Élet a fordított gyarmaton

  • 2002. december 19.

Publicisztika

Hogy Koppenhágában a magyar tárgyalódelegáció úgy viselkedett, mint az a nyerőgépfüggő, aki nem, nem és nem hiszi el, hogy homályos tekintete előtt már megint a reménytelen szilva-körte-szőlőkombináció bontakozik ki, s a kijelző a 0 forintot villogja makacsul, az történetesen abszolúte a javukra írandó. A miniszterelnök és küldöttsége, Kovács külügyminiszter és Juhász Endre főtárgyaló még múlt péntek este is eszeveszetten rázták a félkarú rablót, pedig akkor már erősen pakolták a székeket felfele az asztalra, a koppenhágai takarítónő pedig partvisával azt hadonászta, hogy stangningsdaks, ami zárórát jelent (igaz, svédül), esetleg hogy lukket, lukket (ami már inkább dánul lesz, de valószínűleg nem jelent semmit). A hírek szerint az utolsó előtti tárgyalási körben Medgyessyék álltak fel az asztaltól, hogy ha nem, hát nem, legfeljebb nem lesz díszvacsora, eltárgyalgatunk még egy darabig, oszt´ hazamegyünk. De Prodi és Verheugen nem reszkírozták a blamázst, inkább megfejelték az agrártámogatásokat, ha azt vesszük, nem is kevéssel; az apró csörgésére mindenesetre a cseh és a szlovák delegáció is visszasompolygott a kocsmaajtóból, és nekik is leesett valami. (A lengyelek már korábban kibrusztolták maguknak azt, amit akartak, de a 35 milliós Lengyelország mindvégig külön pályán versenyzett, és különben se irigyeljük őket a parasztjaikért; szegény baltiak torkán pedig azt tolt le az EU, amit nem szégyellt.) A magyar tárgyalók jól alkudoztak Koppenhága előtt, a versenyfejezet lezárásakor is. A multik adókedvezményei ügyében született megállapodás vagy 300 milliárd forint nyereséget (veszteség elmaradása) hoz a konyhára, és nyilván sokkal rosszabb lett volna elbukni ezt a lét, még akkor is, ha tudjuk, hogy a multiknak nyújtott adókedvezményekkel a magyar munkaerő szakképzetlenségéért és a magyar oktatás gyalázatos színvonaláért fizetünk mindannyian, és hogy a magyar kormány az amerikai világcégekkel (a nagyon nagy tőke! brrrrr!) fútt egy követ e tárgyban, szemben az unióval.

n Hogy Koppenhágában a magyar tárgyalódelegáció úgy viselkedett, mint az a nyerőgépfüggő, aki nem, nem és nem hiszi el, hogy homályos tekintete előtt már megint a reménytelen szilva-körte-szőlőkombináció bontakozik ki, s a kijelző a 0 forintot villogja makacsul, az történetesen abszolúte a javukra írandó. A miniszterelnök és küldöttsége, Kovács külügyminiszter és Juhász Endre főtárgyaló még múlt péntek este is eszeveszetten rázták a félkarú rablót, pedig akkor már erősen pakolták a székeket felfele az asztalra, a koppenhágai takarítónő pedig partvisával azt hadonászta, hogy stangningsdaks, ami zárórát jelent (igaz, svédül), esetleg hogy lukket, lukket (ami már inkább dánul lesz, de valószínűleg nem jelent semmit). A hírek szerint az utolsó előtti tárgyalási körben Medgyessyék álltak fel az asztaltól, hogy ha nem, hát nem, legfeljebb nem lesz díszvacsora, eltárgyalgatunk még egy darabig, oszt´ hazamegyünk. De Prodi és Verheugen nem reszkírozták a blamázst, inkább megfejelték az agrártámogatásokat, ha azt vesszük, nem is kevéssel; az apró csörgésére mindenesetre a cseh és a szlovák delegáció is visszasompolygott a kocsmaajtóból, és nekik is leesett valami. (A lengyelek már korábban kibrusztolták maguknak azt, amit akartak, de a 35 milliós Lengyelország mindvégig külön pályán versenyzett, és különben se irigyeljük őket a parasztjaikért; szegény baltiak torkán pedig azt tolt le az EU, amit nem szégyellt.) A magyar tárgyalók jól alkudoztak Koppenhága előtt, a versenyfejezet lezárásakor is. A multik adókedvezményei ügyében született megállapodás vagy 300 milliárd forint nyereséget (veszteség elmaradása) hoz a konyhára, és nyilván sokkal rosszabb lett volna elbukni ezt a lét, még akkor is, ha tudjuk, hogy a multiknak nyújtott adókedvezményekkel a magyar munkaerő szakképzetlenségéért és a magyar oktatás gyalázatos színvonaláért fizetünk mindannyian, és hogy a magyar kormány az amerikai világcégekkel (a nagyon nagy tőke! brrrrr!) fútt egy követ e tárgyban, szemben az unióval.

