Mindenkinek a maga keresztjét

  • 1996. október 31.

Publicisztika

Már megint az apparátus. Egy percnyi figyelmetlenség, és itt a baj: aki emlékezetében a tegnapi székelykáposztán túl is képes felidézni eseményeket, annak kihagyott a szívverése. Elkészült a lista, mindenféle kitüntetendő nevekkel, és igazából senki sem tudja, hogy került rá Porubszky István neve, aki festő, szereti a szotyolát és Potyka bácsiként bőrfejűeket patronált, nehéz elképzelni, hogy a mai koalícióra szavazott volna.
Már megint az apparátus. Egy percnyi figyelmetlenség, és itt a baj: aki emlékezetében a tegnapi székelykáposztán túl is képes felidézni eseményeket, annak kihagyott a szívverése. Elkészült a lista, mindenféle kitüntetendő nevekkel, és igazából senki sem tudja, hogy került rá Porubszky István neve, aki festő, szereti a szotyolát és Potyka bácsiként bőrfejűeket patronált, nehéz elképzelni, hogy a mai koalícióra szavazott volna.Mindenkinek a maga keresztjét

Számít-e a kitüntetések odaítélésekor a politikai hitvallás? Azt kell erre mondani, hogy az a jó, ha nem. Mégis, sem a belügyminiszter, sem a miniszterelnök, sem a köztársasági elnök nem lehet különösebben büszke, Porubszky - amíg a rendszerváltás utáni úgynevezett közélet, úgymond, szereplője volt - nem cselekedett semmit, ami kitüntetésre érdemesítette volna.

Most már nyilván semmit se lehet tenni. Csak nem mennek oda az emberhez, hogy izé, az úgy volt, hogy nem is magára gondoltunk, hanem Porubszky Istvánra, szintén festő, na persze nem annyira világhírű, csak kicsit, de azért ötvenhatos ő is és izé... szóval borzasztó félreértés történt, mert ez az ő kitüntetése lenne, bejön érte a talált tárgyak osztályára és elviszi. Hisz tudja maga is, milyenek a magyar nevek, felüt egy telefonkönyvet, csupa Kovács, Szabó és Porubszky. Roppant kellemetlen, de nincs mit tenni, tessék szépen visszaadni. Nem adja.

Vagy tegyük fel, hogy csak liberális ármány volt az egész: Potyka bácsi besétált a csapdába, és örökre el lett vágva a bázisnál, úgymond. Hogy néz ezután patronáltjai szemébe, miután Göncztől kitüntetést fogadott el.

Ez a változat nehezen hihető. Most már csak előre lehet menekülni: fel kell vásárolni a fellelhető és még előkészületben lévő Porubszky-műveket - a Legelésző Leánykát Rózsaszínben, a Tanzániai Diplomatát Ütlegelő Leventéket vagy a Részegen Okádó Halászokat, ha vannak ilyenek -, és költségvetési forrásból méltó helyen (egy Porubszky Múzeumban, például) elhelyezni őket, katalógusokat nyomtatni, turistákat becsalogatni, reprodukciókat rájuk sózni, sokért.

A bejárat fölé pedig ki kellene írni: "A hálás utókor felejt és jutalmaz."

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.