Bihari Tamás

Előregyártott veszedelem

Miért és hogyan csinált Orbán ellenséget Ukrajnából?

Publicisztika

A magyar kormánypárt az orosz agresszió ellen harcoló Ukrajnát a jövő évi választás egyik fő kampány­eszközének tekinti. Jó szokásához híven, olyan fenyegető szereplőként kívánja megjeleníteni Ukrajnát és a Kijivet támogató európai államokat, amelyektől csakis ez a kormány képes megmenteni bennünket.

Az ukrán hatóságok szeptember 8-án rendszerszintű oroszbarát propaganda terjesztése miatt 15 weboldalt blokkoltak Magyarországról, Romániából, Moldovából és Görögországból. Ezek között nyolc magyar volt – a News Front, a Bal-Rad, a Hírlistázó, a Demokrata, a Vdtablog, az Origo, a Szilaj Csikó és a Pravda Magyarország –, de közülük csupán az Origo szerepel a 100 leglátogatottabb magyar weboldal listáján, a 11. helyen. A többségük ismeretlen, köztük nem egy az oroszok által támogatott weblap. Válaszként Magyarország szeptember 29-én 12 ukrán weboldal elérését korlátozta. Ezek a tsn.ua (5.), az oboz.ua, az anons-zak.com.ua, az ungvar.uz.ua/, a zakarpattya.net.ua/, a pravda.com.ua (2.), a hromadske.ua (54.), a nv.ua (7.), a lb.ua (76.), az insider­info.com.ua, az uaonline.com.ua, illetve az eurointegration.com.ua oldalak. Ezek közül a jelzett öt van a 100 leglátogatottabb ukrán portál között, de hiányuk Magyarországon elsősorban az ukrán menekülteket sújtja.

Ezek a részletek egyértelművé teszik: a magyar kormány lépése ismét nem szimmetrikus válasz volt (miként azt egy ilyen helyzetben a diplomáciai gyakorlat alapján várhatnánk), hanem a magyar–ukrán viszony további rombolása, újabb kis lépéssel. A kormányzati kommunikáció célja ugyanis az, hogy Ukrajnát a „kockázat” biztonságpolitikai kategóriájából a „fenyegetés” kategóriája felé tolja – annak érdekében, hogy ez lehessen a 2026-os választási kampány fő üzenete. Ahogy ezt jelezte az elmúlt napokban Orbán Balázsnak, a miniszterelnök politikai igazgatójának Facebook-bejegyzése, vagy magának a miniszterelnöknek a Zelenszkijt magyarul megszólaltató kamuvideója is; ezek a Tisza Pártot és annak vezetőit egy platformra helyezték Ukrajnával és a háborús fenyegetés kérdésével.

Nincs új a nap alatt: a külső fenyegetés felhasználása politikai és választási kampányeszközként 2015 óta szerves része a Fidesz hatalmi eszköztárának. Erre 2015 és 2021 között a kormánypárt a migránsokat és „Brüsszel” különböző olvasatait használta. S bár ez a két komponens továbbra is stabilan tartja a helyét a nemzet ellenségei között – és szolgál hivatkozási alapként az immár tíz éven át fenntartott, legutóbb 2026 márciusáig meghosszabbított válsághelyzethez –, Ukrajna a 2022. februári orosz agresszió után, a jövő áprilisi magyar parlamenti választásokra figyelemmel vált fokozatosan a legértékesebb politikai kampányeszközzé.

A magyar kisebbség ürügyén

Az orosz–ukrán háború sokkja térségünk társadalmaiban, így a magyarban is érzelmileg új kontextust teremtett, és óriásira növelte a biztonság iránti igényt. A háborúba „belesodródás” narratívája pedig meglepően könnyű győzelmet hozott a Fidesznek – annak ellenére, hogy ez a mese is hamis volt, hiszen soha senki nem akart bennünket „belevonni” ebbe a háborúba. Hadviselő féllé csakis az országunk elleni váratlan támadás esetén válhattunk volna; és még egy NATO-tagállam elleni támadás esetén is magyar kormánydöntés kérdése lenne a részvétel a kollektív védelemben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.