Vannak-e lejjebb is emberek?

Publicisztika

Mivel az MSZP kezdettől optimista hangot ütött meg, a Fidesz meg e napokban kapcsolt pozitív üzemmódba, mi sem lóghatunk ki az általános bizakodásból.

Mivel az MSZP kezdettől optimista hangot ütött meg, a Fidesz meg e napokban kapcsolt pozitív üzemmódba, mi sem lóghatunk ki az általános bizakodásból. Nota bene: ránk eddig sem lehetett panasz, hiszen nemcsak a negatív kampányt védtük meg dacosan, de demokratikus érzületeinktől vezérelve a kampány általánosan látható és hallható részét sem voltunk hajlandók csupán és kizárólag színvonaltalan, az üzenetek küldőit és feltételezett befogadóit egyaránt megalázó népbutításnak látni, melynek a való világhoz az égvilágon semmi köze nincsen (lásd: Nemes verseny, Magyar Narancs, 2006. február 16.). Távol álljon tőlünk ez a fanyalgó, deheroizáló, elefántcsonttoronyba zárkózó mentalitás!

Ezúttal a kampány egy másik, tudományos precizitást igénylő momentumáról, a hülyeség-kvóciens felettébb nehéz és kockázatos megsaccolásáról fogunk szólni.

Eszünk ágában sincs azt állítani, hogy a két nagy párt, különösen az egyik, színes üveggolyókkal megbolondítható tömegként tekint a népre. Épp ellenkezőleg: a magyar választók három demokratikusan megválasztott kormányt zavartak már el ugyancsak demokratikus módon, a tiszteletet tehát nagyon is kiérdemelték; és mi néznénk le vezető erőinket, ha azt gondolnánk, ezzel pont ők ne lennének tisztában.

Ámde nem lehet nem észrevenni, hogy a roppant egyszerű srófra járó kampányüzenetekkel nem feltétlenül a - hogy is mondjuk csak szépen - számos megoldási lehetőséget mérlegre tévő, árnyaltan gondolkodó honfitársainkra gyúrnak. (Azok kicsit mintha magukra lennének hagyva. De ezt nem bántásból mondjuk!) És nem is az elkötelezett támogatókra - hiszen azok már megvannak. Akkor hát?

Csak nem a hülyékre?

Dehogy, dehogy, arról nem is beszélve, hogy e feltételezéssel sem a pártokat, sem emberek elképzelt csoportjait nem sérthetjük meg. A cél-pont természetesen bizonyos konkrét személyek összessége, akiket leginkább bizonytalanoknak szokás nevezni; s közülük is legfőképpen azok, akik az utolsó napokban, vagy egyenesen a szavazófülkében határozzák el, hová véssék ikszeiket. És akik érzelmi, s nem racionális alapon döntenek majd. Nem tudjuk, hányan vannak - de minden további nélkül múlhat rajtuk, hogy ki alakít kormányt két hónap múlva Magyarországon.

A két nagy párt kampánya a végszakaszban eme polgártársainknak kíván segíteni a helyes út megtalálásában. A végletekig leegyszerűsített, befogadhatóvá tett "üzenetek" - melyek lényege: "engem válassz, mert jobb lesz neked", illet-ve: "igen" - elsősorban nem is arról tanúskodnak, hogy mit akar egyik vagy másik párt, hanem arról, hogy mit gondol a szavazókról, akikre oly sokat hivatkozik, és akiknek mindenét - állását, szolgálati autóját, ingyenbérletét, vesekövének szakszerű, ám kedvezményes eltávolítását stb. - köszönheti. Az Átlagbizonytalan manipulálhatósági együtthatójának jó érzékű belövése az áhított választási győzelmet is meghozhatja, elvétése pedig - például hogy túl hülyének nézi a célcsoportot, s ezzel dacreakciót vált ki - a kudarc legfőbb oka is lehet.

Néhány héttel ezelőtt (Pozitív, pozitívabb, Magyar Narancs, 2006. január 26.) azt írtuk, hogy sok múlik az egészséges önfényezés és a gátlástalan öntömjénezés közötti helyes arány megtalálásán. S nem kevesebb azon sem, hogy a lebutított kampányban sikerül-e belőni a még elfogadható legalacsonyabb nívót.

Nos, melyik párt nem nézi a választót bántón együgyűnek? A határozott, hozzáértő kormányfő képét akár ijesztő gigaposztereken hirdető formáció, vagy az, amelyiknek az áremelkedések miatti bús képű plakátarcai egyik napról a másikra vidámmá váltak, mert van valaki, aki önszerszámával töri le a szívgyógyszerek vagy a gáz árát? Melyikből lenne a kevesebb több? Az ön-tudatos választó nyilván fanyalog e primitív megoldásokon, holott a hatásuk - akár a kontraproduktivitásuk miatt is - döntő lesz április 9-én.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.