Döntsön a nép! - Népszavazás és alkotmány

  • Unger Anna
  • 2010. június 10.

Publicisztika

A kétharmados többség az alkotmány részletes módosításainak lehetőségét éppúgy magában rejti, mint egy vadonatúj alkotmány elfogadását. S hogy ne legyenek kétségeink, a nemzeti konzultáció gazdasági fordulóján Orbán Viktor alkotmányozó nemzetgyűlésről és egy új alkotmány 2012-es bevezetéséről beszélt.

A kétharmados többség az alkotmány részletes módosításainak lehetőségét éppúgy magában rejti, mint egy vadonatúj alkotmány elfogadását. S hogy ne legyenek kétségeink, a nemzeti konzultáció gazdasági fordulóján Orbán Viktor alkotmányozó nemzetgyűlésről és egy új alkotmány 2012-es bevezetéséről beszélt.

Ami kétségtelenül pontos helyzetleírás lesz, ha az Országgyűlés alkotmányozni kezd - ám egy parlament épp azért nem lehetne alkotmányozó nemzetgyűlés a szó politikai és alkotmányjogi értelmében, mert nem erre a célra jött létre. Az alkotmányozó nemzetgyűlés (konvent) sajátossága, hogy egyetlen feladatra, az új alkotmány előkészítésére választják meg a tagjait. A megválasztása előtti kampányban a választók előtt is világossá válhat, mire adnak felhatalmazást, és mire nem. Mivel Magyarország polgárai 2010-ben elestek ettől a lehetőségtől, akármilyen alkotmányt készít is el a - közjogi értelemben helytelenül - alkotmányozó nemzetgyűlésnek becézett Országgyűlés, az új alkotmány a neki kijáró társadalmi legitimációt csak akkor nyerheti el, ha népszavazás útján mi magunk dönthetünk róla.

*

Az alkotmányozó népszavazás sokak számára riasztó jogintézmény. Ellenzői szerint olyan "populista" eszköz, amely siker esetén nagy felhatalmazást biztosít az alkotmányozó parlamenti többségnek, ám nem biztos (ha ugyan nem kizárt), hogy a társadalom kellő belátás és szakértelem birtokában tudna az új alaptörvényről dönteni. Az elszántabb kritikusok ilyenkor Olekszandr Lukasenko vagy Szaddám Huszein alkotmányozó és egyéb népszavazásaira, e rettenetes példákra hivatkoznak. Csakhogy nincs perdöntő bizonyíték arra, hogy az "egyszerű választó" tudatlanabb lenne képviselőjénél - míg ennek ellenkezőjét például a Maastrichti Szerződésről szóló 1992-es és 1993-as dán népszavazások egyértelműen bizonyították. Az sem igaz, hogy a népszavazáson a választók csakis számukra azonnali haszonnal járó döntéseket hoznak - a stockholmiak is népszavazással vezették be a dugódíjat. Ami pedig a fehérorosz, iraki, oroszországi népszavazásokat illeti: aligha fogadná el bárki is, hogy e demokráciának nem nevezethető rendszereket bármilyen más tekintetben a magyar politikával vessük össze, így a népszavazási gyakorlatuk sem lehet releváns összehasonlítás tárgya. Mindenesetre biztató, hogy a népszavazást ellenzők álláspontja is képes változni: Gyurcsány Ferenc szerint például azért kell népszavazást tartani az új alkotmányról, mert erről szó sem volt a Fidesz választási programjában, tehát a kormánypártnak nincs az alkotmányozásra felhatalmazása. És ebben igaza is van - felvetése mégis pikáns, hisz a Fidesz is pont a felhatalmazás hiányáról harsogott, amikor a tandíj, a vizitdíj és a kórházi napidíj tárgyában népszavazást kezdeményezett.

*

Meggyőződésem, hogy amikor részleges vagy teljes alkotmányozásról beszélünk, nem azt kell igazolni, hogy miért fontos ezen új alapvető törvény(eke)t népszavazással megerősíteni, hanem azoknak kéne magyarázatot adniuk álláspontjukra, akik szerint a választóktól meg kell tagadni ezt a lehetőséget. Az alkotmányozás ugyanis több mint jogtechnikai és alkotmányjogi kérdés: a népszuverenitás eszméje és deklarált elve megköveteli, hogy a politikai közösség alapvető jogszabályáról, együttélési rendjéről a közösség minden tagja dönthessen. Ennek semmi köze ahhoz, hogy egy ország képviseleti demokrácia-e, ahol a parlamenti szuverenitást semmi sem korlátozza. Ha körbenézünk a világ demokratikus országaiban, kevesebb példát találunk a népszavazás nélküli alkotmányozásra, mint az ellenkezőjére.