De mindez tulajdonképpen - hogy tudniillik hány derogációval és hány millió euró támogatással jöttünk ki a tárgyalássorozatból - már most mellékes kérdés, és még inkább az lesz néhány év távlatában. Az a megközelítés, mely eme eredmények fényében teszi mérlegre csatlakozásunkat, előkelőbb ingyenkonyhának vagy aluljárónak képzeli az uniót, ahol leleményes tarhálás útján kisebb-nagyobb összegekre lehet szert tenni. Esetleg, egy másik világnézet szerint, valamiféle történelmi Wechselstubénak, ahol évszázados szenvedéseinket és elnyomottságainkat meg a "keresztény Európa" érdekében tett korábbi szívességeinket és érdemeinket (tatár, török, muszka "feltartóztatása" stb.) lehet becserélni némi készpénzre (és milyen szarul váltják euróra a magyar könnyet, te jó ég!). Azokról, akik a magyar moslék védelmében már most szabadságharcot indítanának a gaz gyarmatosítók ellen, szó se essék.

Nem így kéne kasszát csinálni.

A magyar miniszterelnök kézjegye a koppenhágai dokumentumon - szakadj meg, honfiszív! - vékony palló, amely civilizációs szakadékon vezetheti át e hazát. Mi másnak, mint civilizációs kérdésnek kell ugyanis látnunk egy ország, bármely ország jogrendjét, közszolgáltatásait, infrastruktúráját? A bíróságait és a hónapok számát, amíg egy büntető- vagy polgári per véget ér? E bíróságok egyforma bűnökért kiszabott eltérő ítéleteit? Egy ország, a mi hazánk rendőreit, akik kétezer forintot kérnek, de a jogosítványba tessék betenni, és úgy ideadni? A hivatalait és a hivatalnokai arckifejezését, amikor azt mondják a hozzájuk fordulónak: "ki van írva, nem tud olvasni"? A kórházainak falán tenyésző penész- és salétromfoltok négyzetméterben mért számát? A közpénzek elköltésének bevett rendjét és az adózás bevett rendjét? Civilizációs kérdés-e az, hogy a mi hazánkban vajon a csalás-e a boldogulás záloga: a közvagyonnal diszponálók esetében a bennfentes információ, a korrupció, a szívességek és viszontszívességek bonyolult és velejéig rothadt, ám évszázados hagyományokból táplálkozó rendszere; a kevésbé szerencsés százezrek számára pedig a pórias adómegkerülés (aminek az alternatívája egyébként az éhen halás lenne)? Civilizációs kérdés-e az, hogy egy országban vajon életforma-e a normakerülés? (És hogy azért, mert e normák követhetetlenek, vagy azért, mert nem létezik az az élő politikai közösség, amely vezetőin és saját magán számon kérné őket, a végeredmény szempontjából édesmindegy.) Civilizációs kérdés-e az önismeret: hogy mennyit tudunk és hogyan gondolkodunk minderről? És hogy e tudás birtokában, vagy anélkül, ostobán és tudatlanul mennyit hazudunk egymásnak és magunknak: a magyar parasztról és a magyar katonáról, a gázárról, a cigányokról, a Malévről, a MÁV-ról, a magyar pedagógusok és a magyar orvosok áldozatvállalásáról, a magyar egyetemen szerzett diploma értékéről?

Arról, hogy miből készül valójában a májkrém?

A nemzetről?

Magyarországon másfél év múlva élő és közvetlenül hatályos lesz az uniós jog. E helyzet némiképpen hasonlatos a rendszerváltás aktusához, amikor az ország olyan közjogi berendezkedést kapott ajándékba saját magától, amely meghaladta demokratikus képességeit. Megtanulhattuk azóta: a jogállam nem pusztán a törvényekben vagy a négyévenkénti szabad választás lehetőségében, hanem az emberek és az intézmények viselkedésében, a demokratikus szerződést nemcsak megkötő, de egyként be is tartó állampolgárok és államhivatalok viszonyában lakik.

Ha és amikor éppen.

A csatlakozás arra adhat lehetőséget, hogy a rendszerváltás eme nagyszerű céljait kiteljesítsük - az állam, a politikai közösség működésének és lényegének újrafazonírozásával. Az EU nem csak a közös jogot, a határok eltűnését, a nagyobb közösséghez való tartozást, a tisztességes verseny érvényesülését és érvényesítését, és a szolidaritását ajánlja e feladathoz. Brüsszelben az unió jövendő alkotmányát írják e hónapokban; magyar részvétellel. E dokumentum fölötte állna az európai nemzeti alkotmányoknak, és fölülírná az emberi közösség önszerveződésének azt a modelljét, amely a nemzet hagyományos, romantikus doktrínáján alapul. Elfogadása grandiózus pillanata lehet a II. világháború rettenetes tapasztalatától inspirált európai egyesülésnek. Hisz kevés olyan gaztettet ismer a modern európai történelem, amit ne a nemzet nevében terveltek volna ki és követtek volna el. (Kohl kancellár egy ízben azt mondta: az unióra azért van szükség, hogy soha többé ne legyen háború Európában.) E tekintetben nem kivétel Magyarország sem. Amikor az állam vagy az államot elrabló martalócok az egyén szabadságát, vagyonát és életét akarták elvenni, semmire nem hivatkoztak annyiszor, mint a nemzetre. Igazán szédületes hatékonysággal lopni Magyarországon még pár hónappal ezelőtt is úgy lehetett, ha a tettes közben a nemzettel öblögetett.

Ha a gyarmatosítás a szabadság elvétele, úgy saját magunk öngyarmatosításának vethetünk most véget. Visszaszerezhetjük a szabadságot - ami, meglehet, soha nem volt a miénk.

Ha képesek leszünk rá.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.