Megoldom

Publicisztika

Néhány hete ismét a Nagy Gazdaságpolitikai Bejelentés lázában égünk. Átélhettünk már ilyet idén február-márciusban is, amikor a történelmi esemény időpontjáról csak annyit lehetett tudni, hogy az bizonyosan nem aznap lesz, amikorra beharangozták. Volt persze pötyögés erről-arról, és türelmetlenségükben aztán sokan egy-egy szokványos sajtótájékoztatót ki is neveztek a Nagy Bejelentésnek; talán az zavarta meg őket, hogy - a magyar focihoz hasonlóan - szóvirágokban kifejezetten erős Orbánék gazdaságpolitikája: szabadságharc, háború, ilyenek. E lírai gazdaságpolitika alapvetően kettős célt szolgált: először annak elfedését, hogy kormányon képtelenség megvalósítani azt, amit Orbán Viktor és a Fidesz ellenzékben ígért (vagy még inkább annak az elfedését, hogy Orbánék ellenzékben is pontosan tudták azt, hogy kormányra kerülve alig valamit teljesíthetnek ígéreteikből), utóbb pedig annak a ki nem mondását, hogy a megváltónak hirdetett gazdaságpolitika teljes kudarcba fulladt.

Néhány hete ismét a Nagy Gazdaságpolitikai Bejelentés lázában égünk. Átélhettünk már ilyet idén február-márciusban is, amikor a történelmi esemény időpontjáról csak annyit lehetett tudni, hogy az bizonyosan nem aznap lesz, amikorra beharangozták. Volt persze pötyögés erről-arról, és türelmetlenségükben aztán sokan egy-egy szokványos sajtótájékoztatót ki is neveztek a Nagy Bejelentésnek; talán az zavarta meg őket, hogy - a magyar focihoz hasonlóan - szóvirágokban kifejezetten erős Orbánék gazdaságpolitikája: szabadságharc, háború, ilyenek. E lírai gazdaságpolitika alapvetően kettős célt szolgált: először annak elfedését, hogy kormányon képtelenség megvalósítani azt, amit Orbán Viktor és a Fidesz ellenzékben ígért (vagy még inkább annak az elfedését, hogy Orbánék ellenzékben is pontosan tudták azt, hogy kormányra kerülve alig valamit teljesíthetnek ígéreteikből), utóbb pedig annak a ki nem mondását, hogy a megváltónak hirdetett gazdaságpolitika teljes kudarcba fulladt.

Azzal, hogy a szemérmességből matolcsyzmusnak (és nem orbánizmusnak) nevezett intézkedéshalmaz csak ront a helyzeten, minden épeszű ember tisztában volt már az első pillanattól kezdve jobb- és baloldalon egyaránt. Kifogásainkkal mi is sokszor megtöltöttük e hasábokat (legutóbb augusztus 18-i fölszólamlásunkban, lásd A mágus című szerkesztőségi írásunkat), úgyhogy erre túl sok szót most nem is vesztegetnénk. Arra sokkal inkább, hogy az irány tarthatatlansága végre föltűnt Orbánnak és Matolcsynak is. A gazdaság, ez a komcsi szabotőr ugyanis az istennek sem akart élénkülni, még a személyijövedelemadó-rendszer megváltoztatásától sem, és ennek következtében a gazdasági válságot rohadtul nem kezdtük el "kinövekedni". Márpedig, emlékezzünk, az orbánista-matolcsysta gazdaságfilozófia (vagy mi) alfája és ómegája az volt, hogy a bajokat majd kinövekedjük.

A bajok tehát maradtak, hiszen a vártnál kisebb (azaz majdnem semmilyen) növekedés önmagában 100 milliárdos lyukat ütött a költségvetésen. Lépni kellett, és hosszú idő után megint Nagy Bejelentésre készült a művelt magyar világ. Nem is akarnánk fanyalogni, mert e hét keddjén tényleg sok mindent megtudtunk: például azt, hogy a miniszterelnök és a kormány észrevette az eurózóna lassuló növekedését, ami miatt mi sem növekedünk úgy, ahogy akartunk, de csakis emiatt nem, ám szerencsére a kormány erre is tud lépni: gyorsítani fog. Ez annyit tesz, hogy egy takarékoskodási intézkedést (beszerzési stop a közszférában), valamint néhány adóemelési tétel bevezetését (gázolaj, szerencsejáték, alkohol- és dohánytermékek jövedéki adója) előrébb hoz néhány hónappal. Természetesen előkerült az a téma is, ami valamennyi gazdaságpolitikailag impotens kormány örökzöldje a rendszerváltozás óta: a be nem fizetett adók (most éppen az áfa) hatékonyabb behajtása. Ezek a bevételek aztán simán pótolják a kiesett 100 milliárdot, egy gonddal kevesebb. (És persze csökkentjük az államadósságot is a devizatartalék terhére. Újabb győzedelmes csata a háborúban!)

Orbán szóhasználata árulkodó volt: a sajtótájékoztató végén két mondaton belül legalább négyszer használta a "megoldottuk" kifejezést. Kedden egy 100 milliárdos problémát oldottak meg, vasárnap (amikor, mint arról ugyancsak értesülhettünk, a kormány egész nap dolgozni fog) egy laza 250 milliárdosat fognak megoldani. (Az Európai Bíróság döntése értelmében a magyar államnak ennyi áfát kell visszatérítenie a vállalkozásoknak.) Mintha a miniszterelnök elsősorban nem is a hallgatóságát, hanem önmagát szuggerálta volna: mindent megoldok, nemcsak ezt a 350 milliárdot, hanem a többi százmilliárdokat is mind, évről évre. Legföljebb nem. De akkor majd megint teszek egy Nagy Bejelentést.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.