"Ne tévesszen meg minket a populisták megtorpanása!"

Publicisztika

Előszor az amerikai demokratáknak kell visszaállítaniuk a társadalmi igazságosságot. Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő publicisztikája.

Kezdenek kifulladni. Nyilván nem szabad előre inni a medve bőrére, de tény, hogy a nacionalista és autoriter kormányzatok, amelyeket „populistának” neveznek, Washingtontól Varsón át Budapestig elvesztették a lendületüket.

A közvélemény-kutatások államról államra rosszak vagy katasztrofálisak Donald Trumpra nézve, aki egyre nyomasztóbban kezeli a világjárványt. Nem néz ki számára újabb mandátum, és Magyarországon Orbán Viktor, Lengyelországban Jaroslaw Kaczynski sincs sokkal jobb formában.

Nekik még messze van a következő találkozójuk a választókkal, viszont mindketten képesek voltak olyan tiltakozó mozgalmakat szítani maguk körül, amelyekkel meg fog gyűlni a bajuk. Habár elvesztett tíz nagyvárost a tavalyi önkormányzati választáson, az „illiberális demokrácia” teoretikusa meg akarta regulázni a Színház- és Filmművészeti Egyetemet. Az eredmény: az egyetemet a szabadság bástyájaként közel két hónapja blokád alatt tartják; a hallgatók az utcára vonultak, Hegedűs Zsuzsa, a miniszterelnök politikai tanácsadója pedig nyilvánosan igazat ad a tüntetőknek, és tárgyalások megkezdésére szólítja a kormányt.

Budapesten a kormányzaton belülről érkezik a figyelmeztetés, Varsóban pedig ennél is jobban kiszúrt magával a hatalom. Mivel csak egy hajszállal nyerték meg a tavaly nyári elnökválasztást, az uralkodó párt most megosztott a középre tolódás hívei és a jobboldali radikalizálódás szószólói között. Mivel ezerfelé húz a párt, Jaroslaw Kaczynski jó ötletnek gondolta, hogy kielégítse a jobb szárnyat, és megszavaztassa az abortusz majdnem teljes tilalmát az alkotmánybírósággal.

A püspöki kar repes az örömtől. A szélsőjobb ünnepel, csakhogy tavaly márciusban egy közvélemény-kutatás kimutatta, hogy a lengyelek 58 százaléka annak a pártján áll, hogy a terhességet a 12. hét előtt szabadon, feltételek nélkül meg lehessen szakítani. Lengyelország, legalábbis ebben a kérdésben, végtelenül liberálisabb, mint a saját politikai többsége, amelyik most kihívta maga ellen a nőket. Azonnal tüntetések szerveződtek, vidéken éppúgy, mint a városokban, és a tiltakozás még el sem kezdődött igazán.

Az új jobboldali erők nyilvánvalóan kifulladóban vannak, de még ha fel is tesszük, hogy jövő héten elvesztik az amerikai hősüket, ettől vajon nekik már befellegzett?

A válasz: nem, mert a választási kudarcok, még ha fájdalmasak is, nem törlik el a valódi okokat, amelyek életre hívták ezeket az új politikai áramlatokat. Ezek a politikai erők a szabadkereskedelem elutasításából, az ipari termelés áthelyezéséből és a közberuházások visszaszorulásából születtek – egyszóval a neoliberalizmus győzelméből, ami lehetővé tette, hogy világszinten csökkenjen a szegénység, viszont elmélyítette az egyenlőtlenségeket, lefojtotta a jóléti államot, és hagyta elhasználódni a fejlett országok infrastruktúráját.

Valódi problémák vezettek a populisták felemelkedéséhez, ebben a jobboldal nacionalizmusát a baloldal szociális követeléseivel összegyúró politikai keveredésben. Lehet, hogy elvesztenek egy választást, de mostanra már népes szavazóbázisuk van, amelyik addig nem fog lemorzsolódni, amíg az amerikai és európai demokraták nem teszik első számú feladatukká, hogy visszaállítsák a társadalmi igazságosságot. Lássuk be: még nem tartunk itt.

(Bernard Guetta francia európai parlamenti képviselő, a centrista-liberális Renew Europe frakció tagja 2019 óta. Franciaországban újságíróként ismert: a nyolcvanas években a Le Monde kelet-európai tudósítója, majd közel harminc évig a France Inter közszolgálati rádió külpolitikai kommentátora volt.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.