Jánusz Pannoniusz

  • 1996. november 28.

Publicisztika

A Budapesti Rendőr-főkapitányság elérkezettnek látta az időt, hogy végső csapást mérjen az elszemtelenedő maffiózókra. Mert a gyalázatosak már az utcán is piszkoskodtak. Piac-újrafelosztás, konkurenciaharc a védelmi pénzekért, halnagykereskedő-holokauszt. A főcsapás a Szabadság téren át vezet, mint minden ebben az országban. Főkapitányék tizenhárom részes szappanoperát rendeltek, a budapesti rendőrséget népszerűsítendő; ettől nem lesz több lövöldözés az Ügetőn, a szervezett bűnözők kézigránát helyett távkapcsolóra kapnak, a Prisztás vérét ontók meghunyászkodnak, a feltételezett keleti szláv megbízók meg Minszkig iszkolnak, Lukasenkóval vodkázni az ellenzék deportálása utáni nagy tuszovkán.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság elérkezettnek látta az időt, hogy végső csapást mérjen az elszemtelenedő maffiózókra. Mert a gyalázatosak már az utcán is piszkoskodtak. Piac-újrafelosztás, konkurenciaharc a védelmi pénzekért, halnagykereskedő-holokauszt. A főcsapás a Szabadság téren át vezet, mint minden ebben az országban. Főkapitányék tizenhárom részes szappanoperát rendeltek, a budapesti rendőrséget népszerűsítendő; ettől nem lesz több lövöldözés az Ügetőn, a szervezett bűnözők kézigránát helyett távkapcsolóra kapnak, a Prisztás vérét ontók meghunyászkodnak, a feltételezett keleti szláv megbízók meg Minszkig iszkolnak, Lukasenkóval vodkázni az ellenzék deportálása utáni nagy tuszovkán.

Ez már többször bejött. Kántor szimata véget vetett a nagy uszodabérlet-hamisítási panamának, Csupati tizedes úgyszólván megtizedelte a sintérpopulációt, Csipke őrmester gyakorlatilag felszámolta az V. kerületi orvvadászatot, Linda fellépése után csökkent a MÁV-nál a mozdonylopások száma, minimálisra redukálódott a korábban elharapódzott váltókezelői korrupció, és karatézni indultak az ének-zene tagozatos leánytanulók. Járai őrnagy ténykedése nyomán kihalt a bűnözés korábbi sikerágazata, a márkás vietnami papucsok hamisítása. Hunyadi főtörzs pedig - minden magyar kisnyilas, karhatalmista, tömbbizalmi, légóparancsnok és segéd-leventeoktató archetípusa - rendet vágott a Kisváros bűnnel szőtt köz- és magánéletébe, megzabolázta a neokapitalizmus vadhajtásait, árasztotta a kádárizmus akolmelegét és olyan megnyugtatóan sugározta a mérsékelt szexepillel bíró és házmesterien férfias tesztoszteronhuszár képét, hogy egy fél ország ismert magára.

Nemhiába nyerte meg a BRFK tenderét a Kisváros teamje: az új sorozatot a már bizonyított csapat gyárthatja majd, illetve egy szűkített körük: Rozgonyi és Tsa. Jánusz lesz a magyar Kojak, a rendőrségi szuperhíró, a fájdalom csak az, hogy Uszticsot felcserélték az ifjú Kamarás Iván színművészre, aki majd példát mutat, hogyan kell az alvilággal leszámolni. Roppant korszerű gondolat. Ha nem megy a reálszisztémában, akkor mediatizálni kell a problémát. Ha a magyarok adakoztak Isaura kiszabadításáért, akkor elfogadják valóságnak a tévésorozat kőkemény rendőrségi akcióit is, bomlott agyukban keveredik majd a dolog, elhiszik, hogy valós rendőrségünk is jól szolgál és véd; az utcai robbantások csak pirotechnikai trükkök, helyszíni biztosítók vigyázzák a közterületi forgatásokat, művér folyik a flaszteren, statiszták a beengedők, kaszkadőrök az őrző-védők, színészek a bérgyilkosok.

És akkor a Bodrácska meg a Pintér főkapitány urakat sem kellene leváltani, hisz oly jól teszik a dolgukat.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.