Az egyik sajátos kivétel az Amerikai Egyesült Államok, melynek alkotmánya ugyan a híres "We the People" kitétellel kezdődik, de az alapító atyák végül eltekintettek a népszavazásos megerősítéstől (erre csak néhány államban került sor). Ám ez a kivétel a szabályt erősíti: az 50 tagállamból ugyanis 49-ben nem lehet népszavazás nélkül alkotmányt módosítani. A népszuverenitás alkotmányozó hatalma erős tradíciója az amerikai politikának - ezt jól látjuk akkor, amikor az amerikaiak más országok alkotmányozásába folynak bele. Nem csak a 2005-ös iraki alkotmányozó népszavazásra gondolhatunk: a II. világháború végén az amerikaiak által megszállt német landokban is érvényesült ez a tradíció. Bréma, Hessen, Baden-Württemberg és Bajorország polgárai 1946-47-ben népszavazással erősítették meg új alkotmányukat (s e tartományokban a közvetlen demokrácia a politikai rendszer intézményes eleme maradt később is). Az 1787-89-es amerikai alkotmányozás során a teljes körű népszavazási ratifikáció ugyan elmaradt, ám ezt az apró szégyenfoltot tökéletesen menti, hogy a világ legrégebbi alkotmányát kifejezetten egy e célra megválasztott testület, az alkotmányozó nemzetgyűlés (konvenció) készítette elő. Érdekes példa az Egyesült Királyság is, ahol a parlamenti szuverenitást semmi nem korlátozza. A briteknek nincs írott alkotmányuk, nem ismerik tehát az alkotmányossági felülvizsgálat intézményét, miként a minősített parlamenti többségét sem. Ám az alkotmányossági kérdések referendummal történő megerősítése ott sem csak tudományos viták tárgya. Az alkotmányozó népszuverenitás gondolata már a polgári forradalom idején megjelent - igaz, az első országos népszavazásra 1975-ig várni kellett. Ám azóta rendre felmerül, hogy a politikai és közjogi rendszert érintő alapvető változtatások nem történhetnek meg közvetlen állampolgári jóváhagyás nélkül. S itt ne csak az euró bevezetésének évtizedes kérdésére gondoljunk: már az 1997-es devolúciós - azaz Skóciának és Wales-nek nagyobb önállóságot adó - folyamatot is regionális népszavazások kísérték. A választási rendszer reformja sem képzelhető el népszavazás nélkül (erre az új kormányfő, David Cameron ígéretet is tett liberális koalíciós partnerének). Nagy-Britanniában az európai alapszerződések módosításai is rendre vitát kavarnak a népszavazásról - igaz, ezt az integráció miatti belpolitikai ellentétek és a belőlük nyerhető rövid és középtávú belpolitikai haszonszerzés reménye is élteti.

A kontinentális Európa egyes országaiban az alkotmány alkalmi módosítása is népszavazási jóváhagyást igényel - mint Írországban és Dániában. Máshol csak a teljes revízióhoz, vagyis egy új alkotmány elfogadásához kötelező a referendum (Ausztria, Spanyolország). Olaszországban a lakosság vagy a parlamenti képviselők egy része kezdeményezheti a már elfogadott alkotmánymódosítás népszavazás útján való eltörlését. A legáltalánosabb gyakorlat szerint az államfő vagy a parlament hatásköre és lehetősége referendumot kiírni az alkotmányozásról (Franciaország, Portugália). De még csak konkrét törvényi előírás sem szükséges az ilyen esetekre: sem Szlovákiában, sem Lengyelországban nem kötelező a népszavazás az alkotmánymódosításokról, a rendszerváltást követően mégis mindkét országban referendummal erősítették meg az új alaptörvényt.

