Farkas Zsolt: A Pokorni fiú esete

  • 2002. július 11.

Publicisztika

Hol volt, hol nem volt, a sűrű mikrofonerdőn túl, ott ül Pokorni Zoltán a sajtótájékoztatón, és láthatólag megrendülten (hogy visszafogottan-e, arról később), látszólag akkurátusan (mindenesetre tűrhető, a hírértéknek megfelelő ökonómiával) elővezeti a sztorit. Még elektronikus újságíróként is megérzed a jelölők hatalmát, revelatív erejét: tudod, hogy a síráskényszer autentikus. A közönség(es) ünnepélyes lesz. Média ezerrel dolgozik a sztorin. Nyilatkoznak az illetékesek, minden politikus átteker az emberileg frekvenciára, őszintén sajnálja, és mindenképpen biztosít arról, hogy ők a pártban speciel mindig is azért küzdöttek, hogy ilyesmi soha többé ne fordulhasson elő. Nemzetijobb üzenet: erkölcsileg mi ilyenek vagyunk (gecik, látjátok, a Medgyessy bezzeg, ávós köcsög, bazzeg, mondjon le). Ballib reakció: hja, a múlttal számolni kell, sajnálatos, ha valaki ilyen késedelmes (de hát a jövőt is mi kezdtük el korábban, bocs). ´93 óta történelmi kontinuitás: a ballib azt bizonyítja, hogy az ellenfél buta, a nemzetijobb azt, hogy az ellenfél gonosz. (Mulatságos, hogy Horn és Orbán retorikája is erre épült.) Na, és éppen ez a kettő a fő oka annak (a legújabb statisztikák szerint), hogy ilyen dolgok sajnos előfordulhattak, de már a jó úton vagyunk stb. Ebben az esetben persze a nyilvános politikai diskurzus nem az a piac lenne, ahol mindenki lázasan gyűjti befelé az ellenség lelkiismeretét terhelő bizonyítékokat, mert így még a Jó és az Ész világméretű összecsapásáig se jut el a magyar, pedig az is milyen rossz op(pozí)ció, csak addig, hogy a ballibet lebutítja, a nemzetijobbot gonoszszá teszi.
Hol volt, hol nem volt, a sűrű mikrofonerdőn túl, ott ül Pokorni Zoltán a sajtótájékoztatón, és láthatólag megrendülten (hogy visszafogottan-e, arról később), látszólag akkurátusan (mindenesetre tűrhető, a hírértéknek megfelelő ökonómiával) elővezeti a sztorit. Még elektronikus újságíróként is megérzed a jelölők hatalmát, revelatív erejét: tudod, hogy a síráskényszer autentikus. A közönség(es) ünnepélyes lesz. Média ezerrel dolgozik a sztorin. Nyilatkoznak az illetékesek, minden politikus átteker az emberileg frekvenciára, őszintén sajnálja, és mindenképpen biztosít arról, hogy ők a pártban speciel mindig is azért küzdöttek, hogy ilyesmi soha többé ne fordulhasson elő. Nemzetijobb üzenet: erkölcsileg mi ilyenek vagyunk (gecik, látjátok, a Medgyessy bezzeg, ávós köcsög, bazzeg, mondjon le). Ballib reakció: hja, a múlttal számolni kell, sajnálatos, ha valaki ilyen késedelmes (de hát a jövőt is mi kezdtük el korábban, bocs). ´93 óta történelmi kontinuitás: a ballib azt bizonyítja, hogy az ellenfél buta, a nemzetijobb azt, hogy az ellenfél gonosz. (Mulatságos, hogy Horn és Orbán retorikája is erre épült.) Na, és éppen ez a kettő a fő oka annak (a legújabb statisztikák szerint), hogy ilyen dolgok sajnos előfordulhattak, de már a jó úton vagyunk stb. Ebben az esetben persze a nyilvános politikai diskurzus nem az a piac lenne, ahol mindenki lázasan gyűjti befelé az ellenség lelkiismeretét terhelő bizonyítékokat, mert így még a Jó és az Ész világméretű összecsapásáig se jut el a magyar, pedig az is milyen rossz op(pozí)ció, csak addig, hogy a ballibet lebutítja, a nemzetijobbot gonoszszá teszi.

