Romhányi Balázs

Megült a köd

Miért gazság a nem átlátható költségvetés?

  • Romhányi Balázs
  • 2018. március 8.

Publicisztika

A minap megjelent az International Budget Partnership nevű nemzetközi civil szervezet felmérése a költségvetési rendszerek átláthatóságáról.

A 2006-ban útjára indított, kétévenkénti vizsgálatban 115 ország vett részt. Az Open Budget Survey (OBS) méri az átláthatóságot, a nyilvánosság bevonását a költségvetési folyamatba és a költségvetés feletti parlamenti és számvevőszéki kontroll erejét. Magyarország most az 57. helyen végzett – ez a régiónkban rossznak számít. A vizsgált EU- és OECD-tagországok között ez a leggyengébb eredmény, de a nem vizsgált országok között is egy vagy két költségvetés lehet átláthatatlanabb a magyarnál (például Görögországé).

Természetesen az átláthatóbb költségvetésből még nem következik az, hogy az ország általában is jobb hely lenne: Uganda például 60 pontot ért el a magyar 46-tal szemben. De az is biztos, hogy jó kormányzás nincs átláthatóság nélkül. Az átláthatóság nem valami kegyes ajándék, amit a dolgát egyébként nagyszerűen végző kormány odalök az ilyesmi iránt érdeklődő kisebbségnek.

A költségvetési átláthatóságnak gyakorlatilag nincs költsége: nem igényel mást, mint az interneten közzétenni a normális kormányzáshoz egyébként is szükséges dokumentumokat és adatokat. Abban az országban, ahol el sem készülnek ezek a dokumentumok és nincsenek ilyen adatok, nem az átláthatósággal van baj, hanem a döntések megalapozottságával és a kormányzás minőségével. Ahol vannak adatok és dokumentumok, ám nem teszik őket hozzáférhetővé, vagyis tudatosan küzdenek az átláthatóság ellen, ott a politikai akarat a bűnös. Nem véletlen, hogy a világ számos szegény országa előz meg számos sokkal gazdagabbat. Senki nem gondolja, hogy Katar azért ért el – nem tévedés – nulla pontot a felmérésben, mert nem telik a nyilvánosságra.

Az átláthatóság hiánya legfőképpen azért ártalmas, mert növeli a lehetőséget, hogy az ország vezetése a választók hosszú távú érdeke ellen politizáljon. De a homály káros rövid távon is: a kiszámíthatatlan környezetben a cégek és a háztartások nehezebben tudnak tervezni. Az átlátható költségvetésű országban a külföldi befektetők hisznek az adatoknak – az átláthatatlan országban viszont komolyabban veszik a kósza rossz híreket. És mert nem bízhatnak a hivatalos adatokban, könnyebben elhiszik, hogy van, amit ők nem látnak, de a bennfentesek igen, s ezért hamarabb menekülőre fogják.

A nyomokban demokratikus rendszerekben, ahol még vannak valamiféle választások, a nagybani korrupcióba politikusok bele tudnak bukni. Hiszen a korrupció csak a szűk eli­tet hozza előnyösebb helyzetbe, s ezt még a kormány szavazói sem szeretik. Ahhoz tehát, hogy ne bukjon meg a korrupt kormány, valahogyan meg kell szereznie a szavazatok többségét. Ennek tipikus eszköze a populizmus és a demagógia. Minél korruptabb a kormányzat, annál populistábbnak, annál inkább demagógnak kell lennie – márpedig ezek legfőbb ellensége az átláthatóság. Az átláthatatlanság így lesz a korrupció szolgálója.

