Ki szelet vet - Gazdaságpolitikai kilátások a kamatdöntés után

  • Ádám Zoltán
  • 2010. december 2.

Publicisztika

Az elmúlt hetekben a kormány nem fukarkodott a gyakran az arrogáns hatalmi politizálás jegyében fogant gazdaságpolitikai lépésekkel. Az Alkotmánybíróság jogkörének szűkítése, az átmenetinek beharangozott különadók 2012 utáni fenntartása, a Költségvetési Tanács érdemi szakmai teljesítményét megalapozó szakértői stáb szélnek eresztése, a jegybanki monetáris tanács külsős tagjainak kizárólagos kormányoldali jelölése és végül a legnagyobb botrány, a kötelező magánnyugdíjpénztárak már-már zsarolásszerű eszközökkel való felszámolása egytől egyig erősen negatív visszhangot váltott ki. Mindeközben a forint árfolyama és a magyar országkockázat mutatói az elmúlt fél évben jelenősen roszszabb teljesítményt nyújtottak a regionális átlagnál. Mi több, az államcsőd kockázatának árazása alapján az unió keleti tagállamai közül mára Magyarország számít a legkockázatosabb befektetési célpontnak.

Az elmúlt hetekben a kormány nem fukarkodott a gyakran az arrogáns hatalmi politizálás jegyében fogant gazdaságpolitikai lépésekkel. Az Alkotmánybíróság jogkörének szűkítése, az átmenetinek beharangozott különadók 2012 utáni fenntartása, a Költségvetési Tanács érdemi szakmai teljesítményét megalapozó szakértői stáb szélnek eresztése, a jegybanki monetáris tanács külsős tagjainak kizárólagos kormányoldali jelölése és végül a legnagyobb botrány, a kötelező magánnyugdíjpénztárak már-már zsarolásszerű eszközökkel való felszámolása egytől egyig erősen negatív visszhangot váltott ki. Mindeközben a forint árfolyama és a magyar országkockázat mutatói az elmúlt fél évben jelenősen roszszabb teljesítményt nyújtottak a regionális átlagnál. Mi több, az államcsőd kockázatának árazása alapján az unió keleti tagállamai közül mára Magyarország számít a legkockázatosabb befektetési célpontnak.

Ebben a helyzetben emelte meg 25 bázisponttal, 5,25 százalékról 5,5 százalékra irányadó kamatát e hét elején a jegybank, mondván, hogy a megemelkedett inflációs kilátásokra és a gazdasági környezet kiszámíthatatlanná válására tekintettel eljött a monetáris feltételek szigorításának ideje.

*

A jegybanki lépést persze nyilván sokan a kormány versus Nemzeti Bank dichotómiában értelmezik majd, vagyis hogy a Szabadság téren minden eszközzel igyekeznek betenni a kormányzati gazdaságpolitikának. E vélekedésnek azonban az okkal feltételezett, bár kissé sematikusnak tűnő pszichológiai mechanizmusokon túl semmilyen kézzelfogható alapja nincs. A jegybank utoljára áprilisban csökkentette az alapkamatot, egy nappal a parlamenti választások második fordulója után, makrogazdasági és pénzpiaci szempontból egyaránt megalapozottan. Azóta - külső és belső okokból - nagyságrendekkel emelkedtek a piaci kockázatok, magasabb szintre kerültek az inflációs várakozások, az országkockázatok tekintetében pedig Magyarország a regionális középmezőnyből annak végére került. A piac ugyan egy darabig díjazta a 3 százalék alatti jövő évi költségvetési hiány melletti kormányzati elköteleződést, ám a hiánycél teljesítésének módja - az újabb különadók kivetése és a magánnyugdíjalapok államosítása - ismét csalódást keltettek. Ehhez jött még az elemi jogállami normákkal ellentétes kormányzati magatartás - az alkotmánybíróság jogkörének csorbítása és a visszamenőleges hatályú törvénykezés igényének hangsúlyozott kormányzati képviselete -, továbbá a gazdaságpolitika kiszámíthatatlanná válása.

Egyelőre nem világos, hogy a jegybanki kamatemelés rövid távon milyen hatással jár. A döntést követő órákban az árfolyam gyengült, a szuverén országkockázatot mérő CDS-felár emelkedett, megközelítve a június eleji Kósa-Szíjjártó-nyilatkozatokat követő szintet. A piac tehát - mint az várható volt - nem pusztán a kamatemelés tényére reagált (abból önmagában a forint erősödése következett volna, mivel a kamatemeléssel nőtt a forinteszközökön realizálható hozam), hanem azt egyfajta válságjelzésként értékelte. Igaz, ebben nyilvánvalóan szerepet játszott a régió egészéről alkotott kép kedvezőtlenebbre fordulása, ami alapvetően az euróövezet gyenge fiskális egyensúlyi helyzetű tagországainak finanszírozási nehézségeiből fakad.

