Bihari Tamás

Előregyártott veszedelem

Miért és hogyan csinált Orbán ellenséget Ukrajnából?

Publicisztika

A magyar kormánypárt az orosz agresszió ellen harcoló Ukrajnát a jövő évi választás egyik fő kampány­eszközének tekinti. Jó szokásához híven, olyan fenyegető szereplőként kívánja megjeleníteni Ukrajnát és a Kijivet támogató európai államokat, amelyektől csakis ez a kormány képes megmenteni bennünket.

Az ukrán hatóságok szeptember 8-án rendszerszintű oroszbarát propaganda terjesztése miatt 15 weboldalt blokkoltak Magyarországról, Romániából, Moldovából és Görögországból. Ezek között nyolc magyar volt – a News Front, a Bal-Rad, a Hírlistázó, a Demokrata, a Vdtablog, az Origo, a Szilaj Csikó és a Pravda Magyarország –, de közülük csupán az Origo szerepel a 100 leglátogatottabb magyar weboldal listáján, a 11. helyen. A többségük ismeretlen, köztük nem egy az oroszok által támogatott weblap. Válaszként Magyarország szeptember 29-én 12 ukrán weboldal elérését korlátozta. Ezek a tsn.ua (5.), az oboz.ua, az anons-zak.com.ua, az ungvar.uz.ua/, a zakarpattya.net.ua/, a pravda.com.ua (2.), a hromadske.ua (54.), a nv.ua (7.), a lb.ua (76.), az insider­info.com.ua, az uaonline.com.ua, illetve az eurointegration.com.ua oldalak. Ezek közül a jelzett öt van a 100 leglátogatottabb ukrán portál között, de hiányuk Magyarországon elsősorban az ukrán menekülteket sújtja.

Ezek a részletek egyértelművé teszik: a magyar kormány lépése ismét nem szimmetrikus válasz volt (miként azt egy ilyen helyzetben a diplomáciai gyakorlat alapján várhatnánk), hanem a magyar–ukrán viszony további rombolása, újabb kis lépéssel. A kormányzati kommunikáció célja ugyanis az, hogy Ukrajnát a „kockázat” biztonságpolitikai kategóriájából a „fenyegetés” kategóriája felé tolja – annak érdekében, hogy ez lehessen a 2026-os választási kampány fő üzenete. Ahogy ezt jelezte az elmúlt napokban Orbán Balázsnak, a miniszterelnök politikai igazgatójának Facebook-bejegyzése, vagy magának a miniszterelnöknek a Zelenszkijt magyarul megszólaltató kamuvideója is; ezek a Tisza Pártot és annak vezetőit egy platformra helyezték Ukrajnával és a háborús fenyegetés kérdésével.

Nincs új a nap alatt: a külső fenyegetés felhasználása politikai és választási kampányeszközként 2015 óta szerves része a Fidesz hatalmi eszköztárának. Erre 2015 és 2021 között a kormánypárt a migránsokat és „Brüsszel” különböző olvasatait használta. S bár ez a két komponens továbbra is stabilan tartja a helyét a nemzet ellenségei között – és szolgál hivatkozási alapként az immár tíz éven át fenntartott, legutóbb 2026 márciusáig meghosszabbított válsághelyzethez –, Ukrajna a 2022. februári orosz agresszió után, a jövő áprilisi magyar parlamenti választásokra figyelemmel vált fokozatosan a legértékesebb politikai kampányeszközzé.

A magyar kisebbség ürügyén

Az orosz–ukrán háború sokkja térségünk társadalmaiban, így a magyarban is érzelmileg új kontextust teremtett, és óriásira növelte a biztonság iránti igényt. A háborúba „belesodródás” narratívája pedig meglepően könnyű győzelmet hozott a Fidesznek – annak ellenére, hogy ez a mese is hamis volt, hiszen soha senki nem akart bennünket „belevonni” ebbe a háborúba. Hadviselő féllé csakis az országunk elleni váratlan támadás esetén válhattunk volna; és még egy NATO-tagállam elleni támadás esetén is magyar kormánydöntés kérdése lenne a részvétel a kollektív védelemben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.