Kitől kell itt megvédeni a magyar kultúrát?

Publicisztika

Mégsem megy el az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottsága elé idézett Alföldi Róbert a csütörtöki meghallgatásra, pedig a bizottság elnöke, a jobbikos Novák Előd direkt az ő kedvéért tűzte ki azt erre a napra. Nagyon helyes, ne is menjen! Ugyan bizonyára derekabb kiállásnak tűnt volna, ha elmaradása bejelentésével Alföldi nem várja meg, míg a fideszes bizottsági tagok is el nem hajtják Novákot, mondván, nem asszisztálnak ahhoz, hogy saját politikai céljaira használja a bizottságot. De e sorrendiségnek (ki mikor mondott nemet) nincsen még másodlagos jelentősége sem, hiszen a lényeg az, hogy helyes döntésről van szó. Mi keresnivalója is lenne Alföldinek kihallgatói előtt?

Mégsem megy el az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottsága elé idézett Alföldi Róbert a csütörtöki meghallgatásra, pedig a bizottság elnöke, a jobbikos Novák Előd direkt az ő kedvéért tűzte ki azt erre a napra. Nagyon helyes, ne is menjen! Ugyan bizonyára derekabb kiállásnak tűnt volna, ha elmaradása bejelentésével Alföldi nem várja meg, míg a fideszes bizottsági tagok is el nem hajtják Novákot, mondván, nem asszisztálnak ahhoz, hogy saját politikai céljaira használja a bizottságot. De e sorrendiségnek (ki mikor mondott nemet) nincsen még másodlagos jelentősége sem, hiszen a lényeg az, hogy helyes döntésről van szó. Mi keresnivalója is lenne Alföldinek kihallgatói előtt?

Ezt, hogy mi keresnivalója - épp a jelen egyre sűrűsödő hason példái miatt jó okkal várható, későbbi esetek elé útravalóul -, jobb, ha mégis szétszálazzuk, nehogy még valaki, ha eljön az ideje, tévedésbe essen, vagy a szereptévesztőkhöz csatlakozzon.

Tehát nevezettnek azért nem volt szabad megjelennie e bizottság előtt (ami egyéb tekintetben, s pláne egyéb felállásban akár még kompetens is lehetne), mert ez a bizottság most azért idézte maga elé, hogy a fejére olvassa azt a temérdek szennyet, amit egy nagyon könnyen beazonosítható társadalmi-politikai csoport szórt a fejére az elmúlt időszakban. Azt, igen tisztelt olvasóink, hogy le veled, te hitvány kis hazaáruló zsidó, te buzi, te köcsög, Alföldi Roberta, te perverz állat, beengedted volna a Nemzeti Színházba az oláhokat, és kurvát csináltál a mi szent Juliskánkból (e név alatt a János vitéz Iluskáját értik).

Nos, az itt - pirulva - felidézett arcképvázlat teljes egészében a magyarországi szélsőjobboldal műve, s ehhez, ill. egyéb hasonigényű uszítómunkájához talált magának egy - szerencsére csak torzóban egzisztáló - parlamenti bizottságot is. Amely parlamenti bizottság előtt nem kell megjelenni, még akkor sem, ha az embernek igaza van vele szemben (mint most Alföldinek speciel), mert az egyszerűen nem kompetens. Bebizonyítani, megvédeni az igazságot nem ilyen fórumokon kell. Aki nem kompetens (hiszen buzizva, zsidózva nem lehet megmaradni annak), az előtt nincs miért védekezni sem. Milyen demokrácia lenne az, amelyikben nekivadultan fenekedő, kirekesztő és soviniszta politikusok önkényesen szervezett csoportja mondaná meg, hogy kik lehetnek színigazgatók, kik léphetnek be egy színházba, urambocsá' mit játszhat egy színház?

Ilyenformán most azon lenne érdemes elgondolkoznia az Országgyűlés kulturális és sajtóbizottságának, vagyis e bizottság ép érzésű tagjainak, akik végső soron kihátrálásukkal csak megakadályozták ezt az inkvizíciós tragikomédiát, hogy nem kéne-e nagyon gyorsan újrafogalmazni magának a testületnek a feladatát, működését, és egyáltalán, az egész létét? Hogy lehet az, hogy ha valaki a megfelelő politikai magasságokban valamiért ma jól el akarja zsidózni, buzizni magát, az egyszer csak, hipp-hopp kiír egy parlamenti bizottsági meghallgatást egy neki nem tetsző művésznek? S el kellene gondolkodni egy füst alatt e bizottság összetételén is. A tisztviselőinek odavaló voltán. Az eddig történtek éppen elég világosak ahhoz, hogy minden érintett belássa, nem okoz ez olyan sok gondolkodnivalót.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.