Jelentsd fel magad! - A magyar drogpolitikáról

  • Sárosi Péter
  • 2005. december 15.

Publicisztika

A kérdés az, hogyan kezeljük ezeket a kockázatokat: magát a kockázatvállaló cselekedetet próbáljuk tűzzel-vassal irtani, vagy pedig megteremtjük azokat a feltételeket és szabályokat, amelyek a kockázatokat minimalizálják.

A kérdés az, hogyan kezeljük ezeket a kockázatokat: magát a kockázatvállaló cselekedetet próbáljuk tűzzel-vassal irtani, vagy pedig megteremtjük azokat a feltételeket és szabályokat, amelyek a kockázatokat minimalizálják.

Egyre többet drogozik a magyar - többek között ez a nem túl meglepő következtetés olvasható az európai drogmonitorozó intézet (EMCDDA) éves jelentésében. Budapest háztetői felett különösen sűrű felhőkben fodrozódik a marihuánafüst: a végzős gimnazisták körében 50 százalék fölé emelkedett a kábítószereket kipróbálók aránya, tehát az Alkotmánybíróság decemberi drogdöntése által "deviáns kisebbségnek" bélyegzett csoport valójában már többséget alkot az iskolákban. Ez fejtörést okozhat mindazoknak, akik a marihuána kipróbálását különféle fejlődési zavarokkal vagy rendellenes családi körülményekkel próbálják magyarázni - ezek szerint vajon a diákok többsége "nem normális"? -, illetve akik azt hiszik, hogy a tinik belelapoznak a büntető törvénykönybe, mielőtt beleütköznek egy spangliba. Márpedig a mindenkori kormányzat rendkívüli ügybuzgalommal toldozza-foldozza a Btk. vonatkozó szakaszait (lásd: "Legyen világosság", Magyar Narancs, 2005. július 28.), mintha ezzel gátat szabhatna annak, amit "kábítószer-problémának" nevez. Persze ez is olyan "probléma", amit a politikusok azért gerjesztenek, hogy aztán legyen mit megoldani. Nem mintha a drogok fogyasztása nem járna egészségügyi kockázatokkal. A kérdés az, hogyan kezeljük ezeket a kockázatokat: magát a kockázatvállaló cselekedetet próbáljuk tűzzel-vassal irtani, vagy pedig megteremtjük azokat a feltételeket és szabályokat, amelyek a kockázatokat minimalizálják. A közúti balesetek például a vezető halálokok közé tartoznak világszerte, az autók által kibocsátott gázok pedig alapvető fenyegetést jelentenek ökoszféránk számára. Az állam mégsem próbálja betiltani a közúti forgalmat, ezzel szemben számos szabályt alkot a biztonságos és környezetbarát közlekedés feltételeinek megteremtése érdekében. Valószínűleg azért, mert elfogadta, hogy a közlekedés a civilizált ember életének szerves része.

Nincs ez másként a drogfogyasztással, a szerencsejátékkal vagy a prostitúcióval sem, amelyek mindegyike egyidős a civilizációval, és bár mindegyik kockázatvállaló magatartásnak számít, ezek a kockázatok jócskán az ésszerűség határán belülre korlátozhatók. Legalábbis elvben. A modern Észak-Amerikában létrejött azonban egy olyan politikai irányzat, amely a puritán etika nevében megpróbálta lenyesegetni ezeket a civilizációs "vadhajtásokat", és a jól-rosszul működő legális kontrollrendszereket zéró toleranciára cserélte le. Egy az önmegvalósítás és a vállalkozó szellem bűvkörében élő, a materiális élvezetek habzsolását idealizáló országban ez önellentmondásnak tűnik. De Walter Lippman szerint "az amerikaiak ren-geteg olyan dolgot szeretnének csinálni, amelyet egy időben be is tiltanának". A 20. században mindenesetre sor került az amerikai prohibíciós (tilalmi) gépezet kifejlesztésére és globális terjedésére. Az eredmény? A feketepiac és az egészségügyi kockázatok sosem látott burjánzása, amit szakértők a "hidraeffektus" néven emlegetnek, hiszen a probléma megoldására alkalmazott eszközök (büntetőjog, elrettentés) bumeránghatást gyakorolnak, és tovább gerjesztik a problémát (alvilág és járványok). Napjainkban minden évben több százmillió ember kerül szembe a törvénnyel olyan áldozat nélküli bűncselekmények elkövetése miatt, amelyekkel legrosszabb esetben is csak saját egészségüket vagy egzisztenciájukat károsítják, többnyire azonban semmiféle közvet-len veszélyt nem jelentenek a társadalomra.

