Medgyessy dolgozik

  • 2004. július 1.

Publicisztika

Miközben a június 13-i vereség mind nagyobb és pokolibb és rémisztõbb mélységeket világít be a szocialista párt lába elõtt, és a még a párttal amúgy rokonszenvezõ elemzõk és újságírók is - igen helyesen - szüntelenül a vereség újabb és újabb aggasztó aspektusaira hívják fel a figyelmet (hogy például egyenesen megsemmisítõ méretû a fiatalabbak között), még mindig nem tudjuk biztosan, mi lett eltolva: a kormányzás vagy a kampány?

A párt vagy a kormány? A kormány vagy a párt?

Kovács László kitessékelése a pártelnöki székbõl mintha azt sugallaná, hogy a párt csinálta a bajt, marhaságokat akart a rossz kampányban az emberekre tukmálni, nem tudott mozgósítani, és egyáltalán, az alapszervi munka nem kielégítõ. Bizonyára ez képzett meg a párt Kovács eltávolítására pillanatok alatt összeszervezõdõ erõs embereiben, talán nem is alaptalanul. De Kovácstól már régóta sokan meg akartak szabadulni, a miniszterelnök is, meg a pártban is jó páran, csak a nagy kavarásban és ellenkavarásban eddig még nem jött össze. Viszont a pártelnök most túl gyorsan bedobta a törülközõt ahhoz, hogy ne akarjon mindenki tovább indulatoskodni: mi van a kormánnyal? És a kormányfõvel? Az tán - ahogy õk mondani szokták - nem baszott el semmit? És fõként: mi legyen vele? Menjen? De mikor? Vagy maradjon? De meddig?

Mint tudjuk, a miniszterelnök és a kormánya számára parlamenti többséget biztosító párt kapcsolata csöppet furcsa természetû. Medgyessy 2001 nyarán, kívülállóként lett a szocialisták miniszterelnök-jelöltje, miután az MSZP szûkebb vezetése úgy döntött: inkább mégse ontsuk egymás belét, keressünk egy semleges, megbízhatónak tûnõ faszit. Az akkortájt épp magánvállalkozó Medgyessy és a párt - képletesen szólva - magánjogi megbízási szerzõdést kötött, melyben a megbízó vállalta, hogy a megbízott rendelkezésére bocsátja a cég infrastruktúráját, forgó- és állóeszközeit, illetve - igény szerint - személyi állományát, a megbízott meg azt, hogy ellátja a megbízó számára a miniszterelnök-jelölti, majd a kormányfõi feladatot. E képzeletbeli szerzõdés határozatlan idõre szólt (és készpénzmozgást nem igényelt, hahaha). Ez az újabb magyar demokrácia történetében e pillanatig nem így történt, a miniszterelnököket mindig a választáson gyõztes párt "adta" (és nem leigazolta, sportnyelven szólva).

A konstrukció jó darabig mûködõképesnek is tûnt. A miniszterelnök-jelölt kitûnõen mûködött együtt Kovács Lászlóval (a 2002-es kampányban), a miniszterelnök pedig a frakcióval (Lendvai Ildikó szíves közremûködésével). A megbízott meglehetõs önállóságot élvezett mind a feladat elvégzéséhez szükséges alvállalkozói szerzõdések megkötésében (vagyis a miniszterek és - ami talán még fontosabb - politikai tanácsadóinak megválasztásában és elbocsátásában), mind pedig a megbízó (a párt) üzletpolitikájának kialakításában és a napi, menedzsmentszintû döntéshozatalban. Az például máig nem világos, hogy a 2002-es közalkalmazotti béremelés elõtt (aminek következményei mind a mai napig meghatározzák a kormány mozgásterét és politikáját) Medgyessy szólt-e a pártnak, s ha igen, mit mondott nekik, és mit mondtak õk. De így van ez a kormány megannyi más policyjával is.

S minthogy Medgyessy sem ma lépett le az apparátusi falvédõrõl, arra is volt érkezése, hogy a megbízót egy kicsit összezavarja. A párt erõs embereivel, akik a megbízó részérõl - egyenrangú szerzõdõ félként tehát - a kelleténél jobban is az orrára bírtak volna koppintani, benépesítette a kormány, sõt, a Miniszterelnöki Hivatal alsóbb traktusait, s ezek az illetõk máris a beosztottjai lettek. Így kapott álposztot Baja, Nagy Sándor, Keller László, Szekeres Imre; és e sorba illeszthetõ Gyurcsány Ferenc (aki úgy egy éve talán túlságosan korán nyitott hajrát), sõt, maga Kovács pártelnök is, aki egyszerre alárendeltje a megbízottnak és a megbízó képviselõje. (Ezért lenne butaság, ha Hiller Isván - amennyiben valóban elnöknek választják - megtartaná miniszteri állását.)

Nincs e logikában semmi csodálkoznivaló: a gazdaság Magyarországon sokkal jobban mûködik, mint a politika.

De mûködhet-e úgy a politika, mint a gazdaság? Lehet-e úgy kormányozni egy demokráciában, hogy a kormánytöbbséget adó párt - mert vezetõit gyilkos egyéni ambíciók vezetik, mert intellektuálisan nem összeszedett, mert nincs világképe, és maga sem tudja pontosan, hogy mit akar a társadalommal: tökmindegy - inkább bele se vág, és kiszervezi magából a kormányzást?

Addig, amíg a konstrukció mûködik, miért is ne. Ám mi van akkor, ha a szerzõdésben foglalt feladatok nem teljesülnek? Ha a megbízó és a megbízott vadul egymást kezdi okolni a szerzõdés be nem tartásáért?

A választási vereség nyilvánvalóan a kormányt is minõsíti. A lanyha munkavégzést, a teszetoszaságot, a félig elkezdett, majd abbahagyott reformokat, a pillanat hevében meghirdetett, majd gyorsan elfelejtett programokat. A lustaságot. A szocialista párt dilemmája most az: mit tegyen Medgyessyvel? Mondja fel a szerzõdést, és küldje el? De kit ültessen a helyére - miközben nemhogy alkalmas jelöltjük nincs, még azt sem tudni, kik az ültetõk? Ha viszont marad Medgyessy, és a kormány még elügyintézget másfél évig, vajon õ lesz-e a szocialista miniszterelnök-jelölt is? Ha nem, mivel indokolják? Hogy szarul kormányoztunk, elnézést, hadd próbáljuk meg újra? És mikor jönnek elõ az új jelölttel?

Nem véletlen, hogy idáig jutottak: és nem a rossz kampány a legfõbb bûnük. Hanem az, hogy a vezetõik olyanok, amilyenek. Az MSZP, ha nem vigyáz, ugyanolyan állapotba süppedhet, mint amilyenben 2001-ben láttuk. Sõt rosszabba, hiszen azóta az is kiderült, hogy nem lehet gebinben kormányozni. A megoldást nekik maguknak kell kiizzadniuk. Úgy, ahogy azt demokráciákban a kormányzást akaró politikai pártok teszik.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.