Sok országban a vezetők pusztán a lakosság kedvéért nem sokat törődnének az átláthatósággal – ám hajlandók erre, ha a külföldi donorok és befektetők követelik meg, s ezért pénz múlik rajta. A rendszerváltás óta a magyar kormányokat is csak az EU-csatlakozás és a különféle finanszírozási válságok sarkallták jobb belátásra. Magyarország 15–20 évvel ezelőtt még a jobbak közé tartozott, ám azóta nem fejlődött semmit, míg a többiek elhúztak mellettünk. A jelenlegi kormány pedig már mindent megtett azért, hogy ne kényszerüljön ilyen helyzetbe. A nagyobb átláthatóságot is szolgáló önkéntes uniós megállapodásokat Magyarország nem írta alá. Az Open Government Partnership nemzetközi programból az Orbán-kormány – nem sokkal Azerbajdzsán után – kilépett. Az államadósságot egyre nagyobb arányban a lakossággal finanszíroztatja, még ha ez drágább pénz is, mint az intézményi alapú. Az Európai Unióval szemben épp addig élezi a konfliktusokat, ameddig nem kerülnek veszélybe a források. A magyar kormány 2017-ben – egyetlen EU-tagállamként – felverekedte magát arra a listára, amely még az amerikai kormány szerint is átláthatatlan országokat sorolja fel – pedig itt jóval alacsonyabb a léc, mint az Open Budget Survey-ben.

A magyar kormány a költségvetést saját belügyének tekinti; mindent megtesz azért, hogy felszámolja az érdeklődést iránta és korlátozza a beleszólási lehetőségeket. A sajtó figyelme a büdzsé iránt lényegében elenyészett – bizonyára azért is, mert a kormány által prezentált, hiányos adatok mögé nézni, a valódi összefüggéseket megtalálni óriási extra erőfeszítéssel járna. A költségvetési vitát tavaszra hozták elő, s az egyéni képviselőknek a kormányzati javaslat benyújtása után pár napjuk van a módosító indítványokra: később már csak a kormánytöbbség fegyelmével működő bizottságok adhatnak be ilyet. A kormánynak pedig kifejezett célja, hogy az előterjesztés tartalma teljes meglepetés legyen. A felelős, valóban demokratikus költségvetési rendszerben léteznek az ún. költségvetési irányelvek – azaz a kormány a végleges javaslat beterjesztése előtt bemutatja a főbb kereteket és irányokat. Nálunk ilyen nem is készül. És a rossz gyakorlatok vég nélkül sorolhatók. Újabban minden közérdekű adatigénylés (függetlenül attól, hogy a téma melyik minisztériumhoz tartozik) a Rogán Antal által vezetett kabinetirodához kerül engedélyezésre. A szűk keresztmetszet durva késéseket okoz – sikerült botot dugni a küllők közé. Ráadásul az a hivatalnok, aki kiad valamilyen adatot, amit a törvény – vagy még inkább a főnökei – szerint nem lett volna szabad kiadnia, az állásával játszik. Abból viszont még soha senkinek nem lett baja, ha nem adott ki valamit, amit a törvény szerint ki kellett volna adnia.

Mindezt a sajtó és a társadalom is kezdi normálisnak tekinteni – holott egyáltalán nem az. S a kérdés persze nem az, hogy az évente változó, de mindig hosszú nevű hivatalok dologi kiadásainak előirányzata 5,6 százalékkal nő-e, vagy csak 2,3 százalékkal. Az értelmes parlamenti és társadalmi vitáknak arról kellene szólniuk, hogy mennyit költsünk és hogyan egészségügyre, oktatásra, szociális juttatásokra. És nem csak önmagában a pénzről, hanem például arról is, hogy a betegek meggyógyulnak-e. Ezeket az ún. nem pénzügyi információkat is látnunk kellene a költségvetésben. De nem látjuk: pedig ezekhez a vitákhoz már sokkal többen akarnának hozzászólni.

Nem arra lenne most szükség, hogy a kormányzat hirtelen erőfeszítéseket tegyen az Open Budget Index értékünk feltornászására – úgy, hogy közben a lehető legkevésbé növekedjék a tényleges átláthatóság. Jó szabályokra van szükség, amelyek megnyitják a költségvetés általános megvitatásának a lehetőségét, és képesek megváltoztatni a róla való közös gondolkodás kultúráját. Kérdés, hogy ezt mi hozhatja el. Talán egy újabb finanszírozási válság? A külföldi politikai nyomás, vagy a még nagyobb korrupciós botrányok? Elhozná-e a kormányváltás?

A szerző közgazdász, a Költségvetési Felelősség Intézet civil szervezet vezetője.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.