Ismered az alapsztorit, hogy a fiatal, szép, ámde azonban - mit ad Isten - nagyon buta nő lelkendezik az öreg, ronda, ámde azonban stb. G. B. Shaw-nak, hogy milyen jó lenne, ha nekik gyerekük lenne, mert örökölné az ő gyönyörű testét és a mester nagyszerű szellemét. Jellemző, hogy noha mindenki azonnal kitalálja, mit felelt erre a mester - tehát formálisan nem jó sem anekdotának, sem viccnek, ahol a meglepetéselem conditio sine qua non: valami szintváltás, önreflexió, becsapás, szójáték, paradoxon, ilyesmi (vagy legalább tanulság!) -, mégis fenn tudott maradni ez a szerény történetecske. Szerkezetileg teljesen szimmetrikus, használata viszont aszimmetrikus. A G. B. Shaw-produkció hőse a szellemes géniusz, miközben a csajnak eszébe se jut a rossz verzió.

A negatív kampányra a nyári uborkaszezonban is fogékony magyar politikai szcenárió szerkezetileg abban tér el ettől, hogy pragmatikailag szimmetrikus:* itt mindkét fél a rossz verzióval traktál mindenkit. Ilyen körülmények között nem lehet más, mint igazuk. Ez a másik, lényegi különbség. A lovaggá ütött Nobel-díjas és a (szőke?) nő valóban nem tudnak beavatkozni a genetikai folyamatokba, a politika viszont fogalma szerint beavatkozás a szociális folyamatokba. Akár úgy érted a fogalmat, ahogy "a politika", érdekek harcaként, vagyis az egzisztenciális önzés intézményesítéseként; akár mélyebben, gondolkodásmódok, attitűdök, személyiség(jegy)ek, szignifikációs stílusok küzdelmeként, mégpedig a kis és nagy emberek, a kis és nagy közösségek (mindig egymást feltételező) boldogságának világi esélyeiért, vagyis a szabadság birodalmaként. Ez utóbbi esetben persze nem kötelezően abból indulunk ki, hogy minden rossz ősoka a másik, és az nagyon is konkrét, meg tudjuk mutatni, ők azok, szavazzatok ránk, hallgass az eszedre.

Szóval az eset. Az ismert közszereplő, politikus, fiatal, de régóta felelős döntéshozó, akiben még a síkszoci lakótelepi nyugdíjas sem talál kivetnivalót, akit egyszer még az agitprop osztály karizmatikus, ámde igazságos, és nemcsak emberséges, de önjelölt vezére, Verebes István is megdicsér a Heti hetesben, a hidegháború közepén, nos, ez az ismert közszereplő, politikus és a többi egyszercsak eltéved a mikrofonerdőn túli sűrű vakuvillogásban, eldobja profi politikusi perszónáját, a nyakkendős-kifogástalan-korrekt, okos-érti-a-dolgát, érted-dolgozik szerepet, mert meg van rendülve, és bejelenti, hogy - noha erre sem szakmai, sem erkölcsi okok nem kényszerítik - lemond felelős pozícióiról, mert (nyilvánosságra került, ő is innen tudta meg) az apja három per hármas.

Elég bizonyos szavakat kiejtenie, és máris szorul a torok, megremeg a száj.

Például édesapám.

A nyilvános politikai diskurzusban ki sírást emleget, demagóg. És ha tényleg sír, tényleg őszinte részvéted.

Mert bármilyen bonyolult, vagy bármilyen egyszerű legyen is a síráskényszer oka, kivonja magát a nyilvános politikai diskurzusból. Hiszen épp a nyilvános politikai diskurzus munkálkodik ezen fáradhatatlanul, az alkotmánybírótól a kurrens újságírói fordulatokat büszkén felmondó betelefonálóig. A magánszféra védelmétől az elemi állambiztonsági érdekig, tudod, személyi adatok, hálószoba-, üzleti és banktitok és társai. Isten, haza, család. De magánügyekkel sajnos nem foglalkozhatnak, ezt igazán megértheted. Pokorni itt volt csak igazán magányos, a pszichológiai elfojtás és a szociális elnyomás e nyilvános nászán: még az apja is az ellenség ügynöke lett. (És mennyivel izgalmasabb a Reservoir Dogs.)

Tehát Pokorni ül a vakuerdő villogásában, és úgy mond el mondatokat, hogy nyilvánvaló: ezekhez nem tud karaktert rendelni. Van ilyen. A színészek számára is a legveszedelmesebb terep, amikor a magánembert alakítják, saját magukat. Úgy mondja őket, mint egy gép, amely nem érti a mondatokat, az általuk közvetített sorsokat, ezek neki csak karakterek sora, ezekhez nem tud jelentést rendelni. Viszont nem tud megrendülni, és nincs apja. Nem kelti azt a benyomást, mintha beismerő mondatokat tenne.

Mert ahogy nem kételkedhetsz a síráskényszer valódiságában, úgy nem kételkedhetsz az eszmében sem.

