Mindenkinek a maga keresztjét

  • 1996. október 31.

Publicisztika

Már megint az apparátus. Egy percnyi figyelmetlenség, és itt a baj: aki emlékezetében a tegnapi székelykáposztán túl is képes felidézni eseményeket, annak kihagyott a szívverése. Elkészült a lista, mindenféle kitüntetendő nevekkel, és igazából senki sem tudja, hogy került rá Porubszky István neve, aki festő, szereti a szotyolát és Potyka bácsiként bőrfejűeket patronált, nehéz elképzelni, hogy a mai koalícióra szavazott volna.
Már megint az apparátus. Egy percnyi figyelmetlenség, és itt a baj: aki emlékezetében a tegnapi székelykáposztán túl is képes felidézni eseményeket, annak kihagyott a szívverése. Elkészült a lista, mindenféle kitüntetendő nevekkel, és igazából senki sem tudja, hogy került rá Porubszky István neve, aki festő, szereti a szotyolát és Potyka bácsiként bőrfejűeket patronált, nehéz elképzelni, hogy a mai koalícióra szavazott volna.Mindenkinek a maga keresztjét

Számít-e a kitüntetések odaítélésekor a politikai hitvallás? Azt kell erre mondani, hogy az a jó, ha nem. Mégis, sem a belügyminiszter, sem a miniszterelnök, sem a köztársasági elnök nem lehet különösebben büszke, Porubszky - amíg a rendszerváltás utáni úgynevezett közélet, úgymond, szereplője volt - nem cselekedett semmit, ami kitüntetésre érdemesítette volna.

Most már nyilván semmit se lehet tenni. Csak nem mennek oda az emberhez, hogy izé, az úgy volt, hogy nem is magára gondoltunk, hanem Porubszky Istvánra, szintén festő, na persze nem annyira világhírű, csak kicsit, de azért ötvenhatos ő is és izé... szóval borzasztó félreértés történt, mert ez az ő kitüntetése lenne, bejön érte a talált tárgyak osztályára és elviszi. Hisz tudja maga is, milyenek a magyar nevek, felüt egy telefonkönyvet, csupa Kovács, Szabó és Porubszky. Roppant kellemetlen, de nincs mit tenni, tessék szépen visszaadni. Nem adja.

Vagy tegyük fel, hogy csak liberális ármány volt az egész: Potyka bácsi besétált a csapdába, és örökre el lett vágva a bázisnál, úgymond. Hogy néz ezután patronáltjai szemébe, miután Göncztől kitüntetést fogadott el.

Ez a változat nehezen hihető. Most már csak előre lehet menekülni: fel kell vásárolni a fellelhető és még előkészületben lévő Porubszky-műveket - a Legelésző Leánykát Rózsaszínben, a Tanzániai Diplomatát Ütlegelő Leventéket vagy a Részegen Okádó Halászokat, ha vannak ilyenek -, és költségvetési forrásból méltó helyen (egy Porubszky Múzeumban, például) elhelyezni őket, katalógusokat nyomtatni, turistákat becsalogatni, reprodukciókat rájuk sózni, sokért.

A bejárat fölé pedig ki kellene írni: "A hálás utókor felejt és jutalmaz."

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.