Engedjétek a kisdedeket! - A kampánycsend és a pécsi esetek

  • Unger Anna
  • 2009. május 28.

Publicisztika

Valószínűleg már senkit sem lepett meg, hogy a pécsi polgármester-választás után is vélt vagy valós jogsértésekről, csalásokról beszélt mindkét fél. 2002 óta minden választás körül, legyen az parlamenti, önkormányzati vagy népszavazás, rendre a "másik oldal" jogsértéséről lehet hallani - és a magyar választási szabályozás meg is ágyaz annak, hogy jogsértések százai övezzenek minden egyes szavazást. A "szavazószállítás", az "ajtótól ajtóig" kampány, valamint a kampánycsendsértés mind olyan megoldás, ami a hatályos jog szerint tilos, ám e tilalmak létjogosultsága mára szinte teljesen elenyészett - s aligha érthető, hogy miért ragaszkodik e tilalmak fenntartásához még mindig a jogalkotó. Ha ugyanis részletesebben is megvizsgáljuk ezeket a pártok által kampányeszközként alkalmazott, ám tiltott eszközöket, arra is rájöhetünk, hogy a jog, miközben védeni akar minket, ezzel ellenkező eredményt ér el.

Valószínűleg már senkit sem lepett meg, hogy a pécsi polgármester-választás után is vélt vagy valós jogsértésekről, csalásokról beszélt mindkét fél. 2002 óta minden választás körül, legyen az parlamenti, önkormányzati vagy népszavazás, rendre a "másik oldal" jogsértéséről lehet hallani - és a magyar választási szabályozás meg is ágyaz annak, hogy jogsértések százai övezzenek minden egyes szavazást. A "szavazószállítás", az "ajtótól ajtóig" kampány, valamint a kampánycsendsértés mind olyan megoldás, ami a hatályos jog szerint tilos, ám e tilalmak létjogosultsága mára szinte teljesen elenyészett - s aligha érthető, hogy miért ragaszkodik e tilalmak fenntartásához még mindig a jogalkotó. Ha ugyanis részletesebben is megvizsgáljuk ezeket a pártok által kampányeszközként alkalmazott, ám tiltott eszközöket, arra is rájöhetünk, hogy a jog, miközben védeni akar minket, ezzel ellenkező eredményt ér el.

*

A panaszok úgy 75-80 százaléka a kampánycsend megsértéséről szól, miközben maga az intézmény mára nagyjából olyanná lett, mint az autóban az izzókészlet. Senkinek nincs rá igazából szüksége, mégis ott kell legyen a kocsiban. Hiszen van-e értelme kampánycsendről beszélni akkor, amikor minden választást óriásplakátok, szórólapok, kisfilmek tömkelege vezet fel, és azzal sms-ezek és e-mailezek, akivel akarok? Van-e értelme a rádiókra és tévékre vonatkozó kampánycsendnek, amikor ma már nincs olyan csatorna, melynek műsorát ne tudnám online visszanézni vagy hallgatni, a kampánycsend kellős közepén is? Lehet, hogy a "nyugalmi időszakot" a jogalkotó húsz évvel ezelőtt okkal tartotta fontosnak - ám mára, a digitális korba lépve ez az intézmény teljes egészében értelmét vesztette. Az OVB elnöke már 2002-ben is javasolta a kampánycsend eltörlését, azóta sem történt semmi. És e tétlenséget lefordíthatjuk úgy is, hogy a törvényhozó pártok továbbra is óvodásként tekintenek ránk, akiknek szükségük van a csendes pihenőre a délutáni zsúr előtt.

Miközben nyilvánvaló: a választási jogsértések és visszaélések háromnegyede kiküszöbölhető lenne, ha ezt az életszerűtlen szabályozást megszüntetnénk. Ezzel a lépéssel pedig nemcsak a választási bizottságok korlátozott energiáit spórolnánk meg a valóban fontos ügyekre, hanem a választások jogszerűsége is világosabb lenne. Ha ugyanis eltöröljük a kampánycsendet, akkor lényegében csak a valóban jogsértő, komoly csalásnak tekinthető visszaélések maradnának napirenden - azok viszont valóban napirenden maradnának. Amíg azonban egy-egy választást öt-hatszáz panasz követ, és minden tíz hírből nyolc a már tiltott időben ismételt vitaműsorról vagy ismeretlenek által terjesztett szórólapról szól, addig ezzel csak azt érjük el, hogy a maradék két, esetleg valóban súlyos jogsértés is csak egy legyintésre lesz érdemes. Arról nem is beszélve, hogy az esetek túlnyomó részében az "elkövető" személye sem derül ki - így büntetés nincs, csak a jogsértés, oszt' jó napot.

