Vannak-e lejjebb is emberek?

Publicisztika

Mivel az MSZP kezdettől optimista hangot ütött meg, a Fidesz meg e napokban kapcsolt pozitív üzemmódba, mi sem lóghatunk ki az általános bizakodásból.

Mivel az MSZP kezdettől optimista hangot ütött meg, a Fidesz meg e napokban kapcsolt pozitív üzemmódba, mi sem lóghatunk ki az általános bizakodásból. Nota bene: ránk eddig sem lehetett panasz, hiszen nemcsak a negatív kampányt védtük meg dacosan, de demokratikus érzületeinktől vezérelve a kampány általánosan látható és hallható részét sem voltunk hajlandók csupán és kizárólag színvonaltalan, az üzenetek küldőit és feltételezett befogadóit egyaránt megalázó népbutításnak látni, melynek a való világhoz az égvilágon semmi köze nincsen (lásd: Nemes verseny, Magyar Narancs, 2006. február 16.). Távol álljon tőlünk ez a fanyalgó, deheroizáló, elefántcsonttoronyba zárkózó mentalitás!

Ezúttal a kampány egy másik, tudományos precizitást igénylő momentumáról, a hülyeség-kvóciens felettébb nehéz és kockázatos megsaccolásáról fogunk szólni.

Eszünk ágában sincs azt állítani, hogy a két nagy párt, különösen az egyik, színes üveggolyókkal megbolondítható tömegként tekint a népre. Épp ellenkezőleg: a magyar választók három demokratikusan megválasztott kormányt zavartak már el ugyancsak demokratikus módon, a tiszteletet tehát nagyon is kiérdemelték; és mi néznénk le vezető erőinket, ha azt gondolnánk, ezzel pont ők ne lennének tisztában.

Ámde nem lehet nem észrevenni, hogy a roppant egyszerű srófra járó kampányüzenetekkel nem feltétlenül a - hogy is mondjuk csak szépen - számos megoldási lehetőséget mérlegre tévő, árnyaltan gondolkodó honfitársainkra gyúrnak. (Azok kicsit mintha magukra lennének hagyva. De ezt nem bántásból mondjuk!) És nem is az elkötelezett támogatókra - hiszen azok már megvannak. Akkor hát?

Csak nem a hülyékre?

Dehogy, dehogy, arról nem is beszélve, hogy e feltételezéssel sem a pártokat, sem emberek elképzelt csoportjait nem sérthetjük meg. A cél-pont természetesen bizonyos konkrét személyek összessége, akiket leginkább bizonytalanoknak szokás nevezni; s közülük is legfőképpen azok, akik az utolsó napokban, vagy egyenesen a szavazófülkében határozzák el, hová véssék ikszeiket. És akik érzelmi, s nem racionális alapon döntenek majd. Nem tudjuk, hányan vannak - de minden további nélkül múlhat rajtuk, hogy ki alakít kormányt két hónap múlva Magyarországon.

A két nagy párt kampánya a végszakaszban eme polgártársainknak kíván segíteni a helyes út megtalálásában. A végletekig leegyszerűsített, befogadhatóvá tett "üzenetek" - melyek lényege: "engem válassz, mert jobb lesz neked", illet-ve: "igen" - elsősorban nem is arról tanúskodnak, hogy mit akar egyik vagy másik párt, hanem arról, hogy mit gondol a szavazókról, akikre oly sokat hivatkozik, és akiknek mindenét - állását, szolgálati autóját, ingyenbérletét, vesekövének szakszerű, ám kedvezményes eltávolítását stb. - köszönheti. Az Átlagbizonytalan manipulálhatósági együtthatójának jó érzékű belövése az áhított választási győzelmet is meghozhatja, elvétése pedig - például hogy túl hülyének nézi a célcsoportot, s ezzel dacreakciót vált ki - a kudarc legfőbb oka is lehet.

Néhány héttel ezelőtt (Pozitív, pozitívabb, Magyar Narancs, 2006. január 26.) azt írtuk, hogy sok múlik az egészséges önfényezés és a gátlástalan öntömjénezés közötti helyes arány megtalálásán. S nem kevesebb azon sem, hogy a lebutított kampányban sikerül-e belőni a még elfogadható legalacsonyabb nívót.

Nos, melyik párt nem nézi a választót bántón együgyűnek? A határozott, hozzáértő kormányfő képét akár ijesztő gigaposztereken hirdető formáció, vagy az, amelyiknek az áremelkedések miatti bús képű plakátarcai egyik napról a másikra vidámmá váltak, mert van valaki, aki önszerszámával töri le a szívgyógyszerek vagy a gáz árát? Melyikből lenne a kevesebb több? Az ön-tudatos választó nyilván fanyalog e primitív megoldásokon, holott a hatásuk - akár a kontraproduktivitásuk miatt is - döntő lesz április 9-én.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.