Inkei Péter: Kár, hogy elvesztettük az Imre utcát

  • Inkei Péter
  • 2023. június 6.

Publicisztika

A IX. kerületi közterület átnevezéséről lapunkban folyó vitában ezúttal a Budapesti Kulturális Obszervatórium volt igazgatója fejti ki, mi a probléma az utcanévadással általában.

Szomorú írással búcsúztatta Árva Péter önkormányzati képviselő a ferencvárosi Imre utcát, kárhoztatva egyben az átkeresztelés mikéntjét. Erre választolt Rácz Judit, aki lelkes és dacos cikkben üdvözölte, hogy Ligeti Györgyről századik születésnapján – „végre!” – utcát neveztek el. Az áll a cikkben, többek között, hogy „szerencsére a számtalan Adyról, József Attiláról, Petőfiről, vagy éppen Bartókról, Kodályról elnevezett utcát-teret senki nem kifogásolja”. Most megteszem.

Természetesen nem állítom, hogy a nevezettek méltatlanok lennének e megtiszteltetésre. Azt vitatom, hogy ilyen magától értetődőnek és kötelezőnek vesszük, hogy a megbecsülésünket a közterek átkeresztelésével kell kifejezni. Bizonyos vagyok benne, hogy az öt említett – saját bejáratú parnasszusomon is magasan jegyzett – alkotó a „számtalan” utca-tér nevét a legritkább esetben kapta az ott lakók kezdeményezésére. Egyáltalán, megkérdezték őket?

Tehát történjen az utcanévadás egy jóval demokratikusabb, transzparensebb eljárás szerint? Nyomokban léteznek erre irányuló törekvések. Ide tartozik annak szabályozása, hogy a névadáshoz mennyi időnek kell eltelnie az illető elhunyta után. A protokollt azonban első sorban nem adminisztratívan, hanem a fejünkben kellene módosítani.

Mi a gond utcanévadással? Hiszen ez a tiszteletadás legkézenfekvőbb, obligát módja. Hát ez a gond. A megbecsülés kifejezésének sematikus, fantáziátlan és igénytelen módja. Így a legegyszerűbb letudni a respektust.

Az utcanévadás hatalmi aktus. A területjelölés atavisztikus gesztusa. Egy érték oktrojálása a többi elé, esetleg mellé. Jellemzően fölülről, „hivatalból” indított, akkor is, ha testületileg szavaznak róla. Egy közterület névváltoztatása erőszaktevés annak használói fölött, még a legszelídebb lírikus, tudós vagy balerina javára történő átkereszteléskor is.

Az utcák-terek elnevezése minden esetben virtuális fölhívás a többi érték híveihez. Ha nekik van, legyen nekünk is. A kisszerű csoportos (rendi, törzsi) önérzet számon tartatja, hogy viseli-e utca idegsebész, gerelyvető, cigányzenész, hangmérnök, vízgazdász, tévébemondó, zsoké stb. nevét. Ha igen, hány, hol és mekkora – gyermeteg péniszméregetés.

A nem igazán megfontolt és megélt igazodási kényszer, a fölülről (vagy akárhonnan) vélt vagy explicit elvárás szülte buzgóság olykor járványként hat. Legyen nálunk is, illetve nehogy már épp nálunk ne legyen róla elnevezve! (Vö. Wass Albert.)

A kipipálás bornírtságán túl az át- és elnevező számol a közterek nevének használati értékével. Az utcák terek nevét folyton látjuk, mondjuk, írjuk. Ezáltal óhatatlanul nyomot hagynak a tudatunkban. Hozzájárulnak egyes fogalmak fennmaradásához – a Trianon utáni tipikus fölülről oktrojált átkeresztelések nélkül bizony még kevesebben ismernék Bardejov vagy Čakovec magyar nevét. A Tóth Árpád vagy Babits Mihály nevét viselő „számtalan” falusi mellékutca azonban aligha gyarapítja a versolvasók számát.

A közterek nevének a hódolat szolgálatába állításával rokon a NER-korszakban dívó, talán fölülről sugallt vagy fölfele pislantó személyiségkultusz (a Kiválasztott Ember), amikor minden szerű-rangú projektet híres emberekről jeleznek el.

Vannak persze esetek, amikor a szűkebb és tágabb közösség katarzissal éli meg a névadást. Ilyen, amikor a lépés valamilyen igazságtételt fejez ki, vagy amikor valóban az óriási többség nagyrabecsülése és rokonszenve övezi a megtisztelt személy emlékét – nem pedig ezáltal óhajtják elnyerni az óriási többség nagyrabecsülését és rokonszenvét. A névcserével járó kényelmetlenségeket vállalva a közösség ilyenkor tudatosan mond le a térhez és saját múltjához való kötődés otthonosságának egy részéről. És vannak esetek, amikor a település vezetése nem adja, hanem átveszi a közösség által használt nevet (vö. Egér út, BAH-csomópont).

A közterek nevéhez való kötődés érték, az identitás és összetartozás fontos része, amit óvni kell. A kulturális örökség többi eleméhez hasonló magas szintű törvényi védelmet érdemelnének például a legalább százesztendős helynevek.

Járna nekik, hogy a megváltoztatásukhoz a műemlékek esetében gyakorolt szigorú eljárásokat kelljen követni.

Az országból kilépve minél nyugatabbra térünk, annál több tradicionális utcanévvel találkozunk. Nagyobb számban maradtak meg a régi, nem személyek előtt tisztelgő elnevezések. Ez nem puszta civilizációs kérdés. Nyugat-Európát kevesebb lakosságcsere és rendszerváltás sújtotta, mint Kelet-Európát, ahol minden fölülkerekedő hatalom tömegesen nevezi át a köztereket a hőseivel és aprószentjeivel. Ideje, hogy mi magyarok e téren is a konszolidált nyugathoz hasonuljunk. Értékeljük a folytonosságot és lépjünk túl a tiszteletadás banális formáin. A megérkezettség jeleként üdvözlendők azok az önkormányzatok, ahol föltüntetik az egyes utcák és terek korábbi nevét is, beleértve a hajdani idegen (jellemzően német) nyelvi változatot is.

* * *

A konkrét esetre térve. Nagyszerű, hogy Ligeti György óriási arcképe került az utcafalra, és ha a járókelőt – a „vándort” – időt álló ismertető igazítja el arról, hogy mi kapcsolja a világhírű büszkeségünket a sarkon álló épülethez. Viszont kár, hogy elvesztettük az Imre utcát.

A vita korábbi részei itt olvashatók:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.