Érdekes módon a magyar politikai elit nem is olyan rég még szintén támogatta, s magára nézve elfogadta hatalmának ezt a korlátozását. Amikor az Országgyűlés 1996-ban nekiveselkedett az alkotmányozásnak, indító határozatában és alkotmánytervezetében nemcsak a kétharmados többség kívánalmánál szigorúbb feltételeket rögzített, de azt is, hogy az új alaptörvényt népszavazás erősítse meg. A második, 1997-es változat már nem csupán a ratifikációt kötötte népszavazáshoz, de arra is lehetőséget teremtett volna, hogy - olasz mintára - a parlamenti kétharmad alkalmi alkotmánymódosításai ellenében, az eltörlésükre népszavazási kezdeményezést lehessen indítani. A mai ellenzék biztosan nyugodtabban aludna, ha mindez szerepelne a most hatályos szövegben. Az új alkotmány tervezetének utolsó, 1998-as változata már nem tartalmazott kötelező népszavazási előírást a hatályba lépésre - csupán annyit, hogy 300 000 választó kezdeményezésére mégis a nép joga lett volna kimondani a végső szót. Aztán 1998-ban az alkotmányozás és ennek népszavazási kötelmei is lekerültek a napirendről - s többé nem is bukkant fel a kérdés. Meglepő módon még az elmúlt időszakban sem, amikor egyre világosabbá vált, hogy az új kormánytöbbség alighanem megkapja a kétharmadot - még ha a kampányban nem is kért alkotmányozó felhatalmazást. Részben azért alakulhatott ez így, mert a népszavazás megítélése a napi politikai ízléstől függ, részben pedig azért, mert az Alkotmánybíróság furcsa kitérői miatt mára teljességgel kiszámíthatatlanná vált, lehet-e szavazás egy kezdeményezésből, vagy sem.

Az alkotmánymódosítások népszavazási ratifikációja ellen sokan azzal érvelnének, hogy így a parlamenti és kormányzati munka lelassulna: csakhogy a jó kormányzáshoz sem alkotmányozó többség, sem alkotmánymódosítás nem kell. Az elmúlt két évtizedben a mindenkori parlamenti többség rövid távú politikai céljai érdekében módosítgatta az alkotmányt, sokszor megerőszakolva alapjogi jellegét, szellemiségét. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt sem, hogy a magyar alkotmány - több mással ellentétben - deklarálja a népszuverenitás elvét. Ennek lehetne biztosítéka az alkotmánymódosítás kötelező társadalmi kontrollja - már csak azért is, mert az alkotmánymódosítás esetében logikus módon elmarad az alkotmánybírósági felülvizsgálat lehetősége. Az AB ugyanis nem lehet alkotmányozó. De mi indokolhatja, hogy a választópolgárok közössége se legyen az?

Az új alkotmányból ma még csak a céldátum, 2012 látszik. Akik azzal indokolják a népszavazás szükségtelenségét, hogy Orbán Viktor és a Fidesz úgyis biztosítani tudja magának a népi többséget, szerintem tévednek. Semmi sem garantálja - és szerintem ezzel a Fidesz vezetői is tisztában vannak -, hogy kétévi nehéz kormányzás után milliós tömegek fogják támogatni őket. Ugyanakkor a Fidesz az elmúlt években nem győzte eleget reklámozni a közvetlen társadalmi kapcsolatokat - a "polgári körök", a "Nemzeti Petíció" meg a "nemzeti konzultáció" pártja bajosan érvelhetne most a népszavazás ellenében.

Mi több, elvárható az is, hogy a rendes népszavazási szabályok helyett szigorúbb követelmények érvényesüljenek - ha már első törvényünkről van szó. Elképzelhetetlen, hogy a választók 25 százaléka döntsön alkotmányos kérdésekben - ezért szükséges a részvételi küszöb visszaállítása. A választók többségének el kell mennie szavazni. Ám ez is csak a részleges módosítások esetében legyen elegendő! Egy új alkotmány elfogadása még ennél is szigorúbb feltételeket kíván: az összes választópolgár többségének támogató szavazatát.

*

Meggyőződésem, hogy az alkotmányozás és egy új alaptörvény elkészítésének említése nem ördögtől való - akár félelnöki kormányzati rendszerünk is lehet, az sem lenne kevésbé demokratikus, mint a mostani, csak más. Az első mérce arra, hogy mit gondoljunk az új rendszerről, az lesz, hogy mi módon történik parlamenti előkészítése, kidolgozása, és milyen többséghez kötik a sikeres ratifikációt.

Ám e kívánatos népszavazás az ellenzékre, a nyilvánosságra, a közszereplőkre is komoly feladatot róna: itt lesz az ideje bepótolni az elmúlt húsz év mulasztásait, és újragondolni, megvitatni alkotmányos-politikai rendszerünknek, a közösség együttélésének alapjait. Ehhez nem kell mindenkit politológussá és alkotmányjogásszá nevelni - de le kell folytatnunk a racionális, higgadt vitákat. Ezek híján ugyanis a politikai közösség tagjaiban sem egymás, sem az intézmények iránt nem születik meg a bizalom. Akkor pedig - ahogy azt sok ország példája igazolja - írhatunk akármilyen gyönyörű, akármilyen demokratikus alkotmányt, valódi legitimáció híján nem fog érni semmit. Csak újabb csalódáshoz, szélsőséghez, kudarchoz vezet majd.

A szerző politológus, egyetemi tanársegéd (ELTE TÁTK).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.