Kinek adja jövedelme nagyobb felét Puzsér, a betörő?

  • Haskó László
  • 2018. október 21.

Publicisztika

Ez így kevés!

Tudom, nevekkel játszadozni nem szép dolog, most mégis szükségem van rá. Legelső színházi élményeim közé tartozik Molnár Ferenc Doktor úr című darabjának 1957-es Vidám Színpadi előadása. Kabos László adta benne Puzsért, a betörőt, aki „jövedelmének nagyobb felét védőügyvédjének (a Doktor úrnak) adja, aki rendszeresen és sikeresen fölmenteti őt”. Kisgyerekként kitűnően mulattam, fütyültem a nem is nagyon rejtett társadalomkritikára. Kabos-Puzsér – foglalkozása dacára – szimpatikus volt. A figura rögzült bennem, fogalommá vált. Pozitív fogalommá.

Valószínűleg ezért kísérem szimpátiával Puzsér Róbert tevékenységét föltűnése óta. Főpolgármesteri bejelentkezése nagy reményekkel töltött el, rá akartam szavazni. Azért, mert azt hittem, ki akarja kergetni a pártpolitikát a budapesti önkormányzati rendszerből. Ugyanis ez az a fej, amitől bűzlik a hal. A vidéki kormányfő 2010-es (második) hatalomra kerülése óta nyilvánvaló volt, hogy a kormány és a főváros viszonya nem lesz harmonikus. Azóta azt is tudjuk, hogy mennyivel rosszabb a helyzet. A vidéki fiatalok pártja rátette a kezét Budapestre. Nem azért, mert szeretik, sőt.

Rosszul érzik itt magukat, de hát ez a főváros, itt vannak a minisztériumok, az Országház, az üzleti élet. Röviden: itt a pénz.

Csak az kell nekik. Fütyülnek a pezsgő kultúrára, ők megrekedtek az ő művészeti akadémiájuk szintjén, vagy annak is alatta. A sporthoz sem értenek, azt sem szeretik, de jó fedődumával onnan lehet a legtöbbet leszívni. Ambíciójuk (szó szerint) határtalan. Budapest a trambulin. Tarlós főmester ebben segített eddig is, azt ígéri, hogy még rátesz egy szívlapáttal.

Puzsér Róbert egy 2013-as tüntetésen

Puzsér Róbert egy 2013-as tüntetésen

Fotó: Bruzák Noémi/MTI

Puzsér erre azt mondja, hogy ő sétálóvárost csinál Budapestből. Neki mindegy, kivel sétál, Orbánnal is, ha akarja. Ezt háromszáz évvel ezelőtt ígérni sem kellett volna. Az a néhány tízezer (többnyire német) polgár sétált reggeltől estig. Aztán amikor lement a nap, semmi romkocsma, aludtak estétől reggelig. De szép is lenne most is így élni. Csakhogy ez már nem megy. Budapest kétmillió embernek munkahelye, és a duplájának kulturális és tudományos központja.

Sem Felcsúton, sem Mezőkövesden nincs színház, nincs komoly tudományos és oktató munka, csak stadion.

Időnként onnan is föltévednek emberek, akik otthon sétálnak, de egy világvárosban gyalog csak koldulni lehet. Gondolom, Puzsér nem kétmillió gyalogost akar látni Pesten. De azt nem tudom, hogyan képzeli. Leköltözünk Felcsútra?

A (könnyedségéért irigyelt és ezért) sokat kárhoztatott Molnár Ferenc a Doktor úr és Puzsér alakjába ennél százszor több és élesebb társadalomkritikát írt. Kedves Puzsér Róbert, ez így kevés. És mert önnek nincs szüksége tanácsra, nem kísérletezek. De nem is szavazok.

A szerző sebész.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.