Hiába próbálja most kivonni magát az MNB a kormány szolgálatából, a károkat már nem tudja semmissé tenni

Publicisztika

Az 1990 után újból önállósult MNB vezetése 2013-tól önként szegődött a kormánypolitika szolgálatába, és ezt akkor sem adta fel, amikor már világosan látszott, hogy eltévelyedése erősödő inflációhoz vezet.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2024. június 27-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Matolcsy György, az MNB elnöke az év elején szép szavakkal köszöntötte az általa vezetett intézmény centenáriumát: „A Magyar Nemzeti Bank száz esztendeje a helytállás évszázada, a nemzet szolgálata és a töretlen munka Magyarország gyarapodásáért. (…) Az 1924-ben életre hívott, a pénzügyeket szabályozó és felügyelő önálló MNB hazánk egyik legstabilabb és legnagyobb tekintéllyel bíró nemzeti intézményévé vált.”

Az elnök saját maga dicséretét is beleszőtte beszédébe: „Ahogy az MNB első tíz éve megalapozta az azt követő évtizedet, úgy az utolsó, mögöttünk álló évtized is a jegybankkal válhatott sikeressé.”

Nos, utánaszámoltam, hogy fennállása során mennyi ideig működött az MNB valóban a saját, jegybanki feladatainak alárendelten, és hány évig szolgálta ki önként vagy kényszerűségből az aktuális kormányt. Lesújtó kép rajzolódik ki:

a száz év legfeljebb negyedét tekinthetjük olyannak, amikor a magyar jegybank a kormány befolyásától többé-kevésbé mentes, önálló politikát folytatott.

S ebbe a nagyjából 25 évbe a Matolcsy-éra túlnyomó része sem tartozik bele. 

A kezdet: a Népszövetség kívánságára

Pedig már az MNB születését is az a felismerés inspirálta, hogy csak a mindenkori kormánytól független jegybank biztosíthatja a nemzeti valuta értékállóságát. Az önálló nemzeti bank felállítását – ami egyébként már az 1848-as 12 pont függetlenségi követeléseinek egyike volt – a Népszövetség szorgalmazta, amelyhez 1922-ben azzal a céllal csatlakozott Magyarország, hogy annak hiteleivel konszolidálják a válságba került gazdaságot, és stabilizálják az Osztrák–Magyar Monarchiából megörökölt, ám elértéktelenedett fizetőeszközt, a koronát. A Népszövetség kölcsönei nélkül aligha állhatott volna talpra az ország, amely már az I. világháború során megroggyant, azt követően pedig – amikor a trianoni döntéssel harmadára apadt államot a korábbi hadi kiadásokat finanszírozó hitelek visszafizetésén túl a vesztesre rótt jóvátételi kötelezettség is terhelte – egyenesen az államcsőd felé tartott.

A korábbi közös jegybank utódául felállított Magyar Királyi Állami Jegyintézet nem tudta megfékezni a hiperinflációhoz (ezerszeres ár­emelkedéshez) vezető, fedezetlen állampapír-kibocsátásokat. A kormány ugyanis „az infláció eszközeivel kívánta levezetni a belső társadalmi, politikai feszültségeket: kezelni a hadsereg méltatlankodását a fejlesztési források hiánya miatt, finanszírozni az elszakított területekről beáramló mintegy 400 000 menekült szociális és foglalkoztatási gondjait, fedezni elhelyezésük, nyugdíjuk költségeit, segélyezni a háborús rokkantakat, továbbá eltartani a túlzott méretű köztisztviselői réteget és a túlburjánzó intézményrendszert” – állapította meg a korszak pénztörténetét feldolgozó Botos János.

A Népszövetség az ország pénzügyi szanálásának feltételéül szabta a kormánytól független jegybank létrehozását, amely ellent tud állni a kormányzati befolyásnak, hogy a stabilizáláshoz nyújtott kölcsönök ne feneketlen zsákba ömöljenek. Az MNB megalapításáról rendelkező 1924. évi V. törvény ezért előírta, hogy „az állam, a törvényhatóságok, a városok és a községek a bank eszközeit (…) sem közvetve, sem közvetlenül, nem vehetik igénybe saját céljaikra a nélkül, hogy a felvett bankjegyek ellenértékét aranyban vagy devizákban egyidejűleg nem szolgáltatják”. A jegybank függetlenségét biztosította az is, hogy részvényesi köréből kizárták az államot, bár a bank nyereségének meghatározott részét az államadósság törlesztésére kellett fordítani.

