Király Barbara

Ha szeret a főnök

Mi lesz a köztisztviselőkkel?

  • Király Barbara
  • 2010. június 10.

Publicisztika

A köztisztviselők jogállásának szabályozása tényleg megérett a reformra. Nem tartható fenn az a rendszer, aminek esetleges az utánpótlása, ami nem jelöl ki világos, konkrét és számon kérhető célokat a szervezeteknek és az ott dolgozóknak, ami nem rendel ehhez a teljesítményt ösztönző, a jó embereket megtartani képes javadalmazást, ami nem tud megszabadulni az alkalmatlan vagy a motiválatlanságukból kimozdíthatatlan közszolgáktól. Egyáltalán, ami a biológiai létezést és nem a munkát díjazza.

Az előző kormány néhány ponton próbálta orvosolni ezeket a diszfunkciókat. A Szetey Gábor nevéhez fűződő reformkezdemény a civilizált világ országaihoz hasonlóan - versenyvizsga néven - egységes felvételi vizsgát vezetett be, a pályáztatás kötelezővé tételével átláthatóvá tette a közigazgatásba való bekerülés rendszerét, a teljesítményértékelésen alapuló jutalmazással pedig megpróbálta a kiugróan jól teljesítő köztisztviselőket érdemi többletjövedelemhez juttatni. A javadalmazás egész rendszerének átalakításához azonban nem volt ereje, elszánása vagy akarata a Gyurcsány-kabinetnek.

Pedig gondoljunk bele, rendben van-e az, hogy egy ötvenéves titkárnő, ha levelezőn elvégzi a művelődésszervezés szakot egy vidéki főiskolán, akkor is 330 ezer forintot keres a minisztériumban, ha a nyolcórás munkaidejében csak a telefonokat veszi fel? Miközben a két felsőfokú nyelvvizsgával rendelkező, két éve a közigazgatásban dolgozó, egyébként létfontosságú uniós ügyekben Brüsszelben a magyar álláspontot képviselő közgazdász bruttó 260 ezer forintot vihet csak haza? Vagy vegyük a jubileumi jutalom ügyét. A példánkban szereplő ötvenéves titkárnő - a teljesítményétől függetlenül - egymillió forintot kap csak azért, mert harminc éve a közigazgatásban dolgozik. A munkába állásának harmincötödik évfordulóján pedig további egymillió-kétszázezer forintot.

A hatékony nemzeti érdekérvényesítéshez, a magas színvonalú kodifikációs munkához, az állami vállalatok feletti kontroll megfelelő érvényesítéséhez olyan, jól képzett és jól megfizetett köztisztviselőkre van szükség, akik motiváltak morális és anyagi értelemben egyaránt, akikkel szemben világos elvárásokat támasztanak, és akiknek nem kell attól rettegniük, hogy ha a jogsértő politikai ukázt nem hajtják végre, két hónap múlva nem tudják fizetni a lakáshitelüket.

*

Az új Országgyűlés láthatóan beteges vonzódást érez a köztisztviselők iránt: az elmúlt röpke három hétben egyetlen törvényt sem érintett annyiszor módosítás, mint a köztisztviselők jogállásáról szóló jogszabályt. Azt is gondolhatnánk, az elsöprő választási győzelmet arató pártszövetség szembe kívánt nézni elődei kudarcaival, és megpróbálja megteremteni a 21. század hatékony magyar közigazgatását.

Hát nem.

Kezdődött azzal, hogy a kormányzati szerkezet átalakításának örve alatt megszüntette a parlament a versenyvizsga kötelező jellegét, a közigazgatási állások kötelező pályáztatásának rendszerét, a közigazgatási vezetők kiválasztásának a modern HR-ben alapnak számító, centralizált eljárását. Folytatódott ez azzal, hogy a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) közigazgatási államtitkára vétójogot kapott az összes minisztériumi vezető kinevezésében. Mindezt tetézte a kormánytisztviselők jogállásáról szóló törvényjavaslat, ami indokolás nélkül, csökkentett felmentési idővel kirúghatóvá teszi a kormány irányítása alatt álló 65 ezer köztisztviselő bármelyikét, elveszi a szakmai tanácsadói és főtanácsadói címeket, megszünteti a jutalmazás teljesítményértékeléshez kötését, illetve lazítja a köztisztviselők párhuzamos pénzkereseti lehetőségének tilalmát. Arról a parlamenti vita hatására már letett a kormánytöbbség, hogy a gyesen levő vagy a beteg hozzátartozójukat táppénzen ápoló közszolgákat is ki lehessen bármikor, indokolás nélkül tenni az utcára.

Milyen köztisztviselői életpálya rajzolódik ki mindebből? Ha be akarsz kerülni a közigazgatásba, legyél jóban az aktuális hatalommal. Mindegy, hogy van-e affinitásod vagy tárgyi tudásod a köztisztviselőséghez, ezt sem vizsgán, sem pályázaton a kutya meg nem kérdezi tőled. Nem kell összemérned a képességeidet másokkal, akik ugyanabban a munkakörben akarnak dolgozni. Ha vezető akarsz lenni, semmilyen vezetői készségre nincs szükséged - ellenben arra igen, hogy Gál András Levente, a KIM közigazgatási államtitkára (előző életében a fideszes önkormányzatok házi ügyvédje és offshore-lovag) alkalmasnak és megbízhatónak tartson. A fizetésedet nem emeljük meg, harminc év múlva tapasztalt jogászként ugyanannyit fogsz keresni, mint a harmincéves gyakorlattal rendelkező titkárnő. Akkor is, ha napi tizenkét órában kiemelkedően jól dolgoztál, és akkor is, ha nyolc órában épp csak életjeleket mutattál. Ha szeret a főnököd, teljesítmény nélkül is jókora jutalmat kaphatsz év végén. Esetleg beülhetsz egy olyan állami gazdasági társaság igazgatóságába egy kis fizetéskiegészítésért, amelyet egyébként felügyelned kellene. Vagy elmehetsz sok pénzért előadásokat tartani azokról a törvényekről, amiket előkészítesz. Azokhoz a vállalkozásokhoz, amelyeknél aztán ellenőrzöd majd, nyilván elfogulatlanul, a törvény betartását. Egy dologra vigyázz: minden politikai utasítást hajts végre, különben pedig ne csinálj semmit, hiszen akkor hibázni sem tudsz. Mert ha a főnök egyszer csak megharagszik rád, még ürügyet sem kell találnia arra, hogy kéthavi fizetéseddel az utcán találd magadat.

*

Egy dolgot felejtenek el a kormányzó pártok. Hogy a kormányzás a mindennapokban nem a sajtótájékoztatókról, a szimbolikus törvényekről és az élet nagy kérdéseiről szól elsősorban. Hanem iszonyatos mennyiségű apparátusi munkáról, a jogharmonizációs rendeletek százainak előkészítéséről, az alkotmányossági követelmények érvényesítéséről, a gazdasági hatások becsléséről, miegyébről. Amihez a fidelitasos múlt a legkevésbé sem segít hozzá. Erre van az apparátus, erre vannak a köztisztviselők. Akik ha rosszul dolgoznak, mindegy, hogy a motiváció vagy a képességek hiánya, netán a félelem miatt, az előbb-utóbb a parlamenti többség kormányzóképességét ingatja meg.

 

A szerző joghallgató.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.