Maldív magyaráz

  • 2002. július 11.

Publicisztika

Próbáljunk a sport nyelvén szólni, hátha abból ért a polgár.

n

A politikával sűrűn átszőtt honi sportmitológia alapvető toposza - rögtön a nekünk sosincs mákunk után - az orvul, aljasul elcsalt meccs. A döntő (elődöntő, negyeddöntő), mint tudjuk, rendre nekünk áll: nálunk csupa klasszis, ha pályára lépnek, felsír örömében a gyöptégla. A túloldalon ellenszenves, gyanús hátterű bunkók, akik csak faultolni meg fikázni bírnak. A végkövetkeztetés esetről esetre azonos: mivel a meccs előtt mindenki nekünk adta a meccset (mi magunk legalábbis biztosan), ráadásul sok pénzünk úszna, ha buknánk, úgyhogy nyerni kell, ez isteni törvény; és aki azt megsérti, az csal. És persze teszik is: nem adják meg Puskás gólját, elcsalják Tichyét, kiállítják a Törőcsiket, holott nem is ő kezdte, lefújják (nem fújják le) a lest stb. E legendárium nem csak a magyar futball sajátja, más sportágakból (vízilabda, pingpong, sakk, diplomácia, hadtörténet) hasonló esetek százait lehet felhozni. A levont tanulság is hasonlatos: mi vagyunk az erkölcsi győztesek, noha szoptunk, velünk az ország, a magyarok istene, akkor meg ki ellenünk. Mert az meg sem fordul senki fejében, hogy ostobák voltunk, rossz napot fogtunk ki, vagy egyszerűen csak nem volt szerencsénk.

Az adott metafizikai dimenzión belül, azaz a mieink által tulajdonképpen megnyert, ám a jegyzőkönyv szerint elveszített meccsek esetében egy dolog még nem fordult elő: eleddig még senkinek sem jutott eszébe újraszámláltatni a lőtt gólokat. Pláne az elfogulatlan B-közép panaszára hivatkozva (ők valahogy több lőtt gólra emlékeznek). Pedig adott esetben könnyű volt a dugókat fejben tartani: két forduló után rúgott gól nélkül esett ki a csapat, amit, tudjuk, baromi nehéz otthon megmagyarázni, pláne, ha közben akkora az arcunk (azóta is), hogy nem fér be az öltözőbe.

O. V. bukott szöv. kap.-nak és szakmai stábjának éppen ezért nem kellene oly nagy reményeket fűzni a drukkerek fanatizmusához: az ordítás széllel szemben nem fújja be a labdát a hálóba.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.