Szintén zenész

  • 2003. március 20.

Publicisztika

A dolog egy ideje terítéken van (nálunk is: Csont András: Mi, muzsikus lelkek, Magyar Narancs, 2003. március 6.). Úgy kezdődött, hogy egy koncertügynökség vásárolt egy tizenhatodnyi hirdetési felületet egy Népszabadság-oldalon, ahol aztán zenekritikusaival elítélt egy másik zenekritikust, aki a kánonból kicsit kilógva nem pusztán szuperlatívuszokban nyilatkozott a koncertmenedzser éppen aktuális pártfogoltjáról. Egyfelől (a koncertügynök felől) ez rendben is van, mindenki azt vesz magának, amire fussa: hirdetési felületet, ötér´ libatöpörtyűt. Másfelől (a zenekritikusok felől) szégyen és gyalázat - a sajtószabadság, a nyilvánosság, a kollegialitás szemen köpése, egy pótszékre szóló zsugáért.

n A dolog egy ideje terítéken van (nálunk is: Csont András: Mi, muzsikus lelkek, Magyar Narancs, 2003. március 6.). Úgy kezdődött, hogy egy koncertügynökség vásárolt egy tizenhatodnyi hirdetési felületet egy Népszabadság-oldalon, ahol aztán zenekritikusaival elítélt egy másik zenekritikust, aki a kánonból kicsit kilógva nem pusztán szuperlatívuszokban nyilatkozott a koncertmenedzser éppen aktuális pártfogoltjáról. Egyfelől (a koncertügynök felől) ez rendben is van, mindenki azt vesz magának, amire fussa: hirdetési felületet, ötér´ libatöpörtyűt. Másfelől (a zenekritikusok felől) szégyen és gyalázat - a sajtószabadság, a nyilvánosság, a kollegialitás szemen köpése, egy pótszékre szóló zsugáért.

De az a kilenc, orráig sem (csak szájáig) látó ítész voltaképpen kispályás ahhoz a hetvenkilenc zenészhez képest, akik most álltak sorompóba e tárgyban, ugyancsak nyílt levél vonalon (pénteki Népszabadság, múlt heti ÉS). Ez már valami, nem viccelnek: cenzúrát követelnek, meg - valami zavaros módon - a törvény védelmét a műkritika tárgyának a műkritika írójával szemben, hard coreba vissza a Lex Répássyt. Répa Robi, gyere vissza, minden meg van bocsátva.

Ugyanakkor van mindkét levél logikájában valami, amit mi is megszívelhetünk. Azt mondják: ne írhasson zenekritikát az, aki törvényhatóságilag nem bír pártitúrát olvasni. Jóvan, vaze. De miért kell itt megállni? Szerintünk, aki nem tud zenélni, ne is hallgasson zenét. Telepítsünk új beengedő rendszert a Zeneakadémiára. Aki nem játssza el séróból a Parasztkantátát vagy nem vágja ki helyben (óvodások kartonpapírból) a magas cét, az kinn marad. Olvassa el másnap az újságban a műbírálatot.

Így legyen. Aki nem tud arabusul, ne bombázhassa Irakot.

És ha már teljesen így lesz, arra is figyeljünk oda, hogy koncertszervezők ne írathassanak újságot.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.