A működését 1924. június 24-én megkezdő MNB a népszövetségi kölcsön segítségével stabilizálta az elinflálódott koronát, 1926-ban pedig kibocsátotta az új, értékálló valutát, a pengőt. A függetlenség és a siker azonban nem tartott sokáig.

Függelmi viszonyban

Az MNB már az 1929–1933-as világválság során kénytelen volt alárendelni magát a kormánynak. Miután a súlyosan eladósodott ország jegybankjának arany- és devizakészletei kimerültek, a kormány 1931 nyarán háromnapos bankszünetet rendelt el, amely alatt döntött a betétek zárolásáról, a kötött devizagazdálkodás bevezetéséről, a külföldi tartozások törlesztésének beszüntetéséről és a hitelezőkkel folyó tárgyalások beindításáról. Az 1935-től Imrédy Béla vezette MNB aztán már önként és dalolva állt be a Darányi miniszterelnök által 1938-ban meghirdetett „győri program” háborús fegyverkezésének finanszírozásába.

Matolcsy György egy ipari park alapkőletételén

 
Valamire célozhat
 
Fotó: MTI/Orosz Péter

A jegybank a háború után is csak hónapokig, az 1946-ban sikerre vitt forintstabilizáció során élvezhette önállóságát: a kommunista hatalomátvételt követően, az államosított üzleti bankok beolvasztásával felduzzasztott MNB elsődleges feladatává a pártállami kormányok gazdaságpolitikájának finanszírozása vált. És bár a pénz szerepének az 1968-as reformot követő erősödése megemelte az MNB rangját a gazdaság irányításában, autonómiáját csak az 1990-es rendszerváltozást követően nyerte vissza.

Csakhogy hiába növelték meg az alkotmány és a törvény erejével is az MNB önállóságát, a különböző színezetű kormányok mindegyike igyekezett a jegybankot a saját gazdaságpolitikája szolgálatába állítani.

Hol az elnök személyének kiválasztásával vagy a megörökölt elnök vegzálásával, hol a döntéshozó testület összetételének alakításával, hol a monetáris döntések nyilvános kritizálásával próbálták befolyásolni a politikáját. Az MNB működését szabályozó, a jegybanki függetlenségnek a fejlett piacgazdaságokban teret nyert ideájához igazodó törvény azért többnyire módot adott rá, hogy a jegybank ellenálljon a monetáris politika befolyásolására irányuló kormányzati törekvéseknek. Legalábbis akkor, ha a jegybank vezetői annak törvényes célját, az árstabilitást kívánták szolgálni, miként tette ezt a jegybankot erős ellenszélben, személyes támadások közepette irányító Surányi György és Simor András.

A szolgálat ára

2013-tól azonban gyökeresen megváltozott a helyzet. Korábban sem tett jót, ha a regnáló kormány minisztere ült át a jegybankelnöki székbe, miként az Antall-kormány ipari minisztere, Bod Péter Ákos és az első Orbán-kormány pénzügyminisztere, Járai Zsigmond esetében történt, hiszen ez eleve megkérdőjelezhette személyes eltökéltségüket a jegybanki célok védelmére.

Matolcsy György kinevezésével azonban az MNB nyíltan a kormánypolitika szolgálatába állt. Ő nem csupán gazdasági miniszter volt, hanem a Fidesz fő gazdaságpolitikusa és Orbán Viktor „jobbkeze”. Matolcsy kezdettől fogva a monetáris politika fő céljává emelte a gazdasági növekedés ösztönzését, amivel csak addig nem okozott látható károkat, amíg a deflációs világgazdasági környezet elnyomta e politika inflációs hatását.