*

Világos, hogy önmagában egy jogsértés eltörlését sem indokolja annak be nem tartása. Azonban a magyar parlamentben már volt erre példa: a közigazgatási államtitkár intézményét, s így a politikai és szakmai igazgatás szétválasztását 2006 nyarán azzal az indoklással törölte az Alkotmányból az MSZP (a Fidesz segítségével), hogy eddig soha nem sikerült betartani a közigazgatási pozíciók politikai semlegességének, érinthetetlenségének elvét: ezért inkább meg kell szüntetni ezt a funkciót. Talán nem kell részleteznem, hogy a közigazgatás és a politika elválasztásának kérdése komolyabb jelentőségű, mint az, hogy péntek éjféltől vasárnap estig csak kicsit macerásabban tudunk politikai tartalmakhoz hozzájutni. Márpedig ha a kormányzás esetében lehet valamely szabályozás "életszerűtlenségével" érvelni, akkor talán nem ördögtől való ez a választások esetében sem.

A "homo politicus" helyett a "kisded állampolgár" felfogást igazolja az ún. "ajtótól ajtóig" kampány tilalma is. Sajátos elgondolás, hogy miközben személyre szóló levelek, telefonhívások és sms-ek tömkelegével, virtuális és valós postaládánk teletömésével lehet zaklatni minden választót a kampány alatt, addig pont a választás napján bármilyen közvetlen kapcsolatot kizár a jogalkotó. Nehezen érthető, hogy ha a választásokig mindenki a részvételre ösztönöz, akkor miért pont a szavazás napján tilos erre biztatni a választót. Hiszen már maga a választás is "személyes zaklatással" indul: a kopogtatócédulák összegyűjtésekor is személyesen keresik fel a pártok a választókat. Aligha lenne bármilyen negatív következménye annak, ha a választás napján aktivisták keresnék fel a szavazókat; kétlem, hogy bárkit is erőszakkal vinnének szavazni, az esetleges rémhírek terjesztése pedig már enélkül is remekül megoldott. Másrészt, ha felnőtt vagyok a szavazólap kitöltésekor, akkor feltehetőleg azt is kezelni tudom, ha valaki becsönget, hogy megkérdezze: voltam-e már szavazni.

Ráadásul a mostani pécsi "szavazószállítás" esete azt is megmutatta, hogy ez a fajta jogsértés bizonyíthatatlan: a feltételezhetően fideszes aktivistánál ugyan találtak olyan szavazólistákat, amelyek a potenciális szavazók nevét, címét és telefonszámát tartalmazták, ám az autóban ülők nem szerepeltek e listán, így nem lehetett megállapítani a jogsértést. S pontosan a szabályozás értelmetlenségét mutatja, hogy miközben a média attól volt hangos, vajon szavazókat szállított-e a párt, a valóban súlyos kérdés, az adatkezelés problematikussága gyakorlatilag nem került napirendre. Pedig az igazi probléma nem az, hogy bekopogtathat-e hozzám a pártaktivista a szavazás délelőttjén, hanem az, hogy vezethet-e rólam - esetleg a tudtom és beleegyezésem nélkül - bármilyen nyilvántartást. Ahelyett, hogy a kampánycsend felett őrködnek, és egymás kopogtatóit leplezik le, inkább ezzel, egy minden tekintetben az állampolgár jogait védő és komoly szankciókkal rendelkező adatvédelmi szabályozás kialakításával kéne foglalkozniuk a pártoknak.

S miközben ez első olvasatra valószínűleg naiv elképzelésnek tűnik, hosszabb távon minden pártnak ez lenne az érdeke. A választási eljárási szabályozásunk sok sebből vérzik: az aránytalan választókerületek miatt sérül a választójog egyenlőségének elve; megfelelő szabályozás híján 2010. január 1-jétől nem szavazhatnak a külföldön élő választópolgárok; komoly reformra szorul az ajánlás rendszere; ordítóan hazug a kampányfinanszírozás egésze. Ilyen körülmények között az értelmetlen, alig tisztelt jogi tilalmakat már csak azért is érdeke lenne minden érintettnek megszüntetni, hogy a választások tisztaságát legalább e szabályok ne kérdőjelezzék meg. Így nemcsak a valódi, érdemi és súlyos jogsértések kaphatnának kiemelt figyelmet, hanem a választók is úgy érezhetnék végre, hogy pártjaik valóban felnőttnek tekintik őket.

A szerző a Progresszív Intézet kutatója.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”