Neki eddig az volt a természetes, hogy a mikrofonerdőn túlról érkező szavak mást mondanak és mást jelentenek, és most meglepődik, hogy mégse.

Hogyne számítana, hogy milyen (volt/lesz) az apja valakinek, például.

Különösen, ha az ember nem szabad lény.

Na de az is kitalálható előre, hogy nem is az a sztorilájn, nonszensz is lenne, hogy Pokorni bűnösnek érezné magát apja tetteiért. De hisz ismered. ´ az a korrekt, intelligens, szemüveges, szimpatikus fiatalember, tudod. Hanem azért mond le, mert ez olyan megrendítő esemény volt számára, hogy nem tudna koncentrálni felelősségteljes feladatára, és/mert/ugyanis az rossz politikus, aki beleviszi az érzelmeket meg az indulatokat, ő viszont most nem tud mást, mint gyűlölni. Sapienti sat.

Szigorú logika, felelősségteljes politikus. Lemond, ha annyi balszerencse közt, oly sok viszály után a gyűlölet végül átdöfi magánemberi szívét, és ezért momentán nem képes ellátni semeddig és belátni semmit. Most, hogy kiderült az igazság.

A Népszabadságban jelent meg. (Vö.: 1952-ben államellenes összeesküvés vádjával letartóztatják [kik, kik!], 12 évet kap.) A fiú felhívta az apját, aki azt mondta, összetörve, igen, szóról szóra igaz. (Vö.: Barátait és társait mellőle vitték el kivégezni. 1956-ban a forradalmárok kiszabadítják, aztán decemberben behívják a rendőrségre. [Nem, nem a forradalmárok.]) Aztán vagy egy-másfél órát személyesen beszélgetett vele, és akkor tette premisszává a téves konklúziót. (Vö.: Megzsarolják: vagy még 9 évet ülsz, vagy együttműködsz. ´ az utóbbit választja.) A kör bezárul. (Vö.: Tönkretették az egész életét, és most utoljára még egyszer meggyalázzák.) Az apja nem közszereplő, nem vonatkozik rá a törvény, nem lehetett volna nyilvánosságra hozni az infót, és különben is, hogy kerül az MSZP volt kampányfőnökéhez? (Vö.: Az összekötő tisztjét [meg egy harminc-egynéhány éves nyikhajt] ´89-ben leléptették Franciába, utolsó szavai ezek voltak: Most elmegyek, de visszajövök, és te újra szolgálni fogsz. [A Tv 2-n szoktak ilyen filmek menni! De nem:] Ma boulogne-i antikváriusként vígan éli világát. [Esetleg fellendíthetné a forgalmat az a derék bibliofil közönség, amely az ünnepi könyvhétre is kilátogatott egy félórácskára fújolni-fütyülni.])

Szóval elég az hozzá, mire a Pokorni fiú pikk-pakk összerakta és bámulatosan megcsinálta a szcénát, több fordulattal, noha ugyanazzal a csavarral, én még mindig a legelején tartottam, hogy: mi? Mi az összefüggés? Lemond a profi politikus, felelősségteljes, intelligens, érzékeny ember, mert megismert egy politikai tucatsztorit?

Nem érted, hogy az apja? Pupák!

Ja, hogy az apja, az más, értem!

Aha! Innen tudtad: hiába autentikus a sírás, az eszme ugyanaz.

De várjál, mit is tudott meg? Ami ilyen megrendítő volt? Hogy most derültek ki számára ilyen elemi dolgok, hogy milyen is volt az a régi világ? Hogy ő eddig azt gondolta, hogy a besúgók azok a gonoszak, tehát csakis az ellenség soraiban lapulhatnak, már amikor lapulnak, és nem éppen lábbal tiporják a jókat: minket? Hogy éppen egy 12 éve komoly politikai döntéseket hozó ember tényleg soha nem érte el a morális érdeklődésnek azt a szintjét, hogy ő egy ilyen kilenc-év-vagy-együttműködsz dílt hogy vezényelt volna le abban a tudatban, hogy a rezsimnek soha nem lesz vége, útlevél nincs (kivéve, ha együttműködsz), itt élned, halnod kell, és egy életed, egy halálod? Nemzeti elkötelezettségű, profi politikus, a polgárok gyámola? És ennyire semmit nem tudott eddig? Hát akkor ő hol élt eddig, honnan hozta felelősségteljes döntéseit? Ez volt neki a megvilágosodás, a lelepleződés, az apokalipszis pillanata, az ítélet napja, amikor megtudta, hogy a gyűlölet jogos? Amikor rájött, hogy milyen is ez az ún. történelem? Amit éppen ő gondol el "a politika" emlékezeteként? Hogy "a politika", éppen ahogy ő érti, hogy meg bírja nyomorítani millió ártatlan és jobb sorsra érdemes ember életét? Konkrétan? És ha nem az apjával történik, soha nem jön rá?

