Kegyelem-e a kitüntetés? - Az államfő vitája a miniszterelnökkel

  • Forgács Nóra
  • 2006. március 23.

Publicisztika

A népszuverenitásból adódik, hogy a mindenkori kormány elkergethető. Ki testesíti meg az államot, a köztársaságot? Ez a kérdés vár eldöntésre, ha az államfő által az Alkotmánybírósághoz benyújtott indítványról gondolkodunk.

A népszuverenitásból adódik, hogy a mindenkori kormány elkergethető.

Ki testesíti meg az államot, a köztársaságot? Ez a kérdés vár eldöntésre, ha az államfő által az Alkotmánybírósághoz benyújtott indítványról gondolkodunk.

A 2006. március 15-i nemzeti kitüntetések zivataros hangulatban zajlottak. Az államfő ügyelt arra, hogy az ünnep méltóságát ne veszélyeztesse, ugyanakkor tény, hogy három magas kitüntetett jelölé-sével nem értett egyet. Az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult absztrakt alkotmányértelmezésért. Megtagadhatja-e az államfő a nemzeti kitüntetések aláírását?

*

Fogas kérdés. Sólyom László a köztársaság nagy tekintélyű első Alkotmánybíróságának az elnöke volt. Ezen minőségében absztrakt alkotmányértelmezéssel az államfői hatáskört többször és jelentősen szűkítette.

A 90-es évek elején, még jóval a médiatörvény elfogadása előtt Göncz Árpád köztársasági elnök nem írta alá a miniszterelnök azon javaslatát, amely felmentette volna Gombár Csabát, a Magyar Rádió és Hankiss Elemért, a Magyar Televízió akkori elnökét. Göncz indoka szerint fontos közjogi kérdésekben azért van szükség az államfő és a miniszterelnök együttes aláírására, mert ezzel az alkotmány kifejezi a közös hatalomgyakorlás elvét.

A Sólyom vezette AB több fontos határozatában is foglalkozott az államfői tisztséggel. Ezeket az úgynevezett "médiaháború" határozatainak hívjuk. A kérdések így hangzottak: "(É) kitérhet-e a köztársasági elnök a szabályszerűen javasolt jelöltek kinevezése elől; kétségbe vonhatja-e a betöltendő tisztség létjogosultságát; döntésében köteles-e figyelembe venni a jelöltet a törvény rendelkezése értelmében meghallgató országgyűlési bizottság állásfoglalását; a köztársasági elnök mérlegelése kiterjedhet-e a törvényes előfeltételek fennállásán túl célszerűségi és aktuális politikai szempontokra; mikor keletkezik a kormány felelőssége a köztársasági elnök olyan aktusaiért, amelyekhez ellenjegyzés szükséges?"

Az AB megállapította, hogy az államfő személyének sérthetetlensége, amit az alkotmány garantál, a köztársasági elnök alkotmányjogi jogállásának része. "A sérthetet-lenség folytán a köztársasági elnök nem visel politikai felelősséget. Az alkotmány 48. §-ában meghatározott kinevezési jog kivételével az alkotmány vagy külön törvény által a köztársasági elnök hatáskörébe utalt minden kinevezéshez, előléptetéshez, tisztségben való megerősítéshez, valamint felmentéshez (a továbbiakban együtt: kinevezés), továbbá a köztársasági elnök hatáskörébe tartozó jóváhagyáshoz a miniszterelnök vagy az illetékes miniszter ellenjegyzése szükséges. Az ellenjegyzés a köztársasági elnök aktusának érvényességi kelléke. Az ellenjegyzés megtörténtével a kormány vállalja a politikai felelősséget a köztársasági elnök ak-tusáért az Országgyűlés előtt." (48/1991. AB-határozat)

A határozatból az következik, hogy a politikai felelősséget viselő miniszterelnök a választáson minden döntésével, így a közmédiumok vezetőinek kinevezéseivel is megmérettetik. A népszuverenitásból adódik, hogy a mindenkori kormány elkergethető. Ezért kell minden politikai kinevezésnél a kormánynak viselnie a közvetlen felelősséget. Politológusok szerint az Antall-kormány választók előtti megítélésének fontos szempontja lett az 1994-es választásokon, hogy a kormány kiket nevezett ki a televízió és a rádió élére.

A nemzeti kitüntetések odaítélése (Kossuth-díj, Széchenyi-díj, köztársasági érdemrendek, érdemkeresztek) annyiban más, hogy a kitüntetéseknek nincs direkt politikai hatásuk. Szimbolikus aktusok. A nemzeti elismerés szimbólumai. Teszem hozzá, a köztársasági elnök szimbolikus hatalomgyakorlásához nélkülözhetetlen, hogy döntésében kifejezze a nemzet egységét. Ezt az alkotmány követeli meg tőle. A nemzet egységét nyilvánvalóan a kisebbségi vélemények és a többségi vélemény együtt adja. A szimbolikus hatalomgyakorlásnál a nemzet egységét akkor fejezi ki, ha személyében a kisebbség szá-mára is elfogadható konszenzusos döntés születik. Nyilvánvaló, hogy olyan jelöltek, akik a társadalom kisebbik része számára nem elfogadhatóak, nem fejezik ki a nemzet egységét. Ez az okfejtés a szimbolikus közjogi aktusokra vonatkozik.

*

Minden kérdésben, ahol direkt hatalomgyakorlással jár az államfő döntése, a legszigorúbb szabályok szerint kell eljárnia. Ahogy a Sólyom-bíróság megfogalmazta: csak akkor tagadhatja meg a kinevezést, ha "alapos okkal következtet, hogy a javaslat teljesítése az államszervezet demokratikus működését súlyosan zavarná".

Sajnálatos, hogy az államfő mostani indítványában az általam vázolt érvelésre alig támaszkodik. Arra helyezi a hangsúlyt, hogy a kitüntetés jellegét tekintve a köztársasági elnöki kegyelemhez hasonlít. A köztársasági elnök a miniszter javaslatára saját hatáskörében kegyelmet ad, vagy a kegyelmet megtagadja. Ez az államfő politikai felelősségét nem érinti. Igaz. Csakhogy a magyar jogban a kegyelem gyakorlása sokkal inkább az állampolgárság megadásához hasonlatos - az elnök tulajdonképpen úgy dönt ezekben az ügyekben, ahogy akar. A kitüntetés hagyományosan a miniszterelnök (illetve a miniszterek) javaslatára és ellenjegyzésével történik, ahol a meghatározó szerep az előterjesztő miniszterelnöké. Ezért a két ügy kevéssé hasonlít egymásra.

A köztársasági elnök érvelésében hosszan fejtegeti, hogy a kegyelem gyakorlása és a kitüntetés adományozása az elnök méltányossági és igazságossági szempontjai figyelembevételével történik, ezért tér el a többi államfői hatáskörtől. Ezen érvelés kicsit sántít, hiszen nem szerencsés, ha az elnök a jogszabályokon túl természetjogi érvek szerint ítél meg ügyeket. Az is kérdéses, hogy az állampolgársági ügyek széles skáláját az elnök méltányossági, igazságossági vagy kizárólag jogszerűségi alapon bírálja el.

Bárhogy is döntsön a Bihari Mihály vezette Alkotmánybíróság, a köztársasági elnök és a miniszterelnök közjogi küzdelme újabb fontos állomásához érkezett. Lehet, hogy a Narancs múlt heti vezér-cikkének lesz igaza, és az AB is azt állapítja meg: a köztársasági el-nök szimbolikus hatalma nem nagyobb, mint a tiszteletére kivert díszlépés hossza.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.