Tamás Gábor

Gyere tömegnek!

A Magosz demonstrációiról

  • Tamás Gábor
  • 2006. október 12.

Publicisztika

"Üzletté, méghozzá zsíros üzletté válhat az EU-támogatások megszerzése egy vállalkozói kör számára, ha a potenciális igénylők szakmai felkészültsége hiányos."

Ez a mondat abban a demonstrációs felhívásban szerepel, amely - nyilván véletlenül - éppen Orbán Viktor péntekre időzített megmozdulásával egy időre szervezte a gazdákat az utakra, illetve néhányukat a Kossuth térre. Az ember ilyenkor valóban nem tudja, sírjon-e, vagy nevessen. Ha van a pillanatnyilag működőképes magyar gazdaságnak olyan szelete, amelynek igazából nincs oka panaszkodni (illetve persze hogy van, de erről majd később), akkor az éppen az agrárszektor. Ugyanakkor mégiscsak a vidék hangját halljuk, azt a közegét, amely hangsúlyos véleményt mondott a regnáló hatalomról. A vidék úgy gondolja (elnézést: szavazataival azt sugalmazza), hogy Gyurcsányék tényleg elkúrták.

Hazudtunk? Hát persze. A magyar parasztot - legalább kétmillió választóról beszélünk - tizenöt éve, folyamatosan becsapják. Ám az is igaz, hogy hagyja magát. Nem tájékozódik, nincs önálló stratégiája, nem vált, csak vár, s néha a nagypolitika szűkre vont szemöldöke felé vet egy pillantást. Azt sem szabad viszont elhallgatni, hogy Torgyán Józsefnek, a botcsinálta agrárminiszternek egy dologban feltétlenül igaza volt. Abban, hogy a társadalmi-gazdasági átalakulás terheit elsősorban a magyar vidék viselte. Ezermilliárd forintos tételről van szó - ennyibe került, hogy a paraszt évről évre úgy tankolt egyre több pénzért, hogy a búzájáért nem kapott többet. Hogy a tej ma sem drágább literenként kétszáz forintnál. Ez lehet akár durva demagógia is, csak egy baj van vele: igaz.

*

A mindent regulákba kényszerítő uniós adminisztráció kevéssel több mint kétszázezer regisztrált hazai termelőt tart nyilván. Ez tekinthető a hivatalos agrárvállalkozói rétegnek, amelynek tényleges társadalmi tömegét bizonyos szorzószámok (például a vállalkozásokban foglalkoztatott létszámok, családtagok, kisegítők stb.) figyelembevételével nagyjából másfél-két milliósra szokás becsülni. Ez a közeg igencsak hallgatag, választási szokásairól viszonylag keveset tudunk. Annyi azért sejthető, hogy többségük inkább a jobboldal felé húz.

Ezt a népességet az elmúlt hatvan évben legalább négyszer próbálta "megvenni" az aktuális hatalom. A háború után a földosztás kézzelfogható lehetőségével, az 50-es éveket követően a szövetkezeti fejlesztésekkel, 1970 után a háztájizós, "magadnak építed" lehetőségekkel, a rendszerváltozáskor pedig a tulajdonreform rózsaszín lázálmával. Új rendet aztán a tényleges piaci viszonyok vágtak a hazai agrártermelők között a maguk satuszerű törvényeivel. Mára mindezen fordulatok különleges eredőjeként olyan gazdaréteg uralja a hazai termőterületet - az összes magyar természetes erőforrás kétharmadát -, amely részben ugyan ragaszkodik saját hagyományaihoz, ám a dolgos hétköznapokon gyakorló üzletemberként, "yuppie-ként" viselkedik. Modern ember, még ha földdel bánik is. A kétszázezer bejegyzett magyar gazdának bizonyosan van mobiltelefonja, melyre félóránként érkezik a gabonatőzsde aktuális percentje; laptopja, kétharmaduknak internetes elérhetősége, felük már kért saját GPS-alapú terület-nyilvántartási hozzáférési kódot. Õk azt is meg tudják nézni, hogyan is fest területük a világűrből. A régi fogalmaink a magyar gazdáról mára elavultak - a "maradi paraszt" ebben a megközelítésben értelmezhetetlen. Komoly, forinttal, euróval, dollárral tervező vállalkozások működnek e szférában, tulajdonosaik APEH-állásfoglalásokat tanulmányozó könyvelőket fizetnek, profi cégeket bíznak meg uniós és egyéb pályázatok formába öntésével. És, vélnénk, nehezebben ülnek fel a választási demagógiának. Amiért tiltakozniuk kellene, az jogszabályokba, rendeletekbe belefoglalhatatlan: a helyzet az, ami őket öli. A tények kérlelhetetlen világa.

*

Az "agrárnépesség" terminus persze tágabb karéjozást takar, mint ez a kétszázezer termelőegység. Abban benne vannak a nyilvántartásba be nem jelentkezett, a gazdálkodást csak kiegészítő tevékenységként folytató falusi, kisvárosi polgártársaink is. Azok a nyugdíjasok, akik kosár tojással, köteg zöldséggel, házi savanyúval állnak a kispiaci standokon, kiegészítendő szerény havi járandóságukat. Számukra nincs támogatás, legfeljebb az az adórendszerbe épített szemhunyorító félrenézés, amely erről a bevételről gyakorlatilag nem vesz tudomást.