Na jó, elfogadom a lemondását, tényleg igaza van. De a forgatókönyvírástól mégis eltanácsolnám egyelőre. Éppen ez volt a legmegoldatlanabb pontja a dramaturgiának: hogy ha az apja számára az erkölcsi tartása miatt megfellebbezhetetlen s a többi mércéje (volt/lesz), akkor tulajdonképpen mi is a probléma? Ráadásul - ezt is lehetett tudni előre - olyan épelméjű ember nem lesz, aki az apját ne áldozatnak tartaná. Eltitkolta, igen! Az áldozat az ő bűnüket szégyellte: van-e ennél szebb, nemesebb egy keresztény számára? És a Pokorni fiú az volt mindvégig, politikusként is, magánemberként is, nem?

Mi tehát a botrány, mi derült itt ki ilyen tragikus hirtelenséggel?

Szedjük össze.

Kiderült az igazság.

Hogy az apja és ő áldozatok.

És mi ebben a megrendítő, ha ezt eddig is tudta?

Hát ez.

Hogy eddig is tudta?

Aha. Tudod, ezt hívják tudattalannak, amiről néhány tudós azt állítja, azonos a túlságosan is nyilvánvalóval. Mindig az igazat mondja. Senkinek nem kívánja, hogy negyvenéves korára tudja meg azt, amit ő. Nem a teljes igazságot, mert azt lehetetlen.

És tényleg megrendítő látni, hogy az elfojtott magánemberi indulatok és az elnyomó politikai gyakorlatok tényleg ennyire egybefonódnak, hogy a premisszák és a következtetések cirkulusa menynyire ismerős. És hogy mennyire egy-ügyű rendszer ez, mennyire nem érinti az élet, a kultúra és a természet megannyi öröme: pontosan amennyire absztrakt számára a családján kívüli emberek szenvedése. Mert a Pokorni fiú megrendülésének kétségbevonhatatlansága nagyszerűen illeszkedik a negatív kampányba, sőt tulajdonképpen elmélyíti azt.

És ettől lesz a visszafogottság alól kikandikáló melodráma olyan szemérmetlen és végtelenül szomorú, mint a koldus levágott csonkja a mínusz tízben, hogy ez a politika egy szenvedéstörténetben nyeri el valódi értelmét, ahol az (egyéni és kollektív) önzés a rossz lelkiismerettől próbál megszabadulni, és hasztalan, mert a kettő egymást feltételezi.

*Retorikailag: elforgatja a kiasztikus szerkezet négy elemét: az egzisztenciális viszonyban csúnya-okos (Shaw)/szép-buta(SzőkeNő) ellentét az értékviszonyban okos-szép(Jó)/csúnya-buta(Rossz) ellentéteként jelenik meg. - Annak a makacs tematizálásnak a folytán (én-uralta neurotiko-paranoid szignifikáció: a másikra elsősorban mint a rossz projekciós tárgyára - bűnbak, üldöző, gonosz, ügynök - van szüksége), amelyet negatív kampánynak nevez a magyar köznyelv, a politikai kommunikáció erősen hiszteroid hírértékfogalmának segítségével egy fixált prozopopoiétikus kiazmust hoz létre, ahol az önreflexió mint az én és a másik fantazmatikus egy oldalra kerülésének lehetősége kizárt. Az ÉnMi és a Másik´k mindig az ellenkező oldalra kerülnek (ettől fixált a prozopopoiétikus kiazmus), és ehhez képest minden tulajdonság-attribúció, kategoriális értékpár-hozzárendelés másodlagos. Ezt az identitást mindig az idegenné tett határozza meg. (Ha ölni bűn, akkor is megbosszulom stb. Végső indok: ő kezdte. Ettől elégikus a ressenter: tudja, hogy nem tudja legyőzni a hatástól való szorongást.) Majd segít az eufémia: így lesz a bűnből jogos büntetés. Tömeggyilkosságból igazságos háború. A megvesztegetésből lobbitevékenységért kifizetett jogos jövedelem. Kifizeti ő az adót nekik, ha megengedik neki. De a jogi tanácsadó egy relatíve csekély százalékért vállalja, hogy az általa kidolgozott törvénytervezet egy kiskapujánál kerub lehessen, vagy legalábbis az ő őrző-védő cégére szabják a közbeszerzési pályázatot.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.