Információs feudalizmus

  • 2005. január 27.

Publicisztika

Azt még most sem, legrosszabb álmainkban sem vagyunk hajlandók akárcsak fontolóra venni, hogy a Fõvárosi Bíróság (FB) hétfõn precedens-értékû döntést hozott volna, amikor elutasította a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) keresetét. Sõt, abban is sziklaszilárdan bízunk, hogy a másodfok korrigálni fogja ezt az abszurd, pökhendi és ostoba ítéletet.

Azt még most sem, legrosszabb álmainkban sem vagyunk hajlandók akárcsak fontolóra venni, hogy a Fővárosi Bíróság (FB) hétfőn precedens-értékű döntést hozott volna, amikor elutasította a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) keresetét. Sőt, abban is sziklaszilárdan bízunk, hogy a másodfok korrigálni fogja ezt az abszurd, pökhendi és ostoba ítéletet.

A TASZ az Alkotmánybíróságot (Ab) szerette volna egy konkrét ügyben nyíltabb információkezelésre késztetni. Ez a bizonyos ügy persze már magában is érdekes, elvégre Hende Csaba, a jobboldal ismert köpönyegforgatója fordult még annak idején az Ab-hoz: ugyan állítsa már vissza a drogtörvény eredeti, brutális, Orbán-kori formáját, mely a maga tökéletességében kétségtelenül Hende, az egykori IM-államtitkár szellemi gyermeke. Az Ab (emlékszünk rá) helyben is hagyta Hende indítványát, s alaposan belenyúlt a Btk.-ba - pontosabban ezt is csak vélelmezhetjük, elvégre máig sem ismert, mit is tartalmazott a neves Fidesz-képviselő panasza. Azt ugyanis sem ő, sem a nemes egyszerűséggel a saját gyakorlatára hivatkozó Alkotmánybíróság nem kötötte az orrunkra.

A helyzet több szempontból is abszurdnak látszik, s erre jogértő emberek (például a TASZ jogásza, és állandó szerzőnk, lásd Földes Ádám: Az Alkotmánybíróság és a nyilvánosság, Magyar Narancs, 2004. december 16.) már hetekkel ezelőtt felhívták a figyelmet. Adva van először is egy indítvány, melyet közszereplő (elvégre egy országgyűlési kép-viselő mégsem állíthatja magáról, hogy a politikán felül álló, céltalanul locsogó magánszemély lenne) nyújtott be az Ab-hez, mely egy hatályos törvényt érintett. Az meg, elvileg, mindannyiunkra vonatkozik (bár tudjuk, a Hende-félék sosem kerülhetnek abba a helyzetbe, hogy egy szórakozóhelyről kilépve a rendőr nézze át: a zsebpiszkon és a párttagsági könyvön kívül van-e más is a farzsebükben), ha pedig módosítani javasolják, úgy e javaslat tartalmáról jogunk van tudni. Legalábbis így hisszük naivan - ám a mienkénél nyilván fejlettebb jog-érzékkel rendelkező Ab úgy vélte, senkinek semmi köze ahhoz, ki, miért és mikor fordul alkotmányossági aggályokkal őhozzájuk. (Különben valaki még rá találna kérdezni arra, hogy jól válaszoltak-e egy-egy beadványra; vagy hogy miért fektetnek egyes ügyeket évekig, s miért intéznek el ripsz-ropsz másokat.) Sőt, az Ab azt is tudni véli, hogy az ő munkájukat firtatóknak elég annyit mondaniuk: nem adunk információt, mert csak (a saját eddigi gyakorlatra hivatkozás kábé ennyit jelent). Hazánk amúgy is az arrogáns intézmények országa, miért pont az Ab lenne kivétel. Hacsak nem azért, mivel éppen az ő dolguk védeni a polgárok (például az információszabadsághoz fűződő) jogait - kár, hogy szinte fizikai fájdalmat okozna nekik, ha e jogvédelmet önreflexíven is alkalmazniuk kéne.

De szerencsére nem kell, elvégre a független magyar bíróság szigorúan vigyáz az Ab tekintélyére, s arra is, hogy rendre szülessenek olyan ítéletek, melyekből jogászok generációja tanulhatja meg: ilyet inkább ne. A bíróság tudniillik elutasító döntésének rövid indoklásaként azt hozta fel, hogy ugyan az Ab-re is vonatkozik a közérdekű adatok nyilvánosságára vonatkozó törvény, ám egy politikus beadványa nem minősül adatnak, így azután arra törvény sem vonatkozik. Tessenek már megmondani, akkor mi az adat: esetleg olyan valami, próbáljuk kínunkban találgatni, amelyben számok is vannak (egész? racionális? esetleg képzetes?), vagy netalán hamarosan ez ügyben is az Ab-hez kell fordulnunk? Továbbá: hogy is van az, hogy az információszabadsághoz való jog csak adatokra vonatkozik - de bővített mondatokra már nem? A politikailag motivált "kreatív" jogalkalmazás műfajában mindig is élen jártak a mieink, s amíg a független magyar bíróság továbbra is úgy véli, hogy e haladó magyar jogi hagyományok jegyében fő dolga az államvédelem (értve ezen az állami intézmények mértéken felüli pátyolgatását), nem is fog egyhamar megváltozni a helyzet. Addig marad az alávetettség, melyben a kormányzottak alig tudhatnak meg valamit az őket kormányzók viselt dolgairól. A nem tudás és vele szükségképpen a kiszolgáltatottság. A szolgaság.

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.