Húzzátok!

  • 2005. január 6.

Publicisztika

"Nincsenek véletlen építmények, olyanok, amelyek elszakadnak az emberi társadalomtól és annak szükségleteitõl, kívánságától, felfogásától, amelyben keletkeztek... Minden építmény keletkezése és élete, valamint viszonya a településhez, amelyben emelték, gyakran viseli magában a történelem egybehangzó és titokzatos drámáit."

E bölcs szavakat a visegradi (tudniillik a boszniai visegradi) tizenegy lukú hídról szóló híres regénybõl vettük kölcsön. Még mielõtt a január 8-i próbahangverseny, melyet a Nemzeti Filharmonikus Zenekar ad a mûvészetszeretõ közönségnek a Mûvészetek Palotája nevezetû monstrumban, s e hangverseny minden bizonnyal lelkes fogadtatása meg a fõváros, a nemzet új kulturális intézményét köszöntõ dicsénekek elhomályosítanák tisztán-látásunkat.

A Mûvészetek Palotája sem véletlen építmény. Nem véletlenül akkora, amekkora, nem véletlenül van benne olyan és annyi anyag, amennyi és amilyen; hátsó, a Lágymányosi hídnak támaszkodó frontja nem véletlenül emlékeztet leginkább valamely hatalmas tömlöcre. A tervek szerint három vagy kettõ vagy egy darab kulturális intézménynek ad majd otthont - a Filharmonikusokon, a nemzet reprezentatív zenekarán kívül egy magángyûjteményt, a Ludwig Múzeumot meg a Hagyományok Házát vinné oda a kormányzat. A bizonytalanság oka, hogy ez utóbbi kettõ nem szívesen költözne ki a soroksári prérire a Várból, illetve a Vízivárosból. Ennélfogva azt sem tudjuk, hogy pontosan miért fizetünk - mint ahogy azt sem tudjuk, hogy mennyit. Az épület költségeirõl kósza sajtóhírek keringenek csupán - 52 milliárd forintos végösszegrõl, amit hálája jeléül a köztársaság 25, netán 30 év alatt lesz majd kénytelen kipengetni a beruházás kivitelezõinek és hitelezõinek; meg arról, hogy az elsõ, 8 milliárdos törlesztõrészletet a költségvetés általános vérszegénysége okán már át is kellett ütemezni. Ez szédítõen sok pénz; de egy hangversenyteremért szédítõen sok pénz lenne ennek a fele is. Még akkor is, ha a kormányzatnak és a kivitelezõnek õszinte, feltáró vallomásban sikerülne eloszlatnia azt a gyanút, hogy az épület a kor uralkodó eszméjének állít emlékmûvet.

A túlszámlázásnak.

Az eredeti szerzõdést a kivitelezõvel még az Orbán-kormányzat kötötte; s ezt a szerzõdést nem bontotta fel az új szocialista vezetés. Hogy miért, azt a megállapodás ismeretének híján csak találgatni tudjuk. (Lapunk már megkérte szépen a kulturális minisztériumot, engedjen betekintést a dokumentumokba: reménykedünk.) Lehet, megtetszett nekik az elképzelés, és õk is azt gondolják a "kultúráról", hogy azt nagyon drága, nagyon nagy, nagyon jól felavatható épületekben kell mutogatni; és ha már van (lesz) egy ilyen, az sem baj, hogy a városközponttól távol esik, és hogy lasszóval kell majd fogni a látogatókat. Meg hogy ronda, mint a bûn. Lehet, a pénzügyi konstrukciót találták vonzónak: nem tudjuk, hisz nem tudjuk azt sem, mennyi az épület tényleges bekerülése, és mennyi az 52 (vagy akárhány) milliárdból a kamat. Ha nagyon jóhiszemûek vagyunk, még azt is el tudjuk képzelni, hogy a Medgyessy-kormány csak súlyos jogi és anyagi következmények árán tudott volna kifarolni Orbán és Demján üzletébõl. A kevésbé jóhiszemû képzelgés, hogy nem is akartak. Viszont ez esetben azt is kéne gondolnunk, hogy a 15 éve független köztársaság egyik legnagyobb volumenû beruházásának történetét a következõképpen foglalhatjuk össze.

Egy, a bennszülöttek furcsa politikai szokásait, provincializmusát, hiúságát, semmivel sem alátámasztott, ám határtalan ambícióit, valamint árát kitûnõen ismerõ vállalkozó gazdag külföldiek megbízásából és hasznára lehetetlen üzletekbe veri a bennszülöttek gyarmati sorból nemrég felszabadult kormányát. A cechet végül a kormányzottak fizetik, és nemcsak dollárban (fontban, frankban stb.), hanem azzal is, hogy bebizonyosodik: lehet ilyen üzleteket kötni.

A demokratikus intézmények romlásával.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.