Hallgatag ország – Az ózdi vízmegvonásról

  • Herényi Károly
  • 2013. augusztus 7.

Publicisztika

Hallgat a református lelkész, a roma ügyekért felelős emberi erőforrások minisztere. Nem indul egy lajtos kocsi, nincs egy ásványvízgyártó vagy -forgalmazó, aki vinne egy teherautónyi 45 forintos ásványvizet Ózdra, hogy inni adjon a nyomorultaknak.

Az ózdi vízmegvonásos akcióval a többség egyetért, az „árvízi hajós” nem lohol gumicsizmában a helyszínre. Végül is csak pár ingyenélő cigány szomjazik a 40 fokos kánikulában. Az ellenzék ügyetlenkedik, alkudozik a polgármesterrel, aki jól átveri őket, a megvásárolt cigány önkormányzat pedig a polgármestert védi. A helyi képviselők teli hassal helyszíni szemlén állapítják meg, hogy a csökkentett vízadagolás is elégséges.

Hallgatnak a kormánypártok, pedig vannak keresztények is közöttük, ki tudja, némelyikük tán ismeri is e sorokat: „…enni adtatok, amikor éheztem, inni adtatok, amikor szomjaztam…” Hallgatnak a katolikusok, akik így szembemennek a Szentatyával, aki határozottan kiáll a szegények mellett. Hallgat a református lelkész, a roma ügyekért felelős emberi erőforrások minisztere. Nem indul egy lajtos kocsi, nincs egy ásványvízgyártó vagy -forgalmazó, aki vinne egy teherautónyi 45 forintos ásványvizet Ózdra, hogy inni adjon a nyomorultaknak. Szégyenükben keresik a kifogásokat, miért is nem jár víz a szomjazóknak. A kormánypárti sajtó, a közszolgálati híradások igazolják mindenki hallgatását, a cigányokat ismét pazarló ingyenélőknek festve le.

Hallgat az ország, pedig nyilván sokan érzik, hogy nincs ez rendben. De újra él a ne szólj szám, nem fáj fejem mentalitása, a mindennapok túlélésére szakosodott bölcsesség. A szemlesütő hallgatás azonban erősíti az egyre terebélyesedő rasszizmust, mintegy visszaigazolja a kormánypárti és részben ellenzéki cigányellenességet.

Ahogyan 1989-ben, a romániai forradalom idején adományok tengere jutott el Erdélybe, liszt, hús, ruha, kenyér és gyógyszer, úgy most is kellene adni. És most csak vizet, semmi egyebet. A szomjúság nem válogat nációk szerint, az embert gyötri. Felnőttet, gyereket, svábot, tótot, cigányt és nem cigányt. Ez nem politikai vagy nemzeti hovatartozás, hanem egyszerűen emberség kérdése.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.