Az MNB története sokszor igazolta, hogy a bank törvényes célját, az árstabilitás védelmét keresztező kormányzati befolyásolásnak komoly ára van. A legsúlyosabb helyzetet a II. világháború pénznyomtatással való finanszírozása idézte elő. Az akkori magyar valuta, a pengő egyedülálló értékvesztést szenvedett el: az 1946 augusztusában bevezetett forint 400 kvadrillió (400×1024) pengőt ért. Később, a tervgazdaságot szolgáló egybankrendszerben a kötött árak nem engedték ugyan felszínre jutni az inflációt, de az árak szabályozó szerepének kiiktatása állandósult áruhiányhoz vezetett, a tervcélok feltétlen finanszírozása pedig versenyképtelen és súlyosan eladósodott gazdaságot hagyott örökül.

Az intő történelmi tapasztalatok fényében meglepő, hogy

az 1990 után újból önállósult MNB vezetése 2013-tól önként szegődött a kormánypolitika szolgálatába, és ezt akkor sem adta fel, amikor már világosan látszott, hogy eltévelyedése erősödő inflációhoz vezet.

A növekvő, 2022–2023-ra európai rekordméretet öltő árdrágulás jelentős részben annak tudható be, hogy az MNB elbliccelte a törvényben előírt feladatát, és még akkor is folytatta a gazdaságélénkítő politikáját, amikor az jól láthatóan az inflációt gerjesztő túlkereslethez vezetett. Megkésve állította le a kedvezményes hitel- és kötvényprogramjait, későn kezdett bele a túlzott likviditás megcsapolásához szükséges kamatemelésbe, és állampapír-vásárlásaival a kormány választási költekezését is finanszírozta. Mindennek árát jövedelmeink és megtakarításaink értékvesztésével fizettük meg.

A jegybank inflációgerjesztő politikája tükröződött az MNB gyorsan növekvő veszteségében is. Az alacsony, rögzített kamatokkal nyújtott, együttesen sok ezer milliárd forintra rúgó hitelei révén olyan többletjövedelemhez jutottak a vállalatok, amelynek elköltése megemelte az árszintet, és állampapír-vásárlásaival is az inflációt táplálta. A növekedési hitel- és kötvényprogramjaihoz nyújtott kamattámogatásával nyíltan kormányzati szerepet vállalt magára a jegybank: saját költségén mentesítette a költségvetést a gazdaságélénkítés terhe alól. A piaci kamatok emelkedésével azonban egyre nagyobb lett a kormánytól átvállalt támogatások terhe – és ennek pandanjaként az MNB mérlegében gyorsan növekvő veszteség keletkezett.

A profitorientált piaci vállalkozásoktól eltérően a jegybankot nem minősíti persze, hogy egy-egy üzleti évben nyereséges vagy veszteséges-e, hiszen a törvényes feladatának ellátása, az ár- és pénzügyi stabilitás biztosítása során a gazdasági környezettől függően pozitív vagy negatív eredmény is előállhat. Nem mindegy azonban, hogy mi idézi elő az aktuális veszteséget vagy nyereséget.

Az MNB-t 2013 és 2020 között a leértékelődő forint tette nyereségessé, a folyamatot a jegybanki vezetés tudatosan táplálta: egyrészt exportösztönző, gazdaságélénkítő céllal, másrészt (bevallottan is!) a profittermelés szándékával és az állami költségvetés tehermentesítése jelszavával. Igaz, az utóbbit felemás módon tette: a forint tudatos meggyengítése révén az ország (korábban, olcsóbban megvásárolt) devizatartalékán keletkező jókora árfolyamnyereségből 2014-ben a saját alapítvá­nyai­ba mentett át 260 milliárd forintot, ezt aztán ingatlanbizniszre, illetve a jegybank hatáskörén túlmutató oktatási programokra és műkincsvásárlásokra költötte. E politika árát a leértékelődött nemzeti valuta miatt megnövekedett törlesztési terheiken keresztül végső soron a devizában eladósodott állam és a magyar polgárok fizették meg. A gyengülő forint egészen 2020-ig termelte a profitot az MNB mérlegében, bár az alapítványok körüli botrány nyomán 2015-től a profit zömét már osztalékként befizette az államnak.