Magyarországon egy bizonyos tett akkor számít bűncselekménynek, ha azt tartalmazza a Btk., és társadalomra való veszélyessége megállapítható. Irk Ferenc kriminológus a társadalomra való veszélyesség témakörével foglalkozó tanulmányában megjegyzi, hogy annak megállapításakor figyelembe kell venni, hogy "a normakövető többség jól elkülöníthető kell hogy legyen a normaszegő kisebbségtől". És itt vissza is kanyarodtunk eredeti kérdésfelvetésünkhöz: vajon egy olyan országban, ahol a fiatalok majdnem fele elkövetett már egy bűncselekményt, ott vajon jól megkülönböztethető-e a normakövető többség és a normaszegő kisebbség? Esetleg nem fordul-e feje tetejére a dolog, és nem válik-e normaszegővé az, aki nem próbált ki semmilyen illegális szert? A kérdést persze nem lehet redukálni a számokra és százalékokra: meggyőződésem, hogy ha akár csak egyetlenegy olyan ember lenne az egész országban, aki drogokat fogyaszt, azt sem szabadna megbüntetni - ha cselekedete nem veszélyes a társadalomra. Az állam egész egyszerűen nem kényszerítheti polgárait életmódváltásra, főleg nem ilyen álszenten szelektív módon (a körömpörkölt és pálinka betiltá-sával ez a diszkrimináció persze nagyban csökkenne). Még ha a drogfogyasztás mint olyan, általánosságban veszélyt jelenthet is a társadalomra, vajon az egyes drogfogyasztó esetében hogyan bizonyítható be a társadalomra való veszélyesség?

Ez az alapkoncepciója a Kendermag Egyesület által idén tavasszal kezdeményezett önfeljelentő kampánynak is (Polgári Engedelmességi Mozgalom). Több tucat magyar állampolgár kezdeményezett büntetőeljárást saját maga ellen ká-bítószer (elsősorban marihuána) csekély mennyiségben való birtoklása miatt. Az eljárások célja, hogy szembesítsék a politikai döntés-hozókat és a közvéleményt azzal a ténnyel, hogy minden évben büntetőeljárások ezreit indítják egyébként törvénytisztelő, többségükben dolgozó-tanuló, normális életkörülmények között élő fiatalemberek ellen egy olyan cselekedet miatt, amely gyakorlatilag nem okoz kárt senkinek. Az első bírósági tárgya-láson (2006. január 9.) majd eldől, hogy vajon a bíróság szerint veszélyes-e a társadalomra, hogy valaki például egy dolgos munkahét utáni szombat estén megtekert és elszívott egy jointot szobája magányában.

A drogfogyasztóknak persze van egy ennél jóval problematikusabb kisebbsége: az injekciós heroin- (és amfetamin-) használók. A heroinfüggők gyakran követnek el kisebb beszerzési bűncselekmé-nyeket, a fecskendők megosztása a fertőzések terjedésének melegágya. Sokak szemében a bünetőjog alkalmazása velük szemben indokolt lehet. De mi a célja a büntetőjog alkalmazásának? Az előbb idézett tanulmány szerint a büntetőjog azért alkalmazható, hogy "a büntetéssel a gondosabb magatartást sikerüljön elérni, ami által a kárkövetkezmény elkerülésének valószínűsége is növelhető". A büntetőjogi szigor alkalmazása ebben az esetben azonban nemhogy "gondosabb magatartásra" késztetné ezeket a droghasználókat, hanem további kockázatok vállalására. Jó példát szolgáltat erre a tűcsereprogramok körül kirobbant, szintén 2005-ös botrány. Miközben egy a BRFK és a tűcsereprogramok között évekkel ezelőtt kötött szerződés biztosítja a steril fecskendők terjesztésének zavartalanságát, az ügyészség egy idei jogi álláspontja szerint a fecskendő bűnjel - a rendőrnek minden esetben el kell járnia, ha fecskendőt talál a gyanúsítottnál. Ez pedig gondatlan magatartásra készteti a fogyasztókat, vagyis a használt fecskendők cseréjének elmulasztására. Arra pedig, hogy mi történik ott, ahol az ártalomcsökkentő programok nem tudnak hatékonyan működni, jó példát szolgáltatnak hanti-manysi rokonaink Szibériában, akiket napjainkban az ottani "zéró tolerancia" miatt a világ egyik legsúlyosabb, fecskendőmegosztás miatt terjedő HIV/AIDS-járványa fenyeget. Erre kívánta felhívni a figyel-met a Budapesti Drogprevenciós Alapítvány munkatársa, amikor a TASZ ügyvédjével december 1-jén, az AIDS világnapján megjelent az ügyészségen és feljelentette ma-gát azzal, hogy évek óta steril fecs-kendőket terjeszt a droghasználók között.

Sokak szerint ez az egész önfeljelentősdi csupán komédia a kábítószerrel kapcsolatos büntetőpolitika lejáratására. Lehet, hogy igazuk van, de ebben az esetben a kábítószerrel kapcsolatos büntetőpolitika sem nevezhető másnak, mint a lejáratást tökéletesen megérdemlő, szociálisan, egészségügyileg és kriminológiailag megbukott rendszernek, amelyet éppen ideje lenne megváltoztatni.

A szerző a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) drogpolitikai programvezetője.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.