Itt a rebellió, de kit tesz majd rendet?

  • Haskó László
  • 2018. december 22.

Publicisztika

Nem zavar be sem törvény, sem tisztesség.

2010 óta legalább százszor vettem biztosra, hogy ezt vagy azt a gazemberséget már nem „éli túl” az Orbán kormány. Az igazsághoz tartozik, hogy szinte minden esetben azt reméltem, a demokratikus közösségek, az EU és a NATO, amelyek országunkat befogadták, tesznek valamit. Ez Trump elnök megjelenéséig nem volt teljesen hiú remény, de persze minden esetben eloszlott, mint a buborék. Azt elképzelni sem mertem, hogy

 

a tisztességes szándékú magyaroknak annyira elegük lesz az Orbán maffiából, mint amennyire lett,

 

és mint amennyire láthatóvá vált.

De az sem történt meg még rémálmaimban sem, ami megtörtént. Bátor és szigorú kormányfőnk pénteki rádió show-jában kinyilatkoztatta, hogy megérti a tüntetőket, mert ő is volt tüntető. Ezen túlmenően viszont magán verőembereire bízza a rebelliót. Jeles társaság, mint a gazda. Ők a NER ökle. Vasököl. Oda üt, ahova a megrendelő óhajtja. Nem zavar be sem törvény, sem tisztesség. Emberség végleg nem. Emlékezni fogunk rájuk. Rács mögé valók, a megrendelőkkel együtt.

Kérdés, hogy ezután ki tesz itt rendet. Az sem lenne nagy baj, ha nem baloldalról jönne. Még nem dőlt el semmi, de van remény. És újra van bizalom is.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.