Futballvaják

  • 1997. október 16.

Publicisztika

A hétvége kis sport-színese viszonylag kevés adón volt látható (portugál, szaúdi), mindenkit az olasz-angol derbi érdekelt. Pedig láthattuk a perui szurkolókat vajákolás közben: a válogatott képére a varázsló valami kukoricapehely-szerű cereáliát szór, miközben a ministránsok barbár táncokat lejtenek és wooodoo-babákat - vélhetően a selejtezőbeli ellenfelek - kínoznak.

A hétvége kis sport-színese viszonylag kevés adón volt látható (portugál, szaúdi), mindenkit az olasz-angol derbi érdekelt. Pedig láthattuk a perui szurkolókat vajákolás közben: a válogatott képére a varázsló valami kukoricapehely-szerű cereáliát szór, miközben a ministránsok barbár táncokat lejtenek és wooodoo-babákat - vélhetően a selejtezőbeli ellenfelek - kínoznak.

Lehet, hogy a perui bemutatót azért nem vettük át, mert a mi futballhoz fűződő viszonyunk jóval misztikusabb. Dr. Mezey Györgytől az amerikai vb táján megkérdezték, miért olyan szar a magyar futball. Mert kevés a pénz, hát ennyiért mit akarunk? Bezzeg a... Jó, jó, de Romániában, Bulgáriában még kevesebb. Ja, izé..., hát ott meg olyan kevés a pénz, hogy jobban motiválva vannak a játékosok, mondta az egyik legsikeresebb magyar futballszakember.

A magyar kuruzslás odáig fejlődött, hogy Mészöly Kálmán sikeresen csempészte a média tudatalattijába: válogatottunk tulajdonképpen jó, csak Knézy Jenő sugallja az ellenkezőjét. A Kálmán-Jenő-konfliktus persze csak a felületes nézők számára kulminált a Friderikusz-féle békítősóban. Nem: a csúcs az Izrael elleni siófoki barátságos derbi volt.

Vaják 1: hatástalanítandó a Knézy-átkot és fertőtlenítendő a néző agyát, egy félidőt Szepesi közvetít, lelkesen, hátha a homlokunkra csapunk, hogy tényleg, csak ez volt a baj.

Vaják 2: barátságos a meccs, nehogy sokkoljon a tét, és véletlenül se mondhasson csődöt a fekete mágia.

3-1-re szívtunk. És amikor már feledésbe merült volna a barbár magyar futballfolklór, a múlt héten jön Laczkó Mihály MLSZ-elnök, és arra kér nézőt-újságírót, hangoljuk már a csapatot győzelemre, pedig mi nem is kapunk ezért havi négyszázezret, mint Csank János. De bejött. Az már csak húsz év múlva derül ki, ki volt a boszorkánymester, aki megszerezte Litmanen levágott körmét, Mahlio és Moilanen viaszfiguráival pedig csocsón begyakorolta az öngólt.

Az előselejtező csak rutinmunka lesz: van egy kis ürülékünk Del Pierótól.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.