Egyperces

Publicisztika

Van egy jelenet a nyolcvanas évek emlékezetes műalkotásában, a Mad Max 2-ben, mikor az olajért küzdenek a sivatag posztapokaliptikus hordái. Az egyik banda (a rossz) leláncolva, szájkosárban tartja a tagság valamelyik különösen randa, vérben forgó tekintetű, punkfrizurás egyedét, hogy majd csak akkor eresztik el, ha már dúl a harc, addig még megmarna valakit közülük. Megítélésünk szerint a Jobbik messze nem ilyen veszélyes, és különben is, a jó Max semmi perc alatt filézte ki a végül szabadjára eresztett fenevadat. Mégis az a helyzet, hogy az európai parlamenti választások óta nem is egy, de három képviselőjükről vétetett le (a haza akaratából) a szájkosár. És azóta be nem áll a szájuk.

Van egy jelenet a nyolcvanas évek emlékezetes műalkotásában, a Mad Max 2-ben, mikor az olajért küzdenek a sivatag posztapokaliptikus hordái. Az egyik banda (a rossz) leláncolva, szájkosárban tartja a tagság valamelyik különösen randa, vérben forgó tekintetű, punkfrizurás egyedét, hogy majd csak akkor eresztik el, ha már dúl a harc, addig még megmarna valakit közülük. Megítélésünk szerint a Jobbik messze nem ilyen veszélyes, és különben is, a jó Max semmi perc alatt filézte ki a végül szabadjára eresztett fenevadat. Mégis az a helyzet, hogy az európai parlamenti választások óta nem is egy, de három képviselőjükről vétetett le (a haza akaratából) a szájkosár. És azóta be nem áll a szájuk.

Történt hétfőn is a strasbourgi ülésen, hogy Szegedy Csanád felszólalt napirend előtt, tört magyarsággal, egy számmal szűkebb zakóban, és majdnem egy teljes percben. A nyelvtörvény miatt Szlovákia azonnali felfüggesztését kezdeményezte az EU-tól, és a székely autonómia rögtöni szükségessége melletti szilárd kiállásán túl még azt is megpedzette, hogy itt lenne az ideje dumálni az érmelléki autonómiáról is, lévén a románok rasszisták, és üldözik a magyart. Nos, kábé ez van, amikor a Jobbik elhagyja saját territóriumát, kimozdul rendezvényei, körei óvó és helyeslő melegéből. A legmerészebb legény odafut az első helyre, ahol több embert lát, s elkurjantja magát, hogy oláhok, tótok, irgum-burgum, sutyerákok - aztán visszaiszkol az övéi közé, és veri a mellét, hogy megígértem (december 5-én), hát megcsináltam, ki a magyar, ha nem én!

Feltesszük, azóta már megszáradt a tinta Szlovákia örökös felfüggesztésén, a hétfőn elnöklő Jerzy Buzek önkezével adta vissza nekünk Erdélyországot, és portugál, belga, görög think tankek törik magukat vadul, hogy dűlőre jussanak a tarthatatlan érmelléki helyzettel.

Ha mégsem így esett (ide a Naphegyre olyan lassan jut el az MTI), akkor nem lehet másról szó, csupán arról, hogy Szegedy Csanád - minden különösebb tét nélkül - fényezte magát kicsit hazai ügyfeleinek Európában, mert a Jobbik megkezdte a választási kampányát Magyarországon. A módszer jellemző, az eredmény pedig sokatmondó: erre lehet számítani majd akkor is, ha a haza megismétli nyári hibáját, és a Jobbikot beszavazza a magyar parlamentbe. Akkor majd tíz Szegedy Csanád fog onnan is hazaüzenni a sajátjainak, hogy itt vagyok az Országházban, mutat a tévé, és azt is ki merem mondani, hogy vissza Erdélyt, lehetőleg máma még - és ettől ugyanúgy nem lesz jobb szemernyivel sem a sorsa sehol senkinek, mint eddig a hasonló gesztusoktól - vélhetően rosszabb lesz.

Ám az a Jobbikot egy cseppet sem fogja zavarni. Eddig sem zavarta.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.