A jó évek vége

2022-től azonban gyökeresen megváltozott a helyzet: a korábbi nyereségeket gyorsan növekvő veszteségek váltották föl. A felszökött infláció megfékezése és a forint elleni támadások megelőzése érdekében jókora kamatemelésre kényszerült az MNB, ami jócskán megnövelte a 10 000 milliárd forintot is meghaladó, inflációs hatású többletlikviditás lecsapolásának költségét. A bankoknál leülepedett pénztöbblet kivonására szolgáló jegybanki betétekre fizetett kamatokkal azonban messze nem tartottak lépést az MNB bevételei, mivel zömük a korábban nulla kamattal folyósított növekedési hitelekből, a haveri cégektől megvásárolt, 2–3 százalékos kamatú növekedési kötvényekből, valamint a még alacsonyabb kamatozású állampapírokból származott.

Az MNB vesztesége 2023-ban 1763 milliárd forintra nőtt a megelőző évi 402 milliárdról. Bár az emiatt előálló 1855 milliárd forintos tőkehiány nem veszélyezteti az MNB működőképességét – hiszen a jegybankok hitelessége, antiinflációs politikájuk eltökéltsége nem függ a tőkehelyzetüktől, és korlátlan pénzteremtési lehetőségük miatt a fizetőképességük sem forog veszélyben –, az MNB vesztesége valójában megnöveli az államháztartás konszolidált adósságát (még ha a statisztikai számbavétel ettől eltekint is).

A hatalmas veszteség és az emiatt kialakult tőkehiány egyúttal a jegybanki vezetés szereptévesztésének, monetáris politikája kudarcának a tükörképe.

Az MNB-re vonatkozó törvény korábban egy éven belüli feltőkésítési kötelezettséget rótt az államra, majd 2022 végén ezt öt évre módosították, mely időszak alatt egyenlő részletekben kell pótolni a hiányt. Ám 2023-ban ezt is túl nagy tehernek ítélte a kormány, ezért a múlt év végén újfent módosított törvény már csak azt írja elő, hogy a költségvetésnek „elfogadható időn belül” kell a tőkehiányt megszüntetnie.

Van olyan vélemény azonban, mely szerint utólag nincs értelme a jegybank múltbeli tevékenysége során keletkezett veszteségeket és az emiatt kialakult tőkehiányt megtérítenie a költségvetésnek. A korábbi jegybankelnök Surányi György meggyőző érvekkel támasztja alá ezt az álláspontot (HVG, 2023. szeptember 15., Portfolio, 2024. január 22.). Abból indul ki, hogy a korábban folytatott, túlkeresletet elő­idéző jegybanki politika inflációs hatása már beépült a megemelkedett árszintbe, ezt utólag nem tudja visszavenni: „eső után köpönyeg”. Ezért ha a jegybank a továbbiakban nem folytat inflációgerjesztő politikát, és nem vállal át újabb terheket az államtól, akkor fölösleges a költségvetésből kipótolni a bank tőkéjét. A 7 százalék közelébe süllyedt kamatszint mellett mára elviselhetővé mérséklődött a különböző támogatott jegybanki programokkal előidézett jövedelemkiáramlás, és a bankok számára előírt, részben kamatmentes tartalékelhelyezés növelése is mérsékli a gazdaság bankoknál leülepedett többletlikviditását.

*

A jegybanki vezetés az utóbbi másfél-két évben igyekszik kivonni magát a kormánypolitika szolgálatából – ám a megelőző években okozott károkat már nem tudja semmissé tenni. Bár mandátuma lejártakor, 2025 tavaszán Matolcsy György eredeti állapotába helyreállított, pazar épületben adhatja át utódjának a stafétabotot, a forint tartós értékvesztését előidéző politikájának nyomait nem tudja eltakarítani. Így aztán aligha használhatja arra a centenárium kínálta lehetőséget, hogy nevét a magyar gazdaságtörténet legnagyobbjai közé írja be, ahogyan azt az év eleji beköszöntőjében ambicionálta.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.