Kárpáti Judit

Érintettek

Kinek nincs köze itt a holokauszthoz?

Publicisztika

Kiégett fűcsomókon lépkedünk a semmi közepén. Elegáns embe­rek bizarr menete a harmincöt fokos hőségben. Diplomaták, különböző szervezetek képviselői, új­ság­írók, szervezők – és cigányok, főként fiatalok, akik sem ezek, sem azok közé nem tartoznak.

 

Körös-körül feketére pörkölődött klinkertéglák halmai, melyekből bizarr kémények meredeznek az ég felé.

A Pharrajimos, a roma holokauszt emléknapja alkalmából itt, ezen a helyen, az egykori krematóriumok romjai mellett folyik a megemlékezés Birkenauban, ahol 80 évvel ezelőtt, 1944. augusztus 2-án, egyetlen nap leforgása alatt ölték meg az itt még életben maradt mintegy 4300 cigányt, gyerekeket, felnőtteket, időseket. (A holokausztnak összesen több száz­ezer roma áldozata volt.)

Európai diplomaták, németek, lengyelek, Közép-Európa orszá­gai­nak képviselői és a varsói izraeli nagykövet is. Testőrök, tudósítók rendjei, ők kapnak helyet az első sorokban.

Hátrébb, a „fontosak” sátra mögött tucatnyi sorban székek a ro­ma holokauszt napjára készített esernyőkkel, a perzselő augusztusi nap ellen védekező cigány fiatalok ücsörögnek. Köztük két lány, szinte leghátul. Megszólítva őket, kiderül, résztvevői az évente megrendezett workshopnak is, amelyen a holokausztról, a cigányellenességről, az emberi jogokról tanulnak. Elmesélik, hogy bejárták Auschwitz-Birkenaut, részt vettek előadásokon, s bár sokat kaptak, maradtak kérdéseik. Mert azt tanították a workshopon, hogy ne használják a szót, cigány, használják inkább a romát.

Értetlenkednek, zavarónak érzik.

Nincsen ez tisztázva; mi a sértő, mi nem. Romát mondjunk, mert az a „politikailag korrekt”, és a cigány maradjon meg arra, ha valaki szidalmazni akar egy másik magyart?

Ha egyszer ők magukat cigánynak nevezik, érzik, gondolják, miért kellene romát mondani?

Mikor lett szitokszó a cigány, és ha az, mi tette azzá?

Vannak erre válaszaink? S ami még fontosabb, kérdésként ez felmerül-e iskolában, egymás közti beszélgetésben, újságcikkekben, társadalmi diskurzusban?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.