Hát a som nem kéne?

  • 1999. augusztus 26.

Publicisztika

A kazetta már a Duna TV-nél van, ez biztos. Most nyilván el lesz majd vitatkozva azon, mi az, hogy "provokatív". Hogy szemtelen volt-e a Duna tévé riportere, Dicső Anikó, amikor megkérdezte Torgyán Józseftől, hogy hogyan kívánja kezelni az agrárszféra számos, általa gerjesztett konfliktusát, vagy valami ilyesmit, és hogy pimaszul vihorászott-e közben, esetleg obszcénül mutogatott-e, felfújta-e az arcát, netán némán azt artikulálta, hogy hüjejózsi, vagy hogy gázszerfradiháromkettő.

A kazetta már a Duna TV-nél van, ez biztos. Most nyilván el lesz majd vitatkozva azon, mi az, hogy "provokatív". Hogy szemtelen volt-e a Duna tévé riportere, Dicső Anikó, amikor megkérdezte Torgyán Józseftől, hogy hogyan kívánja kezelni az agrárszféra számos, általa gerjesztett konfliktusát, vagy valami ilyesmit, és hogy pimaszul vihorászott-e közben, esetleg obszcénül mutogatott-e, felfújta-e az arcát, netán némán azt artikulálta, hogy hüjejózsi, vagy hogy gázszerfradiháromkettő.

Pedig nem erről kéne értekezni. Hanem inkább arról, hogy a Köztársaság egyik, a hisztéria és a neuraszténia mind aggasztóbb jeleit mutató minisztere ráküldte a rendőröket (a Köztársasági ´rezred két smasszerját) arra a riporternőre, aki előzőleg nem volt hajlandó megadni a személyes adatait Torgyán titkárnőjének. A két smasszerrel szemben ezt már nem tehette meg, ők ugyanis konkrétan igazoltatták az újságírónőt. Az igazoltatás, meg igazoltatás, mint tudjuk. Ez már azután történt egyébként, hogy a két, minden bizonnyal deli legény elvette a Torgyán által provokatívnak minősített kérdést tartalmazó kazettát az operatőrtől.

Mi a búbánatos istennyila folyik itt?

Kinek a tulajdona a rendőrök által elvett kazetta, és miért vették el? És elvehetik-e a rendőrök a nagymama retiküljét is? Kinek a tulajdonát képezik a riporternő adatai, és mi köze hozzá Torgyánnak? Kinek a szolgálatában állnak a magyar rendőrök? És vernének-e, ha egy miniszter arra biztatja őket? És - azután, hogy néhány hete egy MTI-s hírszerkesztőt fenyíttetett meg csak azért, mert az kirakta az idézőjelet oda, ahova nem kellett volna, de amúgy tartalmában híven adta vissza Torgyán szokásos, a Fidesznek címzett fenyegetéseinek egyikét - hány újságírót rúgathat ki és foszthat meg a munkájától Torgyán József?

Egy dolog mindenesetre biztos. Ha a Duna tévé szerkesztői ezek után nem foglalkoztatják többet Dicső Anikót, utolsó, aljas, gyáva gazemberek lesznek.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.