De ma Magyarországon a "kisemmizett paraszt" mint a kistelepülésen élők gyűjtőfogalma értelmezhetetlen. Súlyosan vét az, aki a mai magyar falut kizárólag szántó-vető, kérges kezű parasztemberek otthonaként láttatja, és erre építi fel politikai programját is. Még egy kis faluban is sajátos ellentét él az agrártermelők és a más jövedelemből élők között. Hogy mást ne említsünk, a most kiutalt földalapú milliók kapcsán az egyik multinak apró csavarokat gyártó forgácsoló vállalkozó joggal kérdezheti: a szomszédom ugyanazt csinálja, mint én, csak földje van, ő miért kap támogatást, én miért nem? Magyarázat az agrárgazdálkodás sajátosságairól, az uniós szabályozás filozófiájáról persze akad bőven, de ez a lényegen nem változtat. A magyar falu az elmúlt másfél évtizedben gyökeresen átalakult, ahogy szociológusok mondják: többszörösen átrétegződött. A kormánypárt és az ellenzék bizonyosan óriási hibát követ el, ha csak úgy általában vidékről vagy faluról beszél. Persze a mi hazánkban lózungokkal még mindig lehet választást nyerni, de a háttérben ott a valódi kérdés: hogyan tovább?

A magyar falu, a vidék valódi "politikai érdekképviseletéről" beszélni jelen körülményeink között értelmetlenség. A kistelepülések éppúgy megosztottak, mint bármilyen más közösség hazánkban - van benne ilyen érdek is meg olyan érdek is. A patikus nem akar másnak átengedni bizonyos forgalmi tételeket, a paraszt pedig a saját regisztrációs bejegyzését szereti a legjobban, mert neki az alapján jár, ami jár. A "falu sajátos szempontjai" millió, akár egymással is ellentétes érdeket takarnak. Külső szemlélőnek könnyen tűnhet úgy, hogy ezek piti ügyek. Pedig nem azok: helyben mind komoly napi ellentéteket szülő feszültség. Akinek földje van, de bérbe adja, annak a magas bérleti díj a jó, aki meg bérbe veszi, annak az olcsó terület. Ahogy a forgalomcsökkenés miatt morgolódó helyi boltos utálja a bevásárlóközpontot, úgy szór átkot a nagyobb gazdaságokra a kistermelő. Miközben a képlet egyszerű: az egyszeri falusi fogyasztó olcsón akar vásárolni, hát a multihoz megy.

*

Ma nagyjából hat olyan politikai csoportosulás létezik, amely programjában a vidék érdekeinek védelmét jelöli meg fő céljaként. Mindegyik súlytalan. A hatalmi harcban csak jelszavakkal találkoznak majd a magyar falu lakói, igazán kivitelezhető, a gyakorlatban is használható programmal aligha. Ígérgetés lesz itt már megint, ahelyett, hogy végre érdemi érvek hangzanának el például a kistérségi programok mibenlétéről, netán az agrárgazdálkodás elkerülhetetlen átalakításáról. Ezek olyan ködös szakmálkodások, ki figyel oda rájuk, ha az egyik oldalról azt írhatjuk a zászlóra, hogy a kommunisták eladják a földeteket, a másikon meg azt, hogy mi tényleg adtunk pénzt, nem is keveset.

Az a szervezet, amelyik most tüntetni megy, maga mondja ki, hogy a tagjai nem tájékozottak. Bocsánat, kedves gazdakörök, de a cikk elején idézett mondat után inkább némi önvizsgálatnak kellene következnie: ez ugyanis a vereség beismerése. Mert mi dolga volna egy gazdaszervezetnek, ha nem - legalábbis alapvetően - a tájékoztatás? A kisebb gazdálkodók megsegítése? És nem ez az egyetlen jel, ami a szervezet identitásválságára utal. Az eddig részleteiben nem idézett petíciójuk szerint ugyanis "vissza kell vonni a Gyurcsány-csomagot". Mármost a Gyurcsány-kormány programjának egyik hangsúlyos eleme épp a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv II., amelynek sikeréhez éppen a konvergenciaprogram megvalósulása a kulcs. Az integráció az uniós gazdasághoz. Ha a gazdakörök ez ellen tiltakoznak, csak két eset lehetséges: vagy nem tudják, miről beszélnek, vagy politikai megrendelésre dolgoznak. Hiszen ha nincs konvergencia, nincs támogatás sem. S ezzel az (ön)ámításnak még nincs vége. A mezőgazdaság ma, az uniós szabályok és tényleges folyósítások ismeretében nem az úgynevezett normális keretek között működik. Pontosan tudható, hogy igenis, bizonyos gazdasági kényszerek okán lesz nálunk génkezelt kukorica; hogy bejön a külföldi földvásárló tőke; hogy nem fogjuk megvédeni igazából a borunkat sem. Piacon vagyunk, és kész. Ahol mérnek és megmérnek.

A tíz vagy húsz traktor ebben az összefüggésben - és őszintén sajnálom: ez az egyetlen releváns összefüggés - röhejes és fölösleges. Mintha nem is lenne. Mintha a százszor kifosztott paraszt is csak úgy, politikai megrendelésre létezne. Mint afféle hívószó. Gyere, hülye, kellesz, tömegnek.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.