Egyperces

Publicisztika

Van egy jelenet a nyolcvanas évek emlékezetes műalkotásában, a Mad Max 2-ben, mikor az olajért küzdenek a sivatag posztapokaliptikus hordái. Az egyik banda (a rossz) leláncolva, szájkosárban tartja a tagság valamelyik különösen randa, vérben forgó tekintetű, punkfrizurás egyedét, hogy majd csak akkor eresztik el, ha már dúl a harc, addig még megmarna valakit közülük. Megítélésünk szerint a Jobbik messze nem ilyen veszélyes, és különben is, a jó Max semmi perc alatt filézte ki a végül szabadjára eresztett fenevadat. Mégis az a helyzet, hogy az európai parlamenti választások óta nem is egy, de három képviselőjükről vétetett le (a haza akaratából) a szájkosár. És azóta be nem áll a szájuk.

Van egy jelenet a nyolcvanas évek emlékezetes műalkotásában, a Mad Max 2-ben, mikor az olajért küzdenek a sivatag posztapokaliptikus hordái. Az egyik banda (a rossz) leláncolva, szájkosárban tartja a tagság valamelyik különösen randa, vérben forgó tekintetű, punkfrizurás egyedét, hogy majd csak akkor eresztik el, ha már dúl a harc, addig még megmarna valakit közülük. Megítélésünk szerint a Jobbik messze nem ilyen veszélyes, és különben is, a jó Max semmi perc alatt filézte ki a végül szabadjára eresztett fenevadat. Mégis az a helyzet, hogy az európai parlamenti választások óta nem is egy, de három képviselőjükről vétetett le (a haza akaratából) a szájkosár. És azóta be nem áll a szájuk.

Történt hétfőn is a strasbourgi ülésen, hogy Szegedy Csanád felszólalt napirend előtt, tört magyarsággal, egy számmal szűkebb zakóban, és majdnem egy teljes percben. A nyelvtörvény miatt Szlovákia azonnali felfüggesztését kezdeményezte az EU-tól, és a székely autonómia rögtöni szükségessége melletti szilárd kiállásán túl még azt is megpedzette, hogy itt lenne az ideje dumálni az érmelléki autonómiáról is, lévén a románok rasszisták, és üldözik a magyart. Nos, kábé ez van, amikor a Jobbik elhagyja saját territóriumát, kimozdul rendezvényei, körei óvó és helyeslő melegéből. A legmerészebb legény odafut az első helyre, ahol több embert lát, s elkurjantja magát, hogy oláhok, tótok, irgum-burgum, sutyerákok - aztán visszaiszkol az övéi közé, és veri a mellét, hogy megígértem (december 5-én), hát megcsináltam, ki a magyar, ha nem én!

Feltesszük, azóta már megszáradt a tinta Szlovákia örökös felfüggesztésén, a hétfőn elnöklő Jerzy Buzek önkezével adta vissza nekünk Erdélyországot, és portugál, belga, görög think tankek törik magukat vadul, hogy dűlőre jussanak a tarthatatlan érmelléki helyzettel.

Ha mégsem így esett (ide a Naphegyre olyan lassan jut el az MTI), akkor nem lehet másról szó, csupán arról, hogy Szegedy Csanád - minden különösebb tét nélkül - fényezte magát kicsit hazai ügyfeleinek Európában, mert a Jobbik megkezdte a választási kampányát Magyarországon. A módszer jellemző, az eredmény pedig sokatmondó: erre lehet számítani majd akkor is, ha a haza megismétli nyári hibáját, és a Jobbikot beszavazza a magyar parlamentbe. Akkor majd tíz Szegedy Csanád fog onnan is hazaüzenni a sajátjainak, hogy itt vagyok az Országházban, mutat a tévé, és azt is ki merem mondani, hogy vissza Erdélyt, lehetőleg máma még - és ettől ugyanúgy nem lesz jobb szemernyivel sem a sorsa sehol senkinek, mint eddig a hasonló gesztusoktól - vélhetően rosszabb lesz.

Ám az a Jobbikot egy cseppet sem fogja zavarni. Eddig sem zavarta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.