A magyar gazdaság külső megítélése mindazonáltal különösen nagymértékben romlott az elmúlt hetekben. A monetáris tanács hétfői üléséről kiadott közlemény szerint: "Az elmúlt időszakban Magyarország kockázati megítélése romlott, ami részben a globális kockázatvállalási hajlandóság csökkenéséhez, részben országspecifikus tényezőkhöz - ezen belül is leginkább a gazdasági környezet kiszámíthatóságának csökkenéséhez - köthető. Utóbbit jelzi, hogy október közepétől kockázati feláraink nagyobb mértékben emelkedtek, mint más, hasonló kockázatú országokban." A tanács szerint a kiszámíthatatlan gazdasági környezet és az élelmiszerárak emelkedése mellett a javuló foglalkoztatási helyzet és a kormányzati adóintézkedések is erősítik a felfelé mutató inflációs kockázatokat, mindezek eredményeképpen pedig "az inflációs cél eléréséhez a következő hónapokban további kamatemelésre lehet szükség".

*

A hétfői kamatemeléssel tehát minden bizonnyal kezdetét vette a kamatemelési ciklus, ami a még mindig nem túl meggyőző magyar gazdasági növekedési teljesítmény fényében - Simor András jegybankelnököt idézve - valóban szomorú fejlemény. A kérdés rövid távon az lesz, hogy a piac által érzékelt, a jegybank által pedig visszaigazolt megemelkedett kockázatszint és a jegybank által előre jelzett infláció-gyorsulás milyen új egyensúlyi kamatszintet tesz szükségessé. Fontos hangsúlyozni, hogy a 2008-as helyzettel ellentétben nincs szó a pénzügyi összeomlás veszélyéről: a jegybanki tartalékok magasak, az államháztartás pedig az előző ciklusban a Fidesz által sokat kárhoztatott stabilizációs intézkedéseknek köszönhetően viszonylagos egyensúlyban van.

Amiről szó van, az a nemzetközi befektetői közvélemény által egyre inkább elutasított, egyre kevésbé hiteles kormányzati gazdaságpolitika, amitől technikailag könnyű volna ugyan eltávolodni, politikailag azonban nehéz. A következő évek gazdaságpolitikáját a kormány a jelek szerint a középosztály és a hazai vállalkozások egy része számára kedvező, más vállalkozásokkal szemben diszkriminatív adópolitikára és a magánmegtakarítások jelentős részének államosítására építi. Emellett feltételezhető, hogy a barátinak tekintett tulajdonosi csoportok piacszerzési törekvéseit is támogatja a gazdaságpolitika - a multinacionális kiskereskedelmi láncokra kivetett különadó például részben erre utal.

Jól látható, hogy e törekvések esetenként mind a hagyományos jogállami alapelvekkel, mind az uniós piacszabályozási és fiskális gazdálkodási irányelvekkel összeütközésbe kerülnek, és rontják a magyar gazdaság külső megítélését. Ettől azonban elvben még lehetnének sikeresek, és bizonyos mértékig feltehetőleg azok is lesznek: a hétfői kamatemeléssel egyidejűleg közzétett jegybanki makrogazdasági előrejelzések nemcsak a korábbinál magasabb 2010-11-es inflációs pályát, hanem erőteljesebb gazdasági növekedést is jósolnak a következő két évre. Persze kérdés, hogy egy ilyen, bizonyos értelemben a kilencvenes évek Szlovákiájára emlékeztető, a gazdasági erőforrások újraelosztását és a külföldi tőketulajdonosok szerepének korlátozását ambicionáló gazdaságpolitikai kurzus mennyire lehet sikeres. Az világos, hogy az elképzelés számos beépített szerkezeti gyengeségtől terhes - egyebek mellett ez váltotta ki a hétfői kamatemelést -, ám nem biztos, hogy eleve kudarcra ítélt.

*

A Fidesz, javára legyen mondva, nem árult zsákbamacskát. A kilencvenes évek közepén végrehajtott antiliberális politikai fordulata óta kritikusan viszonyult a külföldi működőtőke-befektetők meghatározó szerepére, beruházásokra és exportra épülő, az állami gazdaságirányítást intézményes korlátok közé szorítani kívánó liberális gazdaságpolitikához. Igaz, a Bokros-csomag-ellenes retorikája dacára az első, 1998 és 2002 közötti Fidesz-kormány első két évében még többnyire tiszteletben tartotta ennek alapvetéseit, és egyensúlyi költségvetési politikát folytatva alapvetően hagyta, hogy a megelőző években kialakult szereposztás érvényesüljön a gazdaságban. A ciklus második felében azonban megkezdődött a kedvezményes vállalkozói és lakáshiteleken, valamint expanzív jövedelempolitikán alapuló beruházás- és fogyasztásélénkítés. A gazdaság dinamizálásában egyre nagyobb szerepet játszott a hazai kereslet növekedése, miközben mérséklődött a megtakarítási ráta.

A 2002-ben hatalomra kerülő szocialisták erre a modellre licitáltak rá a jóléti rendszerváltás jelszavával, hogy azután 2006-ig halogassák az általuk immár minden korábbinál nagyobb mértékben kibillentett államháztartási egyensúly helyreállítását. A Fidesz azonban mind 2002 és 2006 között, mind a következő négy évben hű maradt a 2000-től - Matolcsy György miniszteri színrelépésétől nem teljesen függetlenül - egyre karakteresebbé váló antiliberális gazdaságpolitikájához.

Az ellenzéki Fidesz megszavazta a szocialista-liberális kormányok legképtelenebb népboldogító intézkedéseit, majd emelt hangon kérte számon a hosszú távú gazdasági fenntarthatóság kárára kivívott szociális vívmányok visszavételét, amikor a kormány nekilátott az államháztartás konszolidálásának. A 2006 és 2010 közötti, nagyarányú államháztartási egyensúlyjavulással, a nyugdíjrendszer középtávú fenntarthatóságának megteremtésével, a közszolgáltatások részleges racionalizálásával és a kiterjedt szociális juttatások körének szűkítésével jellemezhető korszakban vehemensen tagadta mindezek létjogosultságát, és a jelentős rövid távú társadalmi költségekkel járó egyensúlyi politika helyett a gazdasági növekedés ösztönzését javasolta. Nem csak a kormánynak egyébként: a jegybanktól a 2008-as pénzügyi világválság kellős közepén hatszázalékos alapkamatot követelt, miközben épphogy sikerült elkerülni a forint drámai mértékű leértékelődését és fenntartani a gazdaság külső finanszírozhatóságát.

Az ellenzéki Fideszt cseppet sem zavarta, hogy gazdaságpolitikai követelései képtelenségek voltak: megvalósításuk jó eséllyel államcsődbe taszította volna Magyarországot, mivel nem lett volna olyan épeszű tőketulajdonos, aki egy vészesen eladósodott, a meggyengült pénzügyi helyzetét tovább rontó országot hajlandó lett volna finanszírozni. Mivel azonban a gyenge hitelességű kormányoldal nem volt képes ezzel a ténnyel szembesíteni sem a Fideszt, sem annak egyre növekvő választóközönségét, a gazdaságpolitikai hazugság leleplezetlen maradt.

A kormányra került Fidesz kijelentette, hogy akkor most a maga részéről nekilátna a növekedés-központú gazdaságpolitika megvalósításának, majd meglepődve tapasztalta, hogy ehhez sem a legfontosabb nemzetközi szervezetek (IMF, Európai Unió), sem a piaci befektetők részéről nem talál kellő támogatást. Ezután megkezdődött az eufemisztikusan nem ortodoxnak nevezett gazdaságpolitikai eszközökkel való kormányzati zsonglőrködés: a nagyarányú adócsökkentés ígéretének beválthatósága érdekében kivetették az állami bevételek növelése mellett a külföldi vállalatokkal szembeni piacszerzést is elősegítő, szektorspecifikus különadókat, majd bejelentették a kötelező magán-nyugdíjpénztári rendszer felszámolását. Ez utóbbi rövid távon sok százmilliárd forintos államháztartási bevételt, középtávon pedig jelentős, a magángazdaságból az állam felé irányuló vagyontranszfert jelent. A magánnyugdíjpénztárak kezelte megtakarítások államosítása valójában felfogható egy új IMF-megállapodás pénzügyi pufferét helyettesítő pótlólagos államháztartási forrásnak anélkül, hogy az elnyeréséért kellemetlen gazdaságpolitikai kötelezettségeket kellene vállalni.

Az elmúlt hetek kormányzati lépéseire adott negatív piaci válaszok és a hétfői kamatdöntés bizonyos értelemben kijelölték ennek a gazdaságpolitikának a határait. Lehet persze továbbmenni az eddigi úton: a jelek szerint a kormányoldal jövő márciusban az új Monetáris Tanács-tagok kinevezésével a jegybanki monetáris politika irányítására is ráteszi a kezét. A makrogazdasági törvényszerűségek azonban ettől még a magyar gazdaságra is érvényesek maradnak. Szükség esetén egy darabig a magán-nyugdíjpénztári vagyontömegből is lehet finanszírozni az államháztartást, hosszú távon azonban nem lehet lemondani az államadósság piaci refinanszírozásáról. Igaz, a legutóbb jövő tavaszra beharangozott strukturális reformok - melyek állítólag mintegy 800 milliárd forintos költségvetési megtakarítást eredményeznek majd - jelentős könnyebbséget hozhatnak. Ha így lesz, az nagyban növeli a kormányzati gazdaságpolitika életképességét - ám minden bizonnyal komoly társadalmi költségekkel jár a változások vesztesei számára.

Akárhogy is, a hétfői kamatdöntéssel a kormányzati gazdaságpolitika megkapta első komoly hazai intézményi figyelmeztetését. Nem valószínű, hogy ez önmagában irányváltásra ösztönözné a kormányt, annyit azonban elérhet, hogy a továbbiakban az eddiginél nyilvánvalóbbá váljanak a versengő gazdaságpolitikai elképzelések közötti különbségek.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.