Húzzátok!

  • 2005. január 6.

Publicisztika

"Nincsenek véletlen építmények, olyanok, amelyek elszakadnak az emberi társadalomtól és annak szükségleteitõl, kívánságától, felfogásától, amelyben keletkeztek... Minden építmény keletkezése és élete, valamint viszonya a településhez, amelyben emelték, gyakran viseli magában a történelem egybehangzó és titokzatos drámáit."

E bölcs szavakat a visegradi (tudniillik a boszniai visegradi) tizenegy lukú hídról szóló híres regénybõl vettük kölcsön. Még mielõtt a január 8-i próbahangverseny, melyet a Nemzeti Filharmonikus Zenekar ad a mûvészetszeretõ közönségnek a Mûvészetek Palotája nevezetû monstrumban, s e hangverseny minden bizonnyal lelkes fogadtatása meg a fõváros, a nemzet új kulturális intézményét köszöntõ dicsénekek elhomályosítanák tisztán-látásunkat.

A Mûvészetek Palotája sem véletlen építmény. Nem véletlenül akkora, amekkora, nem véletlenül van benne olyan és annyi anyag, amennyi és amilyen; hátsó, a Lágymányosi hídnak támaszkodó frontja nem véletlenül emlékeztet leginkább valamely hatalmas tömlöcre. A tervek szerint három vagy kettõ vagy egy darab kulturális intézménynek ad majd otthont - a Filharmonikusokon, a nemzet reprezentatív zenekarán kívül egy magángyûjteményt, a Ludwig Múzeumot meg a Hagyományok Házát vinné oda a kormányzat. A bizonytalanság oka, hogy ez utóbbi kettõ nem szívesen költözne ki a soroksári prérire a Várból, illetve a Vízivárosból. Ennélfogva azt sem tudjuk, hogy pontosan miért fizetünk - mint ahogy azt sem tudjuk, hogy mennyit. Az épület költségeirõl kósza sajtóhírek keringenek csupán - 52 milliárd forintos végösszegrõl, amit hálája jeléül a köztársaság 25, netán 30 év alatt lesz majd kénytelen kipengetni a beruházás kivitelezõinek és hitelezõinek; meg arról, hogy az elsõ, 8 milliárdos törlesztõrészletet a költségvetés általános vérszegénysége okán már át is kellett ütemezni. Ez szédítõen sok pénz; de egy hangversenyteremért szédítõen sok pénz lenne ennek a fele is. Még akkor is, ha a kormányzatnak és a kivitelezõnek õszinte, feltáró vallomásban sikerülne eloszlatnia azt a gyanút, hogy az épület a kor uralkodó eszméjének állít emlékmûvet.

A túlszámlázásnak.

Az eredeti szerzõdést a kivitelezõvel még az Orbán-kormányzat kötötte; s ezt a szerzõdést nem bontotta fel az új szocialista vezetés. Hogy miért, azt a megállapodás ismeretének híján csak találgatni tudjuk. (Lapunk már megkérte szépen a kulturális minisztériumot, engedjen betekintést a dokumentumokba: reménykedünk.) Lehet, megtetszett nekik az elképzelés, és õk is azt gondolják a "kultúráról", hogy azt nagyon drága, nagyon nagy, nagyon jól felavatható épületekben kell mutogatni; és ha már van (lesz) egy ilyen, az sem baj, hogy a városközponttól távol esik, és hogy lasszóval kell majd fogni a látogatókat. Meg hogy ronda, mint a bûn. Lehet, a pénzügyi konstrukciót találták vonzónak: nem tudjuk, hisz nem tudjuk azt sem, mennyi az épület tényleges bekerülése, és mennyi az 52 (vagy akárhány) milliárdból a kamat. Ha nagyon jóhiszemûek vagyunk, még azt is el tudjuk képzelni, hogy a Medgyessy-kormány csak súlyos jogi és anyagi következmények árán tudott volna kifarolni Orbán és Demján üzletébõl. A kevésbé jóhiszemû képzelgés, hogy nem is akartak. Viszont ez esetben azt is kéne gondolnunk, hogy a 15 éve független köztársaság egyik legnagyobb volumenû beruházásának történetét a következõképpen foglalhatjuk össze.

Egy, a bennszülöttek furcsa politikai szokásait, provincializmusát, hiúságát, semmivel sem alátámasztott, ám határtalan ambícióit, valamint árát kitûnõen ismerõ vállalkozó gazdag külföldiek megbízásából és hasznára lehetetlen üzletekbe veri a bennszülöttek gyarmati sorból nemrég felszabadult kormányát. A cechet végül a kormányzottak fizetik, és nemcsak dollárban (fontban, frankban stb.), hanem azzal is, hogy bebizonyosodik: lehet ilyen üzleteket kötni.

A demokratikus intézmények romlásával.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.