

Történt hétfőn is a strasbourgi ülésen, hogy Szegedy Csanád felszólalt napirend előtt, tört magyarsággal, egy számmal szűkebb zakóban, és majdnem egy teljes percben. A nyelvtörvény miatt Szlovákia azonnali felfüggesztését kezdeményezte az EU-tól, és a székely autonómia rögtöni szükségessége melletti szilárd kiállásán túl még azt is megpedzette, hogy itt lenne az ideje dumálni az érmelléki autonómiáról is, lévén a románok rasszisták, és üldözik a magyart. Nos, kábé ez van, amikor a Jobbik elhagyja saját territóriumát, kimozdul rendezvényei, körei óvó és helyeslő melegéből. A legmerészebb legény odafut az első helyre, ahol több embert lát, s elkurjantja magát, hogy oláhok, tótok, irgum-burgum, sutyerákok - aztán visszaiszkol az övéi közé, és veri a mellét, hogy megígértem (december 5-én), hát megcsináltam, ki a magyar, ha nem én!

Feltesszük, azóta már megszáradt a tinta Szlovákia örökös felfüggesztésén, a hétfőn elnöklő Jerzy Buzek önkezével adta vissza nekünk Erdélyországot, és portugál, belga, görög think tankek törik magukat vadul, hogy dűlőre jussanak a tarthatatlan érmelléki helyzettel.

Ha mégsem így esett (ide a Naphegyre olyan lassan jut el az MTI), akkor nem lehet másról szó, csupán arról, hogy Szegedy Csanád - minden különösebb tét nélkül - fényezte magát kicsit hazai ügyfeleinek Európában, mert a Jobbik megkezdte a választási kampányát Magyarországon. A módszer jellemző, az eredmény pedig sokatmondó: erre lehet számítani majd akkor is, ha a haza megismétli nyári hibáját, és a Jobbikot beszavazza a magyar parlamentbe. Akkor majd tíz Szegedy Csanád fog onnan is hazaüzenni a sajátjainak, hogy itt vagyok az Országházban, mutat a tévé, és azt is ki merem mondani, hogy vissza Erdélyt, lehetőleg máma még - és ettől ugyanúgy nem lesz jobb szemernyivel sem a sorsa sehol senkinek, mint eddig a hasonló gesztusoktól - vélhetően rosszabb lesz.

Ám az a Jobbikot egy cseppet sem fogja zavarni. Eddig sem zavarta.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.