„Nem fogjuk engedni, hogy felépüljön” – Gulyás Márton

  • narancs.hu
  • 2014. február 5.

Publicisztika

A Humán Platform aktivistája nemcsak színházi emberként, a Krétakör ügyvezetőjeként ismert, de civil tüntetések szónokaként és Markó Iván százmilliós lelki békéjének megzavarójaként is. A Holokauszt Emlékközpontban Rétvári Bencének szólt be – csütörtöki lapszámunkból kiderül, miért.

„A Narancs felkínálta a lehetőséget, hogy indokát adjam január 27-ei fellépésemnek a Páva utcai Holokauszt Emlékközpontban. Remélhetőleg a lap olvasói számára nem kell tisztázni azt, amit sem Botos Jánosnak, az emlékközpont igazgatóhelyettesének, sem Gajdics Ottónak, sem Kálomista Gábornak nem sikerült megértenie: felszólalásommal nem az áldozatok emlékét gyaláztam meg. Rétvári Bencét mint a kormány képviselőjét azért szólítottam meg ünnepi beszédét követően – szándékaim szerint szelíden –, mert máshogy reménytelennek láttam, hogy érdemi válasz szülessen a neves történészek, liberálisok, baloldaliak és jó érzésű politikai ellenfeleik által is szégyenletesnek tartott emlékmű felállításának szükségességéről.

false

A kormány törekvése persze nem váratlan, hiszen nem tesz mást, mint az alaptörvény preambulumába is beemelt történelemhamisító nézetének igyekszik – ha már a törvényszöveggel ez nem sikerült – gránitszilárdságú emlékművet emelni. A szobor történelemhamisító szándékát pontosan elemezték, leírták, mások mellett Ungváry Krisztián vagy György Péter. A kérdés nem az, hogy tudatában vagyunk-e annak, hogy a történelmi emlékezetünkkel ellenkező emlékművet kíván a kormány felállítani. Hanem az, hogy elfogadjuk-e a kizárólagos állami autoritást a nemzeti emlékezet fölött akkor is, ha így torzítja azt, vagy számba vesszük a cselekvés és az ellenállás lehetőségeit?”

Mi fán terem a polgári engedetlenség törvényszerű formája? Átírja-e Rétvári Bence a holokauszttal kapcsolatos konszenzust? Hogyan kell fellépni a kormánnyal és minden kirekesztéssel szemben? És hogy kerül ide Nádas Péter? Csütörtökön megjelenő lapszámunkból – és benne Gulyás publicisztikájából